X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DRM - Hvor går jeres grænse?


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/03-13 13:12, rettet 19/03-13 13:14 
DRM er, hvis man skal tro på rygterne om den næste Xbox, langsomt på vej over på de lukkede konsolplatforme. Det er i mine øjne, en rigtig ærgerligt udvikling, der ikke gør andet end at skubbe kunderne længere væk, mindst af alt løse problemet med piratkopiering. Det seneste eksempel er always-online-farcen i SimCity 5. Kort opsummeret:

-Simcity 5 bliver annonceret - folk glæder sig.

- Op til launch forsikrer udviklerne om at der er server-kapicitet nok, og at de er sikre på at launch bliver smertefri.

-De amerikanske anmeldere bliver inviteret til et lukket anmelder-event forud for launch. Anmeldere i andre lande har adgang førud for launch til en lukket server.

-Den amerikanske launch er katastrofal. Brugerne har enormt svært ved at logge på, de mister forbindelsen, og deres byer (spillet gemmer KUN! i skyen) slettes.

-Da spillet bliver tilgængeligt for europæerne en lille uge senere, går alt i sort, og servicen lukker ned.

-Maxis beklager, og fortæller at efterspørgslen har været meget større end forventet, men at de er i gang med at opstille flere servere (dobble kapaciteten). I følge udvikleren kan spillet kun spilles online, og at det ville kræve store ændringer i koden og gameplayet, hvis der skulle kunne spilles offline, da serverne laver essentielle beregninger for spillet.

-Servicen begynder så småt at vende tilbage i løbet af to dage, og Marxis fortæller at de har slået ikke essentielle gameplay features fra, for at lette trykket på serverne.

-Hackere finder følgende linje i spillets kode "kNetDownForceQuitAfterMinutes : 20,", der ved sletning essentielt lader brugeren spille offline uendeligt (spillet kan dog stadig ikke gemmes offline).

-Marxis trækker i land med hensyn til offline-udtalelser, og Polygon "opdaterer" deres anmeldelse hele to gange fra deres oprindeligt karaktergivning på 9,5/10 til 8/10 på grund af server-problemer, og til sidst 4/10 fordi "cheetah"-mode der sætter farten på spillet op, ikke længere er tilgængelig.

-Folk hader EA som aldrig før...

Tommy Refenes, skaberen af Super Meat Boy, har skrevet en rigtig god artikel om piratkopiering, og hvorfor DRM/always online er en dyr løsning, både økonomisk og i forhold til good will, der virkelig sætter tingene i perspektiv.

Set i forhold til rygterne om at den næste Xbox udelukker salget af brugte spil, kræver at du altid er online, og den udvikling PC som platform har taget, synes jeg det er væsentligt at tage en diskussion om hvor folks grænser går i forhold til DRM, og hvad brugerne herinde i det hele taget mener.

Tommy Refenes
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig