X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shinobi og Shadow Dancer konsoludgaver?


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 17/11-06 14:13 
Er der nogen god forklaring på hvorfor disse Sega arcadehits ikke er at finde på Megadrive?
Der findes en (i mine øjne) middelmådig konvertering af Shinobi til Master System, men den ligger både grafisk og lydmæssigt et godt stykke under arcade-versionen. Det ville være rart at have en version der lå tættere på arcaden, noget der burde kunne lade sig gøre på Megadrive.
Jeg har ikke haft fingrene i Shinobi til Game Gear, hvordan er den ift arcade? Det ser også ud til at der eksisterer en PC Engine version, der ihvertfald grafisk ser ud til at ligge tættere på originalen?

Det samme gælder for Shadow Dancer, der findes så vidt jeg kan se ikke en direkte konvertering af det originale arcadehit til Segas egne konsoller, kun en efterfølger "The Secret of Shinobi" til Megadrive/Master System, der bygger videre på originalen, men er et andet spil.
Jeg husker Amiga-udgaven som værende rimelig tæt på arcaden, men det er da lidt underligt at et hit som dette ikke kan findes til Segas egne konsoller?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
TheDukeTheDukeSkrevet 17/11-06 14:29, rettet 17/11-06 14:32 
GG udgaven ligger ret langt fra arcade versionen. Ikke at det er en dårlig ting i det her tilfælde, det er faktisk et ret godt spil på sine egne præmisser.

Lidt om Shadow Dancer fra Wikipedia:

Shadow Dancer (1989, 1990, 1991)

Shadow Dancer was the official arcade sequel to the original Shinobi. The plot follows Hayate, Joe Musashi's son. As opposed to his father, Hayate is accompanied by his pet dog Yamato.

In the Sega Mega Drive version, titled Shadow Dancer: The Secret of Shinobi, Hayate was replaced with Musashi. The basic gameplay is the same as in the arcade version however most of the levels were redesigned and additional objectives (rescuing hostages) added.


Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Shinobi_series
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/11-06 20:25 
Jeg synes også, det er lidt mystisk, at der er flere klassiske SEGA arkadespil, hvor 1'eren er udgivet til Master System og/eller andre platforme, men ikke MegaDrive. Feks. Space Harrier og After Burner.

Måske har det noget at gøre med, at Master System i høj grad blev markedsført som en "hjemmearkademaskine", og der derfor blev smidt et hav af SEGA's egne arkadesucceser efter den. Den samme opskrift blev i starten også fulgt med Megadriven. Men på et tidspunkt sørgede Tom Kalinske for at kursen blev ændret drastisk, blandt andet vha. Sonic, så MegaDrive'en kom til at fremstå som et langt mere selvstændigt system.

Der er bred enighed om, at denne beslutning var én af de afgørende faktorer i MegaDrive'ens store succes. Men det har åbenbart også haft den bivirkning, at der er blevet satset mere på remakes og selvstændige fortsættelser end egentlige konverteringer :/

Men hva' fa'en, jeg kan sagtens leve med Shinobi III og GG Sinobi 2 :D
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 17/11-06 20:40, rettet 17/11-06 20:41 
Hmm, ved at følge wikipedia linket kom jeg videre til følgende udmærkede side om Shinobi-serien:
http://hg101.classicgaming.gamespy.com/shinobi/shinobi.htm

Det ser ud til at SMS-udgaven er tro mod arcadeversionen (så vidt det nu kan lade sig gøre), hvorimod MD-udgaven som bekendt er anderledes. Interessant at begge versioner har samme titel og stort set samme cover-art, men ret forskelligartet indhold.
Added: Og det er selvf. Shadow Dancer jeg taler om :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 17/11-06 22:45, rettet 17/11-06 22:46 
Killer Bean 2>
Jeg synes også, det er lidt mystisk, at der er flere klassiske SEGA arkadespil, hvor 1'eren er udgivet til Master System og/eller andre platforme, men ikke MegaDrive. Feks. Space Harrier og After Burner.

Space Harrier er fra 85 - det er vel ikke SÅ underligt, at Sega ikke konverterede et ret gammelt spil som dette, da Mega Drive kom. Den kunne jo alligevel ikke køre det ordentligt - det blev ikke muligt før 32X.

After Burner findes da til Mega Drive. Ja, det hedder After Burner II, men det er det som mange betragter som After Burner (originalen blev hurtigt trukket tilbage pga. for høj sværhedsgrad). Jeg har ikke spillet Mega Drive-udgaven, men jeg tror da, at det er det samme.

Shinobi/Shadow Dancer-sagen er rigtig nok mærkelig, dog.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/11-06 23:49, rettet 17/11-06 23:51 
RJK>
Space Harrier er fra 85 - det er vel ikke SÅ underligt, at Sega ikke konverterede et ret gammelt spil som dette, da Mega Drive kom.

Det kan der jo være noget om.

Måske er det også derfor, Shinobi ikke blev udgivet til MegaDrive. 2 år er trods alt en evighed i spilbranchen :)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 18/11-06 00:26 
Wonder Boy in Monster Land ville nok også have kørt uendelig meget bedre på en MegaDrive end på Masteren.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 18/11-06 00:33 
Faktisk er arcadeboardet relativt tæt på at være en Master System :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 18/11-06 00:35 
Så du siger at holdet bag konverteringen var totalt inkompetente?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 18/11-06 00:40, rettet 18/11-06 00:40 
Nu har jeg ikke lige SMS-udgaven frisk i erindring, så det kan jeg ikke sige. Der er da sikkert bedre teknologi i arcadeversionen. Men kraft- og opbygningsmæssigt minder WB/WBML-boardet væsentligt mere om Master System, end Space Harrier minder om Mega Drive. CPU-mæssigt er det fx Z80 vs. Z80 kontra 68000 vs. 2 x 68000...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 18/11-06 00:44 
Wehner>
Wonder Boy in Monster Land ville nok også have kørt uendelig meget bedre på en MegaDrive end på Masteren.

Er der virkelig SÅ stor forskel på de to versioner? Det er ikke mange måneder siden jeg sidst spillede arkadeversionen, bemærkede ikke nogen stor forskel, udover lyd og musik... BTW er DragonsTrap meget bedre end MonsterLand :)

Har Det på samme måde med Shinobi. Kender arkadeversionen ganske godt og er stadig fuldtud tilfreds med SMS-udgaven. Igen her, mener jeg det primært er lyd/musik-siden der adskiller de to versioner.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 18/11-06 01:00 
Ja, man kan nærmest ikke se forskel jo ;p

Shinobi og Shadow Dancer konsoludgaver?

Shinobi og Shadow Dancer konsoludgaver?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 18/11-06 01:02 
Ahaha... My bad :D
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/11-06 01:11 
Alf81>
Er der virkelig SÅ stor forskel på de to versioner?

Ja - mindst. Forskellen er enorm både hvad angår lyd og grafik samt gameplay. Jeg er totalt hardcore til arcade-versionen, kan gennemføre med lethed og har scores nede hos Rune, der ligger over den gamle rekord på Twin Galaxies, der er blevet fjernet. Master-versionen kan jeg knap holde ud at spille, og jeg er dårlig til den, hvilket understreger, at forskellen er stor.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/11-06 01:18, rettet 18/11-06 01:31 
Okay... Er jo' allerede blevet erklæret ukyndig angående Shinobi, så hvad ved jeg mht. MonsterLand :) Men kan det ikke have noget at gøre med, at du kun har spillet SMS-versionen i 50Hz? Jeg bemærkede ihvertfald intet, sidst jeg spillede det på arkade... Men igen, hvad ved jeg :)
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/11-06 11:40 
Wehner>
Så du siger at holdet bag konverteringen var totalt inkompetente?

Faktisk tror jeg mere, det har noget med cartridge-størrelsen at gøre, eller nærmere begrænsningen af samme. Konverteringen kunne sikkert godt have været lavet en del tættere på originalen, i hvert fald hvad angår grafikken. Men så ville det bare have fyldt ubehageligt meget(i konsolsammenhæng), og cartridget ville koste det hvide ud af øjnene at producere.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/11-06 11:50, rettet 18/11-06 13:24 
RJK>
Men kraft- og opbygningsmæssigt minder WB/WBML-boardet væsentligt mere om Master System, end Space Harrier minder om Mega Drive. CPU-mæssigt er det fx Z80 vs. Z80 kontra 68000 vs. 2 x 68000...

WB/WBML-boardet har så også lige en ekstra Z80, som er rent dedikeret til lyden... hvilket en MegaDrive også har ;)

Det er lige før, System 2 boardet er en MD/MS-hybrid. Men strengt taget har du selvfølgelig ret i, at det er en super pumpet muskel- Master System, som så sikkert også har kostet 10-20 gange så meget som hjemmeudgaven :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 18/11-06 13:37, rettet 18/11-06 13:40 
Killer Bean 2>
Faktisk tror jeg mere, det har noget med cartridge-størrelsen at gøre

Arcadeboardet har 11 32kb rommer, og SMS-udgaven har én 256kb rom. Så det er vel ikke fordi det er den store forskel. På arcadeboardet er de enkelte rommer placeret i forhold til deres indhold, så der er formentligt mere spildplads end på SMS'en, hvor dataene ligger fortløbende.

Og, ja, SMS'en er ringere kørende på lyden. Men det burde jo ikke gøre nogen reel forskel på spillet :)

Hvis der er så meget forskel som Wehner siger, så burde det være konverteringen - selvom jeg nu ikke kan forstå, at det skulle være så svært, når man har koden og hardwaren er relativt ensartet. Jeg husker Wonder Boy (1) som værende meget ens over de to platforme, og det er jo samme board.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/11-06 16:55 
Okay ja, så har Wehner nok ret i, at det var holdet bag konverteringen, der var en flok udulige hønisser :)
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig