X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Firmachecks - hvordan og hvorledes?


Svar
HankyHankySkrevet 03/02-08 17:55 
Jeg har solgt en PS3 over QXL, til en person som ejer et firma. Han vil derfor meget gerne have lov til at betale med en firmacheck, men det har jeg i midlertidigt sagt nej til, da jeg for det første ikke aner en dyt om checks, blot at de kan være ugyldige i nogle tilfælde - så jeg har et par spørgsmål, nogle kloge hoveder herinde måske kan svare mig på :)

Hvordan indløser jeg en firmacheck - kan banken godtage sådanne?

Hvad skal jeg hæfte mig ved, på en firmacheck - noget gyldighedsdato, underskrift m.v.?

Hvad er forskellen på en firmacheck og en almindelig check?

Er der andre ting jeg skal vide hvad sådanne angår?

På forhånd mange tak :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
BeanoBeanoSkrevet 03/02-08 18:05 
Burde ikke være forskel på en check fra en privat person eller et firma når det handler om indløsning og du indløser en check i din bank eller på posthuset.
Så længe du får checken og indløser den inden du sender PS3'en til ham, så skulle der ikke være problemer ;)
HankyHankySkrevet 03/02-08 18:09 
Yes - problemet er at han kommer og afhenter den. Kan man tillade sig, at bede vedkomne om at indløse checken inden han henter den?

Hvis ikke han vil gå med til dét, må jeg vel gå ud fra, at der er noget fusk indblandet?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
BeanoBeanoSkrevet 03/02-08 18:16, rettet 03/02-08 18:16 
Jeg ville ikke antage at det er fusk. Men omvendt burde det ikke være problemer for ham at skaffe kontanter hvis du insisterer på det - firma eller ikke firma. Du ved jo ikke om der er dækning for checken ;)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 03/02-08 18:42 
Jeg ville aldrig tage imod en check. Jeg synes godt du kan forlange, at han skal betale kontant eller overføre beløbet til din konto. Vil han have maskinen, må han også leve op til sælgers ønske om betaling - ellers vil den bare blive solgt til anden side.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
HankyHankySkrevet 03/02-08 18:55 
Jep, sådan har jeg det også lidt. Jeg kunne også sagtens sælge den på ny derinde, men jeg har med en vundet auktion, også vundet en regning på 171 kr i succesgebyr til QXL. Disse hænger jeg selv på.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
solid snakesolid snakeSkrevet 03/02-08 19:49 
Qxl er og bliver en penge maskinen.. Jeg synes ikke de giver kunder den service de burde. Jeg har hørt om flere handler, hvor køberen er løbet fra auktionen, og slet ikke vil betale for varen. Men sælger ja han får stadig lov at betale salgs gebyr, også selv om sælger har forklaret Qxl sagen. Det kan de ikke tage sig af er svaret..
Selvom der står i deres regler, at hvis du byder er det bindene, kan du sagtens løbe fra at købe det du bød på.
Så gør som os andre, spar pengene og sælg i den blå avis eller gul og gratis.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
silverstarsilverstarSkrevet 03/02-08 22:37 
solid snake>
Jeg har hørt om flere handler, hvor køberen er løbet fra auktionen, og slet ikke vil betale for varen. Men sælger ja han får stadig lov at betale salgs gebyr, også selv om sælger har forklaret Qxl sagen. Det kan de ikke tage sig af er svaret..

Det er noget vrøvl. Hvis køber ikke betaler (og det sker jo af og til) indenfor den fastsatte tidsramme kan du via din QXL-konto annullere handelen med den begrundelse at køber ikke har betalt. Du får så succes-gebyret tilbage og køber får en negativ feedback.
Jeg har benyttet det ved flere gange, og det virker problemfrit.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HeroldHeroldSkrevet 03/02-08 22:41 
Hvis han kan skrive en check, kan han vel også indkassere den i en bank. Jeg tror dog ikke man skal være bange for at der ikke er dækning som sådan - er det ikke mere i USA at den slags fungerer sådan? Nogen der er inde i den slags regler?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
silverstarsilverstarSkrevet 03/02-08 22:49 
Omkring check-spørgsmålet: jeg ville aldrig selv godtage en check som betaling fra nogen jeg ikke kendte godt.
Hvis den viser sig at være dækningsløs eller der er problemer ellers, så kommer du til at stå med håret i postkassen. I nogle tilfælde kan der gå længere tid før banken kan konstatere om der er dækning for en check eller ej, hvis det to uger senere viser sig at checken var dækningsløs, så kan banken trække pengene ud af din konto igen.
Jeg tror godt man kan kræve at banken "clearer" checken, men det kan tage lang tid, og hvis han får din PS3 med sig når du får overrakt checken er der ingen sikring.
Don't do it :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
solid snakesolid snakeSkrevet 03/02-08 23:42 
silverstar>
solid snake>
Jeg har hørt om flere handler, hvor køberen er løbet fra auktionen, og slet ikke vil betale for varen. Men sælger ja han får stadig lov at betale salgs gebyr, også selv om sælger har forklaret Qxl sagen. Det kan de ikke tage sig af er svaret..

Det er noget vrøvl. Hvis køber ikke betaler (og det sker jo af og til) indenfor den fastsatte tidsramme kan du via din QXL-konto annullere handelen med den begrundelse at køber ikke har betalt. Du får så succes-gebyret tilbage og køber får en negativ feedback.
Jeg har benyttet det ved flere gange, og det virker problemfrit.

Det er ikke noget vrøvl, da det er min kammerat som solgte sin Arcade maskine via QXL, køber bød på den, og ville ikke købe maskinen bagefter. (prisen var omkring de 9000kr) Og QXL var pisse ligeglade, Selvom han endda læste nogen af de emails op han fik fra køberen, hvor han nærmest griner sælger op i fjæset.. Han kom til at betale salgs gebyr. Han fik det ikke dækket.. Så det er ikke i alle tilfælde at QXL er retfærdige.. Det er og bliver en forretning, jo mindre de betaler tilbage til kunderne jo mere tjener de jo.
Så nej det er ikke noget vrøvl..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
silverstarsilverstarSkrevet 04/02-08 00:35, rettet 04/02-08 00:36 
Så må vi nok bare konstatere, at vores erfaringer med QXL ikke stemmer overens.

Selvfølgelig er QXL en forretning, det er dba.dk og gul & gratis også. Jeg synes det er useriøst at antyde, at QXL med vilje svindler med tilbagebetaling af succes-gebyrer for at maximere deres indtjening, og jeg synes ikke dit ene andenhånds-eksempel er nok til at bakke sådan en påstand op.

Jeg har vel alt i alt handlet på QXL ca. 500 gange, af disse har jeg nok benyttet annullering af handelen ca. 10-15 p.g.a. ikke-betalende købere. Jeg har aldrig haft problemer med at få refunderet succes-gebyret.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig