X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Surge protectors (strøm)


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 16:19 
I forbindelse med Neros' Supergun galskab og snakken om strøm og jordforbindelser, kom jeg til at tænke på om nogen af de kloge herrer kunne forklare meningen med sådan en tingest:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=578190

Den skulle kunne beskytte ens elektronik ved f.eks. lynnedslag. I min gamle lejlighed oplevede jeg desværre at et par af mine ting futtede netop pga lynnedslag. Hvordan virker sådan en tingest? Og vil den overhovedet virke uden der er jord i stikket i væggen?

Derudover står der også at den "renser" strømmen hvilket bla. fører til bedre lyd på ens anlæg. Er det hold i det? Jeg er lidt skeptisk :)

Jeg tænkte at emnet her kunne være interessant for mange, så derfor røg spørgsmålet ikke bare i dumme spørgsmåls-tråden ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 03/06-13 16:23, rettet 03/06-13 16:28 
Dens opgave er at fjerne spikes og udligne spændingen - nogen påstår det giver bedre lyd pga mindre udsving - at man formentlig skal have pinligt gode højtalere og ører for at kunne høre det er så en anden snak :) Den vil ikke kunne modstå et direkte nedsslag.

Vi har pænt jævn strøm i dk, så den del af det vil nok være uinteressant og alt i alt handler det også om hvor god strømadapteren er i det udstyr man forbinder.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 16:29 
"Den vil ikke kunne modstå et direkte nedsslag."

Det gør den jo pænt uinteressant :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 03/06-13 16:33, rettet 03/06-13 16:33 
Ikke nødvendigvis, da den jo stadig kan modstå de spikes/overspænding der typisk opstår i tordenvejr. Hvis lynet rammer direkte er der sgu ikke meget der kan stå imod :) Bedste forsvar er at slukke på kontakten.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 16:35 
Så er jeg med :) Jeg troede du mente at den slet ikke gjorde nogen forskel under tordenvejr. Men kræver det ordentlig jordforbindelse i strømstikket før at den virker? Og findes der billigere ligeså gode alternativer, hvis man nu ikke behøver placebo-effekten af bedre lyd? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 03/06-13 16:40, rettet 03/06-13 16:45 
Så vidt jeg ved vil den stadig beskytte mod hurtige høje spikes, grundet konstruktionen, men vil ikke være lige så god til at jævne strømmen fordi de typisk virker ved at smide overspændingen til jord. En mindre UPS vil måske være bedre?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 16:40 
UPS?
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 03/06-13 16:42, rettet 03/06-13 16:43 
Uninterruptible Power Supply, men ved nærmere eftertanke kan jeg ikke se hvorfor det skulle være bedre :) En UPS ville kun være en fordel i beskyttelse mod sænkninger i spændingen, som jo ikke er tilfældet.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 16:48, rettet 03/06-13 16:51 
Jamen snakker du i mit anlæg, eller snakker du som stikdåse? Jeg tvivler på at Yamaha's garanti dækker hvis jeg udskifter strømforsyningen i min forstærker. Jeg kan heller ikke forestille mig at jeg kan finde noget brugbart til en rimelig penge ;)

EDIT: Måske du misforstår mig fordi jeg startede tråden med at snakke superguns?
Fuck min supergun, det er mit anlæg og TV jeg vil beskytte. Jeg kan altid bygge en ny supergun :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 03/06-13 19:46 
Ja, vi taler om det samme. En dåse ved udtaget i væggen, som du sætter dit anlæg, tv, osv til. En UPS er en Surge Protector med et stort batteri tilkoblet, der lades op, så man kan køre uninterrupted hvis strømmen forsvinder eller spænding daler (et issue vi ikke har i DK):)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-13 23:02 
Nej okay. Det lyder egentlig også som noget der sagtens kunne være dyrere end det jeg linker til :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig