X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sega'er via scart på en AE700 projektor


Svar
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 11:45 
Hej,
Jeg har en AE700 projektor som jeg indtil videre bare har kørt kilder til via HDMI og VGA. Jeg har en Megadrive 2 og en Saturn jeg gerne vil have sat til, men har haft lidt småproblemer med det og vil høre om der er andre der har haft lignende erfaringer?
På Saturn'en får jeg fint et PAL RGB 50hz signal igennem, men slår jeg min Saturn over på 60hz får jeg et underligt opskåret billede.
Fra Megadriven lader det til jeg kun kan få et fungerende billede via composite signalet, kører jeg RGB (Jeg har en SCART switch hvor jeg kan styre det) får jeg et meget underligt billede. Det virker som om projektoren slet ikke kan fortolke det den får da frames bliver hængende.

Jeg håber jeg valgte det rigtige forum til dette spørgsmål :-)

På forhånd tak,
Clemens
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/06-08 12:47 
Jeg gætter på, at en RGB SCART til Component converter vil kunne være en udmærket løsning :)
AV Intelligent Terminal
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 12:55 
Det har du nok ret i – omend en lidt dyr løsning :-)
RJKRJKSkrevet 22/06-08 13:01, rettet 22/06-08 13:02 
Hvorfor skulle man konvertere til component, hvis den kan køre RGB? Er det ikke bare et spørgsmål om problematiske kabler? Megadrive RGB-kabler har jo ofte forskellige problemer med forskelligt udstyr :)

Ikke at det forklarer 60 Hz-problemet emd Saturnen, men det har måske andre forklaringer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 13:05 
Nu har jeg budt på en converter på eBay – må se om jeg vinder auktionen – og om det kommer til at virke :-)
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 13:07, rettet 22/06-08 13:19 
Jeg har surfet lidt rundt på problemet bla. inde på www.ntsc-uk.com.
Muligvis kan det skyldes at der ikke kommer strøm nok på det ben i SCART stikket som projektoren bruger til at finde ud af om den skal køre RGB eller composite.
RJKRJKSkrevet 22/06-08 13:20 
I så fald skulle den jo stadig køre composite, som du siger virker. Har du prøvet uden switchboxen? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 13:28 
Hvis jeg sætter Megadrive til uden switchbox så kører den bare composite.
Hvis jeg sætter Saturn til uden switchbox kører den fint RGB men hvis jeg skifter til 60hz bliver billedet brudt underligt op.
Tvinger jeg vha. switchbox projektoren til at bruge composite signal fra 60hz Saturn er det også et lettere underligt billede... ikke helt så underligt som RGB.
Tvinger jeg RGB fra Megadrive kan projektoren slet ikke tolke signalet.
RJKRJKSkrevet 22/06-08 13:38 
Er du sikker på at dit MegaDrive-kabel er RGB, så? :) Som sagt er det normalt at de (når de er RGB) giver mærkelige signaler ud, så prøv at måle på det, hvis du kan finde ud af det, alternativt prøv/køb et andet.

Kan projektoren køre andre RGB-signaler i 60Hz? Skifter du mens Saturnen er tændt? Hvad kører Saturnen når du kører 60Hz, menuen eller et spil?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 13:42, rettet 22/06-08 13:45 
Hej igen,
Jeg har et gammelt Prosonic CRT TV hvor Megadriven fint leverer RGB til.
Projektoren har samme problem med 60hz RGB fra Dreamcasten, jeg prøvede lige at sætte den til med scart igår, kører ellers normalt VGA.
Jeg har forsøgt mig med både at skifte mens Saturnen kører og skifte når den er slukket. Jeg har testet både i menuer og spil og både med NTSC og PAL spil.
Saturnen virker også fint med RGB både i 60/50hz til CRT tv'et.

Det kunne godt virke som om at projektoren generelt har problemer med 60hz RGB... jeg kan evt. prøve at se om jeg kan finde en DVD afspiller der kan levere det signal og sætte til.
RJKRJKSkrevet 22/06-08 14:21, rettet 22/06-08 14:21 
Lyder som et dårligt MD RGB-kabel og en projektor der ikke vil køre 60Hz via RGB.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 14:27 
Ja det kunne det godt virke som.
Har du et bud på hvor man skal købe et kabel for at sikre sig at det er god kvali?
Det jeg har nu købte jeg bare via en random ebay auktion.
RJKRJKSkrevet 22/06-08 14:48 
Nej. Og jeg mener ikke det som sådan har noget med "kvaliteten" at gøre, men det elektronik der sidder i kablet, som ændrer signalernes impedans, hvilket giver problemer når indgangen er beregnet til en anden impedans (én med mere forstand på elektronik kan sikkert forklare det bedre). Man kan normalt fikse det ved at sætte andre modstande i, som passer til det udstyr man skal bruge.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-08 17:20, rettet 22/06-08 17:21 
Har du mulighed for at teste component interlaced ved 60hz? Hvis det virker så vil SEGA maskinerne også virke i 60hz med sådan en RGB til Component omskifter. Gav selv 900 for min i sin tid fra avconnection. Meget dyrt men det burde virke, og der var ikke noget mærkbart kvalitetstab ved brug af den :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 17:22 
Det ved jeg faktisk ikke. Hvordan ville man typisk teste det?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-08 17:27, rettet 22/06-08 17:33 
PS2/GC/Xbox med component kan du prøve med. Hvis du ikke har component til dem så køb sådan et da det giver det klart bedste billedsignal på de konsoller :)

EDIT: Component til GameCube er dog ikke noget man bare lige køber da der KUN findes originale Nintendo kabler og de er ret dyre :/

EDIT EDIT: Måske component med PS2 ikke kan bruges alligevel? Den smider ikke PAL60 ud med derimod NTSC når du vælger 60hz i spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 17:33 
Ah nu er jeg med.
Jo det burde virke, min Xbox 360 har ihvertfald kørt med component. Den kører dog via VGA nu, samme gør Dreamcasten.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-08 17:34, rettet 22/06-08 17:34 
Kan du smide component til din 360 og vælge 480i/576i ved 60hz? Hvis det virker så burde den RGB til Component også.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/06-08 17:34 
RJK>
Nej. Og jeg mener ikke det som sådan har noget med "kvaliteten" at gøre, men det elektronik der sidder i kablet, som ændrer signalernes impedans, hvilket giver problemer når indgangen er beregnet til en anden impedans (én med mere forstand på elektronik kan sikkert forklare det bedre). Man kan normalt fikse det ved at sætte andre modstande i, som passer til det udstyr man skal bruge.

Impedans er svært at forklare, men endnu sværere at forstå. Prøv bare at se hvad de skriver på wikipedia:
"Impedans er den elektriske modstand som et elektronisk komponent eller transducer frembyder over for vekselstrøm."
Det er sgu ikke lige til at forstå.
Men kort sagt er impedans en signal-tilpasning.

Ifølge denne side:
http://members.optusnet.com.au/eviltim/gamescart/gamescart.htm
...er der ingen tilpasning i Saturn kablet, kun i MegaDrive kablet. Du kan evt prøve at fjerne elektrolytterne og se om det ændrer noget. Jeg tror det ikke, men det er forsøget værd.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 17:35 
Jeg prøver lige :-)
RJKRJKSkrevet 22/06-08 17:39 
Som jeg vist har skrevet før, er der stor forskel på MD-RGB-kablerne. Nogle sidder der ingen elektronik i (og så får man et MEGET kraftigt RGB-signal, hvis det kan bruges), andre er der lidt komponenter i, andre (de originale) sidder der en stor bunke elektronik i, som gør billedet ringere. Det er en jungle, åbenbart fordi MD'ens RGB-output ikke er direkte brugbart i alle fjernsyn.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-08 17:41 
Lidt OT, men kan det være problemet med T.L.O.s RGB moddede PC-Engine? Den virker kun på nogle få fjernsyn.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 17:46 
Nu har jeg sat Xbox 360'en til med component og slået den over fra HDTV til TV på stikket. Pal-60 går fint igennem til projektoren.
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 18:01, rettet 22/06-08 18:15 
Nu har jeg skilt stikket ad og der sidder et par modstande i som I kan se på billedet jeg linker til.

Scart stik
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/06-08 18:30 
Det ligner lidt en mellemting af de to konstruktioner, jeg har forsøgt at beskrive på min hjemmeside :)

...bortset fra at de 5 volt er forbundet direkte til pin 8. Bliver billedet voldet ud i 16:9-format, når du tænder for konsollen?

Dræberbønnens RGB-kabler
AV Intelligent Terminal
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 18:53 
I RGB bliver det presset ud i 16:9 når man tænder ja

Linket peger på hvordan et RGB signal ser ud fra Megadriven på projektoren

MD RGB
KTCKTCSkrevet 22/06-08 20:08 
Jeg har samme projektor som dig, og med RGB signaler har jeg også haft nogle lignende problemer. Det har dog primært været den "gamle" Xbox, jeg har testet med. Her gav visse opløsninger problemer, der minder om det du beskriver. Løsningen for mig har været sådan en RGB->Component converter, som fungerer som en drøm.

I øvrigt får man også i visse DVD-film nogle forstyrrelser i billedet, hvis man afspiller det via Xbox 360 over component kabler på AE700. Det er svært at forklare, men det ligner nogle horisontale sorte streger i visse kameraindstillinger. Med VGA ser det perfekt ud, og så får man også fordelen af et opskaleret billede via VGA, har jeg ladet mig fortælle. Det ser i hvert fald godt ud :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 22/06-08 20:13 
Så:

RJK>
Hvorfor skulle man konvertere til component, hvis den kan køre RGB?

Fordi man har en skod-projektor ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-08 20:24 
Svovl>
Linket peger på hvordan et RGB signal ser ud fra Megadriven på projektoren

Det ligner meget det min JAP Saturn viser på mit tv med et originalt SEGA RGB kabel. Hvis jeg skifter til et elendigt uorg. så ser det "nogenlunde" godt ud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SvovlSvovlSkrevet 22/06-08 20:30 
RJK>
Så:

RJK>
Hvorfor skulle man konvertere til component, hvis den kan køre RGB?

Fordi man har en skod-projektor ;p

Præcist!

AE700 er generelt rimeligt bøvlet at få til at vise et signal helt "rigtigt" fordi den så gerne vil gøre alt automatisk.

Men jeg vil forsøge mig med sådan en Scart til component box
SvovlSvovlSkrevet 01/07-08 08:36 
Nu har jeg fået mig en RGB til Component box og billedet fra Saturn'en er helt perfekt!
Derimod er billedet fra Megadriven stadigvæk bizart – det ligner det jeg fik før men nu stå projektoren og springer mellem det underlige signal fra megadriven og den blå ingen signal skærm.
Jeg overvejer om det kan være kablet – jeg må på jagt efter et simpelt et!
Nogen der ligger inde med et simpelt uoriginalt megadrive 2 kabel?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-08 13:50 
Hvis du er heldig så har Killer Bean lige bestilt dele hjem til at lave kabler :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-08 13:59 
Ja, og hvis jeg selv er heldig. De lagerfører åbenbart ikke længere de dele, jeg normalt køber hjem. Så jeg krydser fingre for, at de finder et alternativ :/
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig