X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kingdom Hearts vs. Zelda :WW


Svar
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 01/06-03 15:00, rettet 01/06-03 15:28 
Ved godt at sammenligningen ikke er helt realistisk, men prøver alligevel.

Nu hvor I har haft lidt tid med begge titler – Hvilken er så bedst?

Efter jeg har gennemført WW, er jeg ikke i tvivl! KH er det ubetinget bedste action RPG (Måske det bedste spil i denne gen).

Historien er langt bedre, stemningen er bedre, figurerne betyder noget for mig, flowet i spi... Se hele indlægget
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
62 emne(r).
« < 1 2

Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 16/07-03 18:17, rettet 16/07-03 18:20 
Jeg kan godt se din pointe, men synes alligevel der er forskel. FFX lægger en enorm vægt på sin historie, med overflod af cut-scenes samt voice work for alle involverede personer. Det er et noget mere seriøst spil med store temaer som religion og materialisme vs. spiritualisme, men jeg synes det falder fladt til historien pga. dårlig manus og meget svingende voice work.
I TWW er historien noget anderledes dæmpet. Om det er godt eller dårligt at ingen af personerne har stemmer kan diskuteres, men i det mindste undgår man pinligt dårlige sekvenser, som man ser det i FFX med f.eks. "falsk latter" sekvensen m.m.
TWW bruger ikke ret meget tid på mellemsekvenser, men dem der er, synes jeg er udmærkede pga. spilfigurenes velfungerende, tegneserieagtige gestik.
Men overall synes jeg det er svært at sammenligne de to spil på det punkt. FFX blæser sig op og prøver at blive at taget seriøst, mens TWW bevidst er meget "light-hearted" hele vejen igennem.
(...)
ChronoChronoSkrevet 16/07-03 18:59 
RJK >
Kingdom Hearts var en meget større oplevelse.

Efter at have gennemført begge spil to gange så syntes jeg også at KH er bedst. Men det er minimalt, og skyldtes nok mest at TWW trods alt minder meget om OOT. KH er lidt mere originalt.


en sølle historie, der ikke river én med

Ej, jeg syntes da at historien er god. Det er fedt med alle de henvisninger til OOT, og det har derfor en lidt dybere historie end noget andet Zelda spil jeg har prøvet. Og så er den fyldt med sære personligheder som også har deres egen lille historie.


SPOILER-TEKST:
Triforce-jagten sugede godt nok enhver motivation, til at færdiggøre spillet, ud af mig.


Da jeg skulle igang med Triforce-jagten havde jeg allerede 5 af dem, så den tog ikke så lang tid. Men jeg kan godt se hvad du mener, hvis man ikke gider sidequests osv så er det lang tid at sejle fra sted til sted.

P:R forslag: SPOILER-TEKST:
-tag kunne lave teksten grå og sværere at læse? :)

det bare var spild af tid.

Så prøv at få et fuldt Nintendo Gallery, det er næsten det eneste der har skuffet mig ved spillet - det tog laaaang tid, og belønningen var ikke særligt stor.

Og slutningen skuffede også lidt, slet ikke på højde med den i ALTTP.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 16/07-03 19:03, rettet 16/07-03 19:04 
Til FoxMcCloud:

For lige at lukke (forhåbentligt) den diskussion, så er det meget enkelt:

Alt følelsesfremkaldende er bevidst manipulation fra forfatternes side.

Hvis man ikke overgiver sig til dette og lever sig med i det, så virker det omvendt.

Det gælder drama, det gælder gys. Det gælder Titanic, det gælder Forrest Gump. Det gælder Final Fantasy, det gælder Danielle Steel.

Eneste forskel er sådan set, hvor gode de enkelte er til at manipulere én og det er jo også individuelt forskelligt, hvad vi lader os påvirke af.

Vil man være kynisk, så får man ingenting ud af den slags og det er jo så et valg man må tage med sig selv.

Personligt tror jeg ikke på, at nogen der går ind med åbent sind og lægger energien i fx Final Fantasy X, ikke får noget af det igen.

Omvendt set er historien og figurerne i fx The Wind Waker så overfladiske, at man ikke KAN få noget (følelsesmæssigt) ud af det. Umiddelbart vurderet vil jeg tro, at det er det historiebaserede spil, som jeg har brugt længst tid på, uden at det følelsesmæssigt har givet mig noget som helst.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 16/07-03 19:19, rettet 16/07-03 19:20 
RJK >
Omvendt set er historien og figurerne i fx The Wind Waker så overfladiske, at man ikke KAN få noget (følelsesmæssigt) ud af det.

Det er da også uden tvivl en subjektiv udtalelse.

Her er et eksempel på en der mener det stik modsatte, og som gennem personerne i TWW kom til at reflektere over sit eget liv. Han fik ihvertfald følelsesmæssigt en del ud af sin tid med spillet.

GameCritics
(...)
RJKRJKSkrevet 16/07-03 19:19 
Chrono >
Ej, jeg syntes da at historien er god.

Jeg mener ikke nødvendigvis i "normal spil-sammenligning", men mere generelt ud fra sammenligning med andre medier.

Jeg har i øvrigt også tidligere nævnt, at jeg synes historien i Kingdom Hearts var alt for tynd.

En god historie:

Man bliver kastet ud i en spændende handling. Der sker dit, som fører til dat. Man lurer tingenes udvikling og så vender historien og tager en ny drejning. Der sker mere og mere, før alle de løse ender samles i en opsigtsvækkende afslutning, der også efterlader noget at tænke over.

Historien i Wind Waker:
SPOILER-TEKST:
Helt skal ud og redde pige fra onde kidnappere. Det viser sig at det er den onde superskurk der står bag. Helt befrier pige. Helt, superskurk og anden pige viser sig at være en del af skæbnen (ikke overraskende). Helt finder supersværd for at klare superskurk. Superskurk bortfører den anden pige. Helt befrier pige. Helt nedkæmper superskurk.

Det må siges at være ret meget lige ud af landevejen. En lille smule ind i mellem omkring midten og slutningen kommer der så lidt baggrundshistorie på (hvilket er det eneste interessante), men det er utroligt sparsomt.

Er det en bedre historie end i de fleste andre spil? Måske...

Er det en GOD historie? Nej...

Efter min mening :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/07-03 19:33, rettet 16/07-03 19:34 
Fox McCloud >
Her er et eksempel på en der mener det stik modsatte

Det må så være meget subjektivt, hvordan man læser den anmeldelse... ;)

At Links bedstemor (der stort set ingen rolle har i spillet) fik anmelderen til at tænke på sin egen bedstemor, er langt mere en tilfældighed, end en bevidst handling fra spillets designere.

Det kunne ligeså godt være fordi manden havde haft en rød robåd som dreng... Eller han kunne have genkendt den samme bedstemor i utallige andre japanske RPG-agtige spil, da det jo nærmest er normalen for den slags, at hovedpersonen er en forældreløs dreng, der er opdraget af sine bedsteforældre...

Jeg synes at I begge to "strecher" efter at finde indhold, i noget der ikke har indhold.

Og det er selvfølgelig alt sammen mine subjektive holdninger...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 16/07-03 20:08, rettet 16/07-03 20:11 
1) Jeg svarede på din udtalelse om, "at man ikke KAN få noget (følelsesmæssigt) ud af det". Lige meget hvad grunden er til det i førnævnte tilfælde, om det var bevidst fra designeres side etc. så er faktum, at manden her fik noget "følelsesmæssigt ud af det".

2) Det med bedstemoderen er kun et eksempel. Han siger også: "Simply put, no other game has been able to as accurately capture human emotions as Link's latest adventure. When Tidus of Final Fantasy X began to wince as he laughed for the first time, I seriously thought he was in pain" og "Never before have videogame characters been so convincing with their minimalist yet exaggerated expressions".

3) Jeg tror aldrig vi bliver enige om det her RJK, om vi så diskuterede til Dommedag :)


RJK > Og det er selvfølgelig alt sammen mine subjektive holdninger

Ja, holdninger har det med normalt at være subjektive ;)
(...)
RJKRJKSkrevet 16/07-03 20:32, rettet 16/07-03 20:33 
1) Hvis vi skal diskutere på den måde, så er det umuligt at diskutere. Ud fra den synsvinkel, så er der følelsesmæssigt udbytte i ALTING. Fordrejer man tingene på den måde, så er der ingen grund til at diskutere noget, for så kan man altid modargumentere alting.

2) Det har jo intet med det andet at gøre. At personerne i spillet udtrykker følelser har ikke noget at gøre med, at man som spiller bliver følelsesmæssigt påvirket. Desuden må jeg tilføje, at det er en rigtig ringe sammenligning han laver. Immervæk er det MEGET lettere at udtrykke følelser i karikerede personer end realistiske personer. Det er jo fuldstændig elementært.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 16/07-03 20:58, rettet 16/07-03 21:07 
1) Ja okay, jeg kan godt se hvad du mener. Men jeg mener bare, at dit udsagn om at det, mere eller mindre, bare er tilfældigt at bedstemoderen i TWW vækker følelser i anmelderen ikke er helt sandt. Det er da også fordi figuren er så godt designet af udvikleren både med hensyn til udformning, animation og den troværdige mimik.
Bedstemoderen kan da lige såvel som Tidus eller Yuna vække følelser i spilleren, også selvom hun ikke spiller så stor en rolle eller ingen dialog har. Det kommer jo helt an på hvem det er der sidder med controller'en

EDIT: Jeg er forresten helt enig med det du siger her:

Alt følelsesfremkaldende er bevidst manipulation fra forfatternes side.

Hvis man ikke overgiver sig til dette og lever sig med i det, så virker det omvendt.

Det gælder drama, det gælder gys. Det gælder Titanic, det gælder Forrest Gump. Det gælder Final Fantasy, det gælder Danielle Steel.

Eneste forskel er sådan set, hvor gode de enkelte er til at manipulere én og det er jo også individuelt forskelligt, hvad vi lader os påvirke af.

Vil man være kynisk, så får man ingenting ud af den slags og det er jo så et valg man må tage med sig selv.
--

Du siger også selv, at "det er individuelt forskelligt, hvad vi lader os påvirke af". Det er helt rigtigt. Og det betyder også, at der ikke er en løsning på vores diskussion om, hvilke spil man følelsesmæssigt får noget ud af.
Det er nemlig 100% individuelt.
(...)
NaieraNaieraSkrevet 16/07-03 21:36 
Venligst brug vores Quote funktion næste gang.

Tak.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 16/07-03 22:25 
Fox McCloud >
Du siger også selv, at "det er individuelt forskelligt, hvad vi lader os påvirke af". Det er helt rigtigt. Og det betyder også, at der ikke er en løsning på vores diskussion om, hvilke spil man følelsesmæssigt får noget ud af.

Ja, hvis du igen "overdriver" alting.

Så kan jeg også påstå, at der er følelsesmæssigt mere i et sandkorn end i Casablanca.

Men for 99,9% af jordens befolkning er det formentligt løgn...

Vi må vel lige proportionere tingene...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 17/07-03 13:57 
RJK >
Personligt tror jeg ikke på, at nogen der går ind med åbent sind og lægger energien i fx Final Fantasy X, ikke får noget af det igen.

Helt enig.

SPOILER-TEKST:


Var jeg den eneste, der blev rørt af Tidus'og Yunas "badescene"?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
62 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig