X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp til Studie-Mini notebook


Svar
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 03:47 
Hej igen.

jeg har fået 2500,- til rådighed, og ville bruge dem på en mini notebook, og leder efter den "bedst" mulige, for pengene, en som gerne har fint harddisk plads, og som ka ka køre hverdags programmer uden det hakker, programmer som windows media player og skriveprogrammer og surf på internettet.

jeg har så selv kigget lidt rundt, uden helt og ku finde den "bedste" men er faldet over MSI wind, der er 2 forskellige, kan ik se de store forskelle på de 2 modeller, andet end skærmen er vidst noget LED ( på den nye) og 500kr dyrere:

MSI WInd 2000kr model
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 03:48 
og i må meget gerne komme med bud på anden maskine, efter hva jeg søgte var MSI måske den bedste, men kan være jeg tar fejl. :S

MSI Wind 2500kr Model
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
ZaPeZaPeSkrevet 12/07-09 13:00 
For ikke så længe siden stod jeg i samme situation og endte med at købe en Asus Eee 1000HE (herfra: http://www.jyskitcenter.dk/notebook_asus_under_7500/asus_eeepc_1000he_10_1gb_160gb_xp_home_sort_p_lager_2072_da.html). Det har jeg bestemt ikke fortrudt. Den koster en lille smule mere end de 2500,-, men det er det værd ;)
For det første er dens processor en anelse nyere og bedre end dem, du linker til. Men det bedste er dens lange batteritid - så slipper du for at skulle slæbe opladeren med :)
Derudover kan du nemt opgradere den til 2 GB ram (har jeg gjort) eller en bedre harddisk, hvis du skulle have lyst.

Læs evt. nogle anmeldelser af den på nettet - efter min overbevisning er det stadig den bedste netbook på markedet i den prisklasse. Og når den nu også kan fås i guld, er den endnu federe :p

Link...
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 13:13 
jeg har lige fundet ud af ved den dyrer, at den ikke kan opgraderes til 2GB ram, ved ikk om dettte har det helt store og sige, hvis den bar ska bruges til music / skolen / surf.?!
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 13:14 
Den ser også rigtig fin ud, og det er da ret fedt hvis den kan holde i +8timer, som du siger, så man slipper for at skulle have laderen med.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 12/07-09 13:59 
NuckingBigFuts>
jeg har lige fundet ud af ved den dyrer, at den ikke kan opgraderes til 2GB ram, ved ikk om dettte har det helt store og sige, hvis den bar ska bruges til music / skolen / surf.?!

Personligt ville det være en dealbreaker for mig, men hvis du virkelig kun har det behov du beskriver OG maskinen ikke skal køre Vista, så er det ok.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 19:05 
Ja, bar det og ikke ha' muligheden for at kunne smide ekstra ram i, er lidt træls, når det andet sådan set er godt nok.

har kigget lidt på den ASUS ZaPe har linket til, vil det ku svare sig og gi de 200+ mere,?. eller om man bar sku ta den lille msi wind. som dog ka opgraderes i ram, men vidst ikke har den bedste skærm.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
HeroldHeroldSkrevet 12/07-09 19:19 
Jeg har den lille Wind, og jeg er fuldt ud tilfreds med den. Det eneste jeg har af indvendinger er at opløsningen er lige lovlig lav med de 1024x600, men det kommer man ikke rigtigt udenom.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 12/07-09 19:53, rettet 12/07-09 19:53 
Jeg har en Eee PC 1000H som jeg også er glad for - har haft stor glæde af den på et par ferier allerede og kommer også med på min sommerferie.

Specs meget lig den Wind i taler om men med bedre batterilevetid. Jeg har dog smidt 2GB i maskinen og lige opgraderet til 500GB disk så jeg kan have masser af musik og film med på farten :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/07-09 22:49 
Jeg har den samme og er overall rigtig godt tilfreds. Keyboardet især synes jeg er fremragende, måske fordi det er så småt :)

Skærmen er desværre ikke noget specielt. Den er udmærket belyst, men den har sådan noget film henover der ligner den altid er beskidt. Det er nok smag og behag men jeg foretrækker de helt blanke skærme på en bærbar.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/07-09 23:49 
Jeg har nu bestilt en Asus EEE 1000HE. :) håber jeg bliver glad for den, og regner med senere og sku montere en stang ekstra ram i.. nogle der ved om det er bøvlet?.


tak for hjælp/vejledning, det der gjorde jeg valgte den var at man ku skifte ram i den, ku forestil mig det var ret nedern hvis rammene på MSI wind brændte af, og de sidder "onboard" på dem, fast, så man sku ha helt nyt bundkort. hvis uheldet var ude. så er man lidt bedre stillet med udskiftelige ram og harddisk mm.

skulle gerne modtage den tirs. og skriver mit indtryk af den.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
ZaPeZaPeSkrevet 13/07-09 00:48, rettet 13/07-09 00:57 
Den skal du nok blive glad for :)
Og som jeg sagde mht. opgradering af ram, var det ikke særlig svært - du skruer bagklappen af og så sidder ramblokken + harddisken der. Men vær opmærksom på, at garantien vist nok ryger, hvis du gør det.
Nu ved jeg ikke helt, hvor lang batteritid MSI'en har, men for mit vedkommende var det de op til 9,5 timer (ved normalt brug ca. 7), der afgjorde det for mit vedkommende.

Hvilken farve bestilte du den så i? ;)

Edit:
Der er vist noget med, at du skal ind i BIOS (F2 når den starter op) og slå Quick Boot fra (Boot->Boot Settings Configuration), hvis du installerer nye ram. Husk at slå det til igen.
Mht. selve installationen - se link.

Link...
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 13/07-09 02:37 
Jeg bestilte den i sort.

Okay, det ska jeg prøve og huske når jeg sætter extra ram i den. :D
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 14/07-09 16:18 
Så har jeg fået min Asus EEE, og har enkelte spørgsmål.

Kan se den er fra starten opdelt i 2 partitioner, hvad hvis man skal formatere? kan man formatere både C/D drev uden der sker noget? eller er der "gemt" noget på nogle af harddiskene, til for eks. Win XP.?.

- er der en "let" måde at installere office 60-dages trial pakken, for sys der er en 3-5 office-programmer installeret i "tilføj/fjern", om man sku slet dem en efter en, eller om der er en knap til og fjern alt office software.?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/07-09 16:47 
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er den ene partition tildelt det hurtig-opstarts-Linux-OS-halløj som følger med. Hvis du ikke ønsker at bruge det OS, kan du bare slå funktionen fra i BIOS og slette partitionen. Det har jeg i hvert fald gjort :)
AV Intelligent Terminal
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 14/07-09 17:42 
mente mer om jeg ka format c: eller format d: uden at vær bang for jeg ik har mit win xp mer.?

det gør ikke så meget at jeg mister linus :P
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 15/07-09 09:54 
er der nogle der ved om jeg frit ka format c: / d; ?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 15/07-09 10:01, rettet 15/07-09 10:01 
Hvorfor vil du formatere disken?

Du vil jo miste OS og data - hvad er det du vil?
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 16/07-09 00:55 
jeg har bar hørt at på en skjult partition eller noget er min kopi af win XP gemt?. hvis man ska formatere og vil ha sit XP ind igen, hvordan gør man, det var mere det jeg mente, om det er bøvlet etc..
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 16/07-09 07:59 
Jeg mener at XP installations filerne ligger på D: drevet som du kan tage en kopi af og slette bagefter. Jeg kan ikke anbefale at du omformaterer C drevet eler sletter andre skjulte partitions der alligevel er meget små.

Jeg har selv slettet alt der var på D drevet og i stedet taget en total image backup af C drevet - så kan jeg restore maskinen uden at skulle installere XP igen. Det brugte jeg i forbindelse med min HDD opgradering.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 16/07-09 13:10 
Ok jeg kan ik se nogle hvertfald når man er inde i windows os.v. men tænkte bar hvis jeg sku formatere end dag, var det rart og vide om der sker noget ved det.? det er da lidt ringe hvis man ik lige ka op-friske maskinen af og til, med formatering. af C drev. mm
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 16/07-09 13:17, rettet 16/07-09 13:19 
Derfor det er smart at taget en image backup så længe maskinen er ny og "frisk" :)

Det er ikke indbygget i XP men jeg brugte noget gratis som samtidigt var rigtigt godt. Finder lige et link senere. Det vil dog kræve at du kan boote på en CD eller USB nøgle for at restore et image backup. Det vil jeg anbefale at du prøvet (altså kun boot, ikke restore) inden du står i krisesituationen senere ;)
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 16/07-09 13:32 
ahh okay, nice nok.. det må jeg prøve, men er dog ikk meget inde i de der restore / programmer, men har en usb nøgle et sted som jeg nok ka smid det over på.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 16/07-09 13:35, rettet 16/07-09 13:39 
Ja, men du skal kunne boote på den. Image backup programmet jeg har, kan lave en restore CD, men siden PC'en ikke har indbygget CD/DVD drev er det jo lidt svært :)

EDIT: Softwaren jeg brugte hedder Macrium Reflect FREE Edition og kan hentes gratis her:
http://www.macrium.com/reflectfree.asp
BeanoBeanoSkrevet 16/07-09 13:49 
En anden mulighed - hvis du vil lave en alm. restore...

http://www.youtube.com/watch?v=pd0CKzllgGg&feature=PlayList&p=8E7C523CCD2F1D4E&playnext=1&playnext_from=PL&index=4

Ikke samme model men bør fungere ens med Eee PC 1000.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 15/12-09 13:28 
jeg har nu haft min EEE i ca 5 mdr. og vil muligvis snart formatere den for første gang.. men logoet under min bærbar med windows-nøglen er slidt væk jeg ikk kan tyde halvdelen af tallene.

hvad gør man lige så? :O
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/12-09 13:52 
Højreklikker på "Denne Computer" og vælger "Egenskaber".
(Eller bruger Kontrolpanel -> System)

Under "Givet i licens til" skulle nøglen gerne stå som det sidste :)
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig