TL>
Jeg er uenig i at man ikke har noget at vinde i WoW. Det er måske også fordi de fleste af mine venner spiller det og det er det vi snakker mest om når vi er sammen, så for mig er det ikke en hindring for at udvikle mig socialt med dem, det er snarre midlet. Men andre venskaber med folk fra andre lande er da fedt nok at få. Man lærer måske nogle helt nye mennekser at kende igennem spillet og hygger sig sammen, precist som en leg da man var lille :).
Alle MMORPGs, uanset hvor dårlige de er, er jo sjove nok når man bare har sine venner omkring sig. Så er det bedøvende ligegyldigt hvor crappy det er. Det er præcis det, alle de folk over i Everquest sidder og siger. De har siddet siden 1999 og gamet det med deres venner. Investeret alt for meget tid og penge. Kan ikke nænne at stoppe, selvom de hader SOE og spillet som en pest. Det er simpelthen blevet den del af dem.
Derfor synes jeg ikke det har noget at gøre noget med at vinde i WoW. Specielt ikke fra spilets mechanics synspunkt.
TL>
Hvis man ikke kan finde venskaber i spillet, er det også svært at syntes at det er sjovt på de højere levels hvor man skal bruge hjælp til en masse. Så samarbejde er vigtigt i WoW også selvom man ikke er venner med dem man arbejder sammen med.
Folk som er adfærdsvanskelige, som spiller WoW, ville også kunne lære noget her. Især hvis de skal med i Raids, for det kræver at man er med og er aktiv, ellers går det ikke. Og det kræver ikke så meget mere, men man KAN godt få mere ud af det.
Man kan vinde sociale egenskaber i WoW, man bliver underholdt, præcis som i andre spil og man lærer hvad teamwork vil sige.
Jeg er meget uening i at WoW skulle gøre folk mere sociale. Hvordan er WoW anderledes end en Chat, Myspace eller en team baseret FPS hvor teamwork også er nødvendigt?
Det er sjovt at du siger at det kræver man er aktiv - Det er jo netop sådan at på 40 man raids, at man står og laver slaviske kommandoer i seks timer, hvor halvdelen af raidet ikke står og laver noget andet end at gentage de samme mønstre og strategier, om og om og om igen.
TL>
Hvad Er der galt i at spille WoW i forhold til "normale" spil? Er det "normalt" at spille imod eller med en computer i stedet for sammen med andre?
Du kan sidde at spille Counter-Strike, Halo, Guild Wars eller Battlefield online i 5 minutter og have det sjovt, og logge ud. Eller du kan sidde i seks timer og have det sjovt. I WoW sidder du 6 timer, er afhængig af at 39-24 andre mennesker skal møde op og hjælpe dig for at få noget ud af det. Når tidsinvesteringen bliver så enorm, selvom det kun er en dag om ugen eller engang om måneden, så er det et tegn på at man må ændre sine adfærdsmønstre i det virkelige liv.
Come on... det kan godt være at folk vil bruge "jeg sidder bare og spiller WoW istedet for at se TV argumentet" men hvor mange sidder og ser TV i seks timer i en strækning vær dag?
Og det er jo ikke kun raids - men også PvP, de repatitive quest grinding serier uden dybde og den monotone om-igen crafting.
TL>
Ja det er da rigtigt at de mob's har en ret begrænset AI, men det betyder ikke noget for de er forskellige alligevel. Der skal bruges forskellige strategier til næsten alle mobs (som vel at mærke er på ens eget level)...
Spillet har dybe dybe problemer i infastrukturen. Med ting som AI, så har du en masse matmatiske random genaraserede attacks, og spells der gør de ellers så monotone kampe forskellige(som crits f.eks.). Der er absolut ingen strategi eller dybde i WoW. Utroligt mange af spillets skills og spells er ubrulige og andre er uundværlige. I det hele kommer det sikkert til at blive nerf this - buff that, igennem hele spillets levetid.
Og jo længere de kommer, jo mere prøver de at sætte plaster på alle ting for ikke at spillerne ikke skal kunne mærke det.
Siden release, har alle klaget over ubalance mellem de to faktioner. Konstant har der været diskutioner omkring at balancere Shaman og Paladin ordentlig. Så hvad gør Blizzard? Selvfølelig, giver de bare den anden faktion den anden klasse, og på den måde behøver de ikke at bruge mere tid på faction balance.
Folk begynder at bot farme fishing? Hvad gør de? Gør det ubruligt selvfølelig.
Det er meget det samme med AI, ligesom de fleste andre ting i WoW.
En Defias Brotherhood member er ikke mere avanceret end de sværeste raid bosser i WoW. Den har mere resist og hit points og giver mere i skade og har flere animationer. Det er bogstaveligt den eneste forskel.
RuneSP>
Du snakker meget om at spillet ikke har nogen ende, og nej, det har det vel egentlig ikke, stort set ligesom alle andre multiplayer spil har. Det som jeg synes er fedt i WoW er at lvl up sammen med ens IRL venner (har spillet op til lvl 60 sammen med 3 andre venner, kanon skægt når man kommunikerer over skype :D) og derefter at finde en guild og raide engang eller 2 i løbet af en uge for at få nogle bedre items, og så derefter ellers bare pvp :) så er det jo mere eller mindre lidt ala CS multiplayer agtigt, udover at nogle selvfølgelig har fordel i bedre gear, men det er bestemt ikke altafgørende, måske i duels, men bestemt ikke i BG.
Andre multiplayer spil har en competitive mentalitet, hvor strategi, teamwork, og "skill" er nødvendig for at vinde. Som jeg sagde før, kan disse spil nydes af alle, hvor og hvornår. I 5 minutter som i 6 timer.
WoW, er så itemization agtigt, at det er mere materialistisk end noget andet spil jeg nogensinde har set. Og tid investering er i den grad, det der for folk til at vinde. Du skal ikke prøve at bilde mig ind at folk der har Hand of Ragnaros eller Ashkandi, ikke smadre konkurencen totalt. Selvøflelig er det fordi at PvP ikke var en fokus i WoW. Det vel altid være et PvE spil, hvor PvP bare er en side feature.
Men selvfølelig.. Når der er så meget ubelance i Battlegrouinds, når klasserne er så unbalanceret og alle konstant bliver nerfed og buffet og ingen kan følge med, omkring hvad den nyeste FOTM Template er, + alle de random "lucky" faktore som lag og crits og procs og twinkies etc etc etc der altsammen med til at gøre det til en stor kage af ligegyldighed.
Det er derfor at spillet allerede er eksploderet med super duper hardcore godly ownage gear. Og det syge er jo at alt det fede gear du samler sammen, med dine venner er ubruligt om 3 måneder, hvor den næste raid dungeon er kommet. Og sådan køre spillet i de næste 5-10 år.
Multiplayer spil, er ikke spil der ikke rigtig har en begyndelse eller en ende. Multiplayer spil er der indtil du er trætte af dem. WoW, hvor single player delen, er multiplayer delen, er ingen af tingene. Er det alt dominerende.
RuneSP>
For mig at se er der 2 "mål" i WoW: 1) Forsøge at nakke enhver boss i spillet sammen med guild. 2) At være "den bedste" i pvp :)
btw, så vil jeg bestemt ikke mene at hverken jeg, eller nogle af mene venner har et umiddelbart socialt problem :) Det bliver hverken spillet overdrevet meget, da vi alle har et job at passe samt andre ting og sager, så vil alt i alt mene at man sagtens kan spille WoW "bare" for at have det sjovt, som et enhvert andet spil.
Så vil du ihvert fald aldrig nå dine mål. Bosses kommer igen og igen. Og vær gang, skal du samle nye sæt gear for at nå det næste. Enormt time requirement.
Hvad angår PvP, så kan man jo ikke være den bedste. Det er min holdning at det er en total joke, og at der intet skill er i det spil. At folk begynder at lave latterligt overproducerede minimalistiske interface mods eller pvp d00d videoer med linkin park musik i baggrunden kommer ikke til at ændre på det. Det er simpelthen et kæmpe rod.
Og den der investere mest tid i WoW, vinder. Fordi gear og tidsinvestering -> skill og teamwork.
Det er jo åbenlyst. Det nuværende result, er at man ser klasser der kan dræber andre klasser med 2 angreb. Ikke mere end 2 sekunder skal der til. Forskellen på en spiller der har investeret 200 timer og en der har investeret 2000 er så enorm at det er fuldkommen latterligt. Selvom de begge er lvl 60, så er gear alt det der gør forskellen.
Templates og builds er jo så sindssygt simpliceret, at langt de fleste skill trees, og skills og måder at bygge sin karakter op er dårlige. Du har dine fury og mortal strike warriors også er det, det. Der er ikke så meget andet at rafle om, og det er vel en af de ting der er med til at gøre at alle er kloner, i hinanden i den støre helhed.
Draken>
haha Val, min indlæg var mest rettet mod din "spil GW for wow sux0r teh big !!!111" kommentar.
Det er bare trættende når folk basher et spil over et andet og at disse folk har et problem med at ind se, at det er sådan set lige meget hvilket spil du bruger mest tid på, bare du har det sjovt.
Det er ligegyldigt og irelevent om det er Guild Wars eller Halo eller hvad man ellers kan lide.
Men det betyder jo noget.. fordi det er enorm tidsinvestering, som jeg sagde før.
Fordi jeg ikke mener at der er noget at vinde eller noget mål. Du bliver ved, og det stopper aldrig. At folk prøver at retfærdiggøre deres tilgang til spillet med at lave egne mål, er vel kreativt nok, men i den større ende er jeg ikke spor enig i det.
Draken>
Om man bruger 100 timer på timesink quests eller raids i wow, eller 100 timer på en gammel retro arcade maskine(sry =P ) er fuldkommen ligegyldigt, hvis du ikke kan se dette faktum i øjene, så er det dig der er noget galt med.
Er det fordi man betaler for at spille? tja, så køber man så tilgengæld ikke så mange nye spil istedet for.
Igen, så er min teori, at WoW ikke er sjovt, men bare addicting.
Du svare jo ikke på mit spørsmål - Når du spiller super mario kan du vinde. Når du spiller final fantasy 7 kan du vinde. Når du spiller wow vinder du ikke fordi det bare bliver ved og ved og ved.
Og hvorfor gør det så det? Fordi Blizzards skal bruge dine penge. Okay? Så derfor laver de flere hundred timer timesink quest og repetitive raids, og timesink og money sink elementer, der for dig til at skulle farme konstant for en epic mount eller reparere dit gear konstant, eller skråle i timevis i et raid, eller kommer op og skændes med nogen 12 årige night elf hunters omrking de skal have lov til at loote en eller anden item i et raid...
Draken>
Hvorfor vil du fortryde noget du har spillet på livet løs?
Det betyder kun at du har nydt spillet, hvis du ikke gider mere efter det, så lægger du det fra dig og evt. stopper dit abonnement. Hvorfor skal man føle sig skyldig/skamme sig/sparke sig selv over at have været underholdt af et spil? Jeg ser generelt ikke hjernedødt tv længere, da jeg finder interaktion med andre folk over nettet meget mere stimulerende.
Igen. Addiction har intet at gøre med at være sjovt. Det har noget at gøre med - Hvad kunne du egentlig have brugt din tid på, istedet for at spille WoW.
Helt seriøst - Hvad kunne du have gjort istedet at lvl dine 3 lvl 60 karaktere med tier 3 equipment og epic weapons og leet hax mount!111? Hvem snakker om pvp?
Jeg mener at møde nye mennesker i den rigtige verden. Kan du virkelige begynde at seriøst fortælle mig at du spiller wow som en undskyldning for at møde nye mennesker? eller tror du at det er sundt?
Jeg har haft gode guild buddies i div. MMOs jeg har spillet, men i sidste ende spiller man et spil og kæmper opm virtuel fame, identitet og materialistiske ting som gear, equipment, huse og bla bla bla. Det er jo ikke at være social. At sidde annonym bag ved din skærm, må under ingen OMSTÆNDIGHEDER overhovdet sammenlignes med at møde mennesker i den rigtige verden.
Og jeg skal fortælle dig noget - Jeg fortryde alt den tid jeg har brugt på WoW, fordi jeg fik ikke en pind ud af det. "uhh minderne om når jeg sad til klokken 4 om natten, og tog 30 kilo på at æde pizza og kun game wow og wow og wow, og skulle se min guild gå i splittelse på grund af grådige idioter, og selvglade mennesker der for det bedre med sig selv når de står bedre stillet end andre mindre uerfarne gamere".
Og sådan har jeg det ikke med noget andet spil. Jeg har brugt over 1000 Timer i multiplayer i perfect dark alene. Det fortryder jeg ikke overhovdet.
halo, command and conquer, de gamle warcraft, elite, guild wars, banjo-kazooie. Mange af disse spil, gav dig ihvert fald noget at vinde, og chancen for at lægge dem på hylden med en tilfredshed og glæde over at have gennemført dem, men også givet dig en rigtig fed udfordring.
om det så er rez eller ninja gaiden er ligegyldigt. Og multiplayer spil er der altid, uden den månedelige forpligtelse, eller frygten for at blizzard sletter din account(ja, de må gerne slette den efter 6 måneders inaktivitet, og det er sket for mange). Jeg er fint økonomisk stillet ligenu, men jeg følte altid en irritation ved at betale for wow, på de dage hvor jeg ikke havd elyst til at spille det.
derfor fortryder jeg wow. Jeg kigger tilbage på det, som noget der tog vildt meget tid og ikke gav mig noget tilbage. jo en masse ekstra kilo, dårligere social stilling i det rigtige liv. Spillet var jo ikke spor interessant, dybt eller komplekst. Det kunne ikke engang give mig en egentlig udfordring. Det kunne spilde min tid og tage mig i hånden indtil jeg havde uber gear nok til at smadre alt på min vej, med mit cookier cutter build.
Draken>
Ja for taktik og sammenspil har intet med sagen at gøre...
"OMFG spam ur taunt key n00b!!11" rofl. Der er ingen grund til at være sarkastisk omkring det, fordi at være mange i wow med overpowered gear er det eneste der skal til for at vinde. Det har man jo allerede bevidst... hvad hed den guild der 2 mannede MC? Kun 2 mand om MC, eller sådan noget.
Draken>
Ved du hvad jeg synes det allerværste ved et rigtigt godt spil er? (efter min mening) At oplevelsen slutter.. Hvis jeg feks gennemfører Chrono Trigger, FF6 eller FF7 som er blandt mine top favorite games of all time, så har jeg det fedt med at have gennemført det, men alligevel har jeg også lidt nederen over at det er slut... har det på samme måde med nogle af mine bøger, hvis det er en bog som er rigtig go fra start til ende, så kan jeg godt få en sådan lidt "øv" fornemmelse når det er at jeg har lyst til at læse og jeg ikke kan tage fat i den historie som jeg har stiftet bekendskab med og nyder fortællingen af. Så skal man hen og finde en anden bog på hylden, når man entenlig gerne ville have forsat historien fra den første selvom den er slut. Et godt eksempel fra spilverden var, at der var mange der var skuffede over FF7:Advent Children ikke blev et spil istedet for en film, da ønsket om en forsættelse var stor.
All good thing must come to an end. Så meget som jeg hader at være pessimistisk, så synes jeg det er sandt.
Ingen ting kan være gode for altid. Vi har alle brug for variation, i alt hvad vi gør. Det gælder både musik, film og spil og såvel som mange andre ting.
Jeg kan da godt følge hvad du siger, men det virker lidt som en barnlig fantasi. Mit yndlingspil, er OOT, og jeg ville da også ønske at den følelse af glæde jeg havde i 1998 første gang jeg spillede det, ville blive ved for evig og altid, men sådan fungere det ikke.
Og jeg tror Draken.. At før eller siden vil du også føle at WoW ikke er så specielt mere. Pludslig er art designet ikke så charmerende. Spillets pixels virker slidte og kedelige. Systemerne virker grå og kedelige.
Men når alt kommer til alt, TL, RuneSP og Draken, så virker i smadder flinke, og helt klart som folk der er meget mere værd at bruge tid på end den gennemsnitlige WoW fan:) Der hvor vi nok er uenige i er vel egentlig, at jeg synes at WoW er en lænke om benet. Et job. En livstil. Noget der kvæler mig. Måske har det noget om mit konkurence gen. Min tilgang til tingene. Min følelse og idelogi i at alle skal kunne være med i det hele.
Ja, jeg syntes at Lvl 1 til lvl 60 var okay underholdende, første gang. Men jeg følte fra starten at det sjove skulle ske ved lvl 60. At efter alt det hårde arbejde, alle de kedelige quest chains, alt det kedelige at løbe rundt, alt den ganking, alt den udskiftning af gear med lidt bedre stats konstant, alt de problemer med idioter man grouper med etc etc... Så skulle lvl 60 være der hvor spillet begyndte. Men det gjorde det bare ikke.
Jeg kan føle jer i mange af de ting i siger. Og for et år siden ville jeg have været enig i mange af de ting i siger. Jeg prøver ikke at overbevise jer om at spille WoW. Jeg hader ikke WoW.
Den eneste grund til at jeg lave denne monster post, er ikke for at angribe jer, blizzard, wow fans generelt eller nogen andre, men bare at minde om mine egne erfaringer.
Fordi jer er så enig med den tomhed som Harold beskriver. Alle spil er meningsløse. Nej... Det er de ikke for mig. Jeg tror helt og bogstavelig talt på at nogen af de spil jeg har spillet, har været med til at påvirke mig som person. Få film og meget lidt musik har rørt mig så meget som MGS3 eller OOT gjorde det. Få film har skræmt mig så meget som Silent Hill spillene har gjort det. Få film har fået mig til at grine så meget som Conker gjorde det.
Hvis jeg var ligeglad, ville jeg slet ikke have lavet denne post. Så ville jeg bare have ignoreret denne tråd. Men da jeg er så overbevist om de ting jeg føler og siger om WoW, så er det kun for at advare jer. Og jeg ved godt at i ikke er sindssyge dope fiends der ikke har venner og rank 14 osv osv. Jeg ville bare ønske at nogen havde givet mig en åbenbaring så jeg ikke sad tilbage med så meget spildt tid.
Med de 110 dage jeg har /played på min main, så er jeg ikke ked af pengene jeg har spildt, men simpelthen bare tiden. Hvor kunne jeg have brugt dem til noget meget bedre.