X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Linux på PS3


Svar
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 21:37, rettet 16/03-07 21:37 
Er der nogen her der har ekspertise eller viden på området?

Jeg har lavet lidt research og fundet frem til at der er flere Linux distributioner at vælge imellem, bl.a. Yellow Dog. Men hvad er det bedste og nemmeste?

Virkede også som om at brugervenligheden er ret klodset da konfigurering af videomodes, skifte til/fra Linux, nedlukning, osv. p.t. foregår via commandoer og ikke pakket pænt ind i et GUI. Men om det stadig er sådan ved jeg så ikke.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 21:44, rettet 16/03-07 21:46 
Hvis det virker 100% som på en alm. computer så burde du kunne installere et andet GUI, som f.eks. Gnome eller KDE, som bla. har programmer der klarer netop de ting du nævner.

Selv kører jeg Gentoo med KDE (nogen gange Gnome) og det minder da en hel del om winblows, men er naturligvis mange gange bedre ;)

EDIT: På min PC...

Faktisk er det netop det at man kan køre Linux på PS3en der tænder mig mest ved den. Jeg regner bestemt ikke med at det kommer til at erstatte min computer, men det lover da godt for andet "homebrew" på maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 21:52 
Konsolkongen>
Hvis det virker 100% som på en alm. computer så burde du kunne installere et andet GUI, som f.eks. Gnome eller KDE, som bla. har programmer der klarer netop de ting du nævner.

De PS3 Linux distributioner jeg har kigget på, har skam en GUI og kan køre en masse programmer, men der virker som om alt som er PS3 specifik pt. foregår via kommandoline.


Konsolkongen>
Jeg regner bestemt ikke med at det kommer til at erstatte min computer, men det lover da godt for andet "homebrew" på maskinen.

Den samme holdning her ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 21:53, rettet 16/03-07 22:00 
Hvad mener du med PS3 specifikt?

EDIT: Hvis det kan klares med en komando så burde det også relativt nemt kunne smedes sammen med GUI'en så der f.eks. kommer en sluk knap der virker med PS3en. Hvis det var det du tænkte på? Ikke at jeg ved en fis om hvordan man gør :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 22:03, rettet 16/03-07 22:07 
Altså skifte PS3 videomodes, aktivere/deaktivere Linux som OS, osv. Så en lidt ældre video tutorial hvor det blev demonstreret og virkede lidt uelegant.

EDIT: Ja det er sikkert ret nemt at lave en GUI til at opsætte nogle af de PS3 spcifikke ting (lige bortset fra videomode måske). Så det undrede mig at det ikke bare var gjort som standard i en distribution som jo direkte markedføres til PS3.
Men jo ikke værre and man kan lave et par kommandoer på desktop'en, når alt kommer til alt ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 22:07 
Jeg troede man skulle starte Linux op fra PS3 dashet hver gang man ville bruge det. Hvis det er en PS3 specifik version man installerer på maskinen så vil jeg tro at det vil blive fikset med tiden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 22:19, rettet 16/03-07 22:20 
Nej, man vælger Linux som "Other OS" i XMB menuen og den booter så op i Linux hver gang den startes. Når man så vil skifte tilbage til GameOs skal man kalde en kommando i Linux og reboote.
Sådan blev det ihvertfald demonstreret som i den tutorial jeg så.

Ja, distibutionerne er selvfølgeligt lavet specifikt til PS3 og Cell. Du kan ikke bare tage en anden distribution og installere på PS3 :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 22:28, rettet 16/03-07 22:29 
Kunne godt være det var smart ;) Men det virker da ret risikabelt hvis man er en ung knøs der bare "for sjov" prøver at installere Linux for at se hvad det nu er for noget. Ikke fedt hvis man ikke kan finde ud af at komme tilbage til det org. dash.

Og hvad nu hvis man laver et FU i linux på PS3, og man så ikke kan komme tilbage til GameOs. Selvom man så tænder og slukker maskinen så vil den jo prøve at starte Linux. Håber der er en reset funktion.

EDIT: Gad vide om garantien ville dække i sådan et tilfælde? OtherOs er vel Sonys produkt, så derfor er det også deres skyld hvis jeg installerer Linux og laver et FU (det er jeg ret god til) :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 16/03-07 22:35 
Kernen (kernel) bliver lavet specielt til PS3 og Cell, men ting som GUI og så videre ligger jo et lag længere ude, så umiddelbart ville jeg skyde på at det vil virke.
Men nej, man kan ikke bare tage en almindelig X86 distro og smide den ind på en PS3...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 22:39, rettet 16/03-07 22:50 
Ja det er klart. Men jeg har slet ikke sat mig ind i hvordan det fungerer på PS3. Det kunne jo godt være at den kunne emulere en alm. X86 version :p

EDIT: Tweake er nok et bedre ord.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 22:40, rettet 16/03-07 22:45 
Konsolkongen>
Og hvad nu hvis man laver et FU i linux på PS3, og man så


Ja, jeg har også mange "jammen hva' nu hvis..." spørgsmål ;)

Tror dog ikke du kan installere andre distributioner end dem der er lavet specielt til PS3. Men mener ikke Sony godkender noget så det kan vel godt ske en fejl i distributionen. Må næsten antage der findes en måde at tvinge maskinen at boote op i GameOS for Linux ligger ikke direkte på "metallet". Sony har jo stadig et sikkerhedslag som sikrer at bla. RSX'en ikke kan bruges fra Linux.


Konsolkongen>
Ja det er klart. Men jeg har slet ikke sat mig ind i hvordan det fungerer på PS3. Det kunne jo godt være at den kunne emulere en alm. X86 version :p

Men ikke nødvendigt - der er jo i prncippet tale om en genkompilering til Cell så du har vel det samme OS som i den tilsvarende x86 distribution :)
Og hvis applikationerne bygger på Java bør de jo også kunne køre videre.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 22:46 
Så du siger altså at man ikke kan slette alt indholdet på sin hard disk igennem Linux, og derved fuldstændig ukampdygtiggøre sin PS3? Skuffende ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 22:50 
He he ;)

Man omformaterer eller ompartitionerer sin HDD og allokerer en vis del til "Other OS" (f.eks. 10 GB). Så lever Linux kun i det område.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 22:53 
Kan man bruge en ekstern hard disk på sin PS3? 10GB her til Linux og 10GB der til demoer og video så er der pludselig ikke meget plads tilbage.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 22:57, rettet 16/03-07 22:59 
Det mener jeg bestemt men hvilke begrænsninger der præcist er ved jeg ikke. F.eks. om man kan downloade demoer/spil/videoer til en ekstern disk - jeg tvivler på det.

Du er så heller ikke tvunget til at bruge 10GB til Linux. Mener YDL fylder 2-3 GB, så kan du placere data på en ekstern disk.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-07 23:05 
Nå ja selvfølgelig. Evt. homebrew kunne sikkert også nøjes med bare at blive launchet fra hard disken og så ville resten af filerne kunne ligge på den eksterne? Så kunne man spare virkelig meget plads.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/03-07 23:21, rettet 16/03-07 23:22 
Ja det skulle man kunne... i den tutorial, sad ham gutten og tilgik filer på en Mac via netværk. Havde vist også en USB disk tilsluttet PS3en som var tilgængelig fra Linux... så vidt jeg husker.

Se den her
00Void00VoidSkrevet 17/03-07 13:47 
yellowdog har Enlightenment 17 som GUI, og der kan du sagtens lukke ned "grafisk".
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
BeanoBeanoSkrevet 17/03-07 14:38 
Ikke spørgsmål om at lukke ned... men skifte tilbage til GameOS.
00Void00VoidSkrevet 17/03-07 16:01 
Ja. Altså. Når man lukker enlightenment ned, kommer man ud til en "log-ind" skørm hvor du kan vælge session, derunder kan du skifte tilbage. Sådan har jeg ihvetfald forstået det?
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
BeanoBeanoSkrevet 17/03-07 16:26 
Ikke som jeg har forstået det.

Så vidt jeg ved skal man skifte via commandline da det er specifik for PS3.
BeanoBeanoSkrevet 27/03-07 09:53, rettet 27/03-07 17:31 
Så fik jeg installeret Yellow Dog Linux 5.0 på min PS3 i går og det gik meget nemt og smertefrit.


Der ligger en udemærket guide til installation hos Terra Soft her :
http://www.terrasoftsolutions.com/support/installation/ydl5.0_ps3_guide.pdf


...men lige et hurtig opsumering herunder og nogle tips og gode råd ;)


For at få YDL på PS3'en skal man igennem tre faser.

1) Anskaf Linux på DVD og OTHEROS.BLD fil til flash kort, USB drev eller lign.
2) Forbered PS3 HDD til installation (backup, omformatering, restore)
3) Installer Linux


ISO filen med Yellow Dog Linux Installation DVD kan downloades gratis fra Terra Soft eller et mirror:
http://www.terrasoftsolutions.com/resources/downloads.shtml

Den fil man har brug for hedder "yellowdog-5.0-phoenix-20061208-PS3.iso" (ca. 4 GB)
Nu brænder man en DVD ud fra denne ISO. F.eks. i Nero bruger man "Burn Image" funktionen.
Så har man en installations DVD klar.
Det næste man har brug for er en lille OTHEROS.BLD fil (kan også findes hos Terra Soft) som man placerer i \PS3\OTHEROS\ på sit USB flash drev. I installations guiden står der at man har brug for en bootloader men denne er ikke længere nødvendig med PS3 firmware 1.60.

Forberedelse af PS3 til Linux installation er også nemt og elegant, og man beholder alle data, save games, downloads osv. hvis man tager en backup med "Backup Utility" (findes i "System Settings"i XMB) og efter omformatering laver en restore. Dette kræver blot at man har et flashkort eller USB disk med plads nok.
Man kan evt. fjerne nogle Game Data (installede data) fra spil og så bare overføre det igen senere. f.eks. fylder Game Data til VF5 over 2 GB.

Selve installation af YDL er godt beskrevet i installations guiden og tager ca. 1½ time.

Det skal lige bemærkes at man skal have et USB tastatur og mus for at installare Linux, samt at det anbefales at man har et HDTV eller andet display der kan klare 720p, 1080i eller 1080p.

Efter man har installeret Linux kan man så vidt jeg ved kun skifte tilbage til GameOS (PS3'ens standard OS) ved at skrive "boot-game-os" ved kboot prompten der kunner ved opstart af Linux. Når man er skiftet til GameOS igen, kan Linux aktiveres ved at vælge "Other OS" i "Default System" under "System Settings" (XMB).

Har man problemer med at vende tilbage til GameOS (f.eks. hvis installationen fejler) kan man tvinge PS3'en til at
resette system setting (og derved bruge GameOS os default OS) ved at holde powerknappen inde i 5 sekunder under opstart af maskinen.

Som sagt gik installation hos mig smertefrit og eneste problem jeg har observeret er mit danske tastatur som ikke helt virker med ÆØÅ osv. Sikkert bare et opsætningsspørgsmål ;)
CronossCronossSkrevet 27/03-07 10:41 
Hvad med Fedora? Jeg ved ikke om jeg umiddelbart er så klar på at smide Yellow Dog over, og jeg har læst mig til at trådløst netværk ikke er understøttet i den build TerraSoft har lagt ud.
BeanoBeanoSkrevet 27/03-07 11:05, rettet 27/03-07 11:06 
Ja det glemte jeg at nævne... wireless networking virker ikke med YDL 5.0 :(

Bruger ikke wireless til PS3 så det blev ikke et issue for mig.

Jeg har slet ikke kigget på Fedora distributionen men er da interesseret i at høre mere om det og om det er bedre ;)
CronossCronossSkrevet 27/03-07 16:57, rettet 27/03-07 17:04 
Vil det ikke være mere fornuftigt at installere Fedora? Jeg er ikke klar over hvorvidt dette skaber nogle specielle problemer i forhold til PS3´en.
Er der nogen der ved om trådløst net kan bruges i Fedoras build, eller er det noget med selve PS3´en?

Fedora på PS3
CronossCronossSkrevet 27/03-07 16:59 
...

Jeg er dum...
AmbyAmbySkrevet 27/03-07 17:18 
Jeg ville snare foretrække Ubuntu som i øjeblikket stormer frem.

PSUbuntu
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
BeanoBeanoSkrevet 27/03-07 17:25, rettet 27/03-07 17:32 
Den installation burde kunne gøre nemmere... damn :!

Hvad er fordelen ved Ubuntu distributionen?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-07 17:41 
Det er _meget_ brugervenligt og nemt at gå til. Kan varmt anbefale det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 27/03-07 17:54 
Men bruger den ikke også Gnome som GUI?

Installationen er da ike spor nem.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-07 18:00 
Jo det gør. Jeg ved intet om installationen af det på PS3. Har kun brugt det på min PC.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 27/03-07 18:07 
Ok, for jeg kiggede på deres "nemme" guide for PS3 installation ;)

Link
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig