X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan virker en TV Tuner?


Svar
WikzoWikzoSkrevet 08/06-06 20:13 
En ven fortalte mig, at han havde fået sådan en fætter i fødselsdagsgave fra Aldi, og at den virker ganske glimrende. Han kan optage fra fjernsynet over på sin harddisk i PC'en, så han fx kan gemme Star Wars eller hvad der nu kommer i fjernsynet.

Tuneren var vistnok ikke særlig dyr (og et ukendt mærke), men tilsyneladende virker den uden problemer.

Nu er det så, at jeg bliver interesseret og overvejer at anskaffe mig en.

Vil meget gerne have lidt informationer om, hvordan sådan en tuner fungerer og hvad den kan.
Det jeg stræber efter er blot at optage film og diverse andre ting på computeren - alt andet er ligegyldigt - i nogenlunde kvalitet.

Hvad skal jeg gå efter, og hvad kræver det?
QQSkrevet 08/06-06 20:44 
Ja hvis du ikke vil give en halv million, så må du nøjes med elendig billedkvalitet. Kan ikke forestille mig andet end at din vens TV-Tuner outputter i et direkte elendigt billede.
Køb en DVD-optager istedet.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
WikzoWikzoSkrevet 08/06-06 20:51 
Tænkte på DVD optager med harddisk, men det her er jo en del smatere, IMO.

Han siger, at kvaliteten er enormt god, og en film sagtens kan fylde flere GB (lidt over en time ca.).

Er nok villig til at give omkring 500 kr. :)
RJKRJKSkrevet 08/06-06 20:52, rettet 08/06-06 20:53 
Hvis det er til det nye digitale system (DVB-T), så er kvaliteten vel ret fin...

EDIT: Husk at man nu skal betale licens for at have sådan én ;)

Her til Mac-ejerne
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WikzoWikzoSkrevet 08/06-06 21:02 
Er det ikke muligt 'bare' at sætte dimsen i mit normale antennestik? Og er det muligt at dele den op, så både fjernsyn og PC har det?
ChronoChronoSkrevet 08/06-06 21:14, rettet 08/06-06 21:14 
Du kan sagtens dele dit antenne-signal op. Hvad tror du folk med flere TV gør? :)

Hvis du skal have en dims til din computer, så synes jeg du skal købe en med både analog (da dit normale kabel-tv sikkert har mange kanaler her) og digital tuner. Billedet på det nye digitale sendenet er så meget klarere - ser du DR eller TV2 er det næsten fjollet at nøjes med det analoge signal.

Den her f.eks.:
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=18&l2=83&l3=0&model=547&modelmenu=1

Der findes også USB-sticks som både kan tune analogt og digitalt.

Jeg har lige fået en digital tv-tuner boks, og billedet bliver godt nok en del flottere bare på et almindeligt crt tv. Selv når jeg sætter boksen til mit gamle analoge tv-kort i computeren via composite-stikket er forbedringen markant i forhold til det analoge kabel-tv signal.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
la0sla0sSkrevet 08/06-06 21:23, rettet 08/06-06 21:27 
Rune, tror du det er et godt produkt? Jeg har tittet lidt til den. Ja nu spørger jeg sgu dumt, men vil det sige, at man med den kan se højopløsnings tv på sin macbook f.eks?

edit: ja det kan man, men det virker bare pænt.. ja overdrevet at man kan.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 08/06-06 21:29 
Det er så vidt jeg ved det ENESTE man kan få til Mac, så... ;) Jeg har haft ét andet Elgato-produkt, og det var ikke alt for overbevisende. Men jeg kan ikke se det skulle være så svært at lave den dims, så den virkede stort set perfekt. Kostede den det halve, havde jeg købt den og prøvet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 08/06-06 21:32, rettet 08/06-06 21:33 
Og hvis vi tager den for de tungnemme, og helt hypotetisk.

Mr. Lars her, han køber den der, kan han så bare fyre den i sin bog og se digitalt fjernsyn, eller skal der abonneres på noget, her taler jeg ligesom kabeltv?

edit: Rune vi kan jo splejse, så kan du prøve og jeg kan få :D hehe
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 08/06-06 21:33 
Jeg har ikke undersøgt det, men så vidt jeg ved kan der i vores område ikke tages andet end DR1, DR2 og TV2 per DVB-T. Og det skal du som sagt betale licens af, ligesom hvis du så det på fjernsyn (med de nye regler der blev indgået forlig om forleden - ved ikke hvornår de træder i kraft).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 08/06-06 21:35 
Okay. Tak for svarene... Lars skal ikke have sådan en så. :D
Hvad sker der?
WikzoWikzoSkrevet 08/06-06 22:32 
Chrono ->

Tak for svaret. Når jeg kigger på den der side, ser det ud til, at 'dimsen' selv kan opfange antennesignalet - trådløst - altså skal man ikke rode med kabler?

Og mht. kabel-tv, ja, så er det en hel etage under min computer, og det bliver nok ret svært at trække kabel herop :(

Men kan man få en ting, der sættes på STIKKONTAKTEN I VÆGGEN DER UDSENDER KABEL-TV, og så en USB i computeren? Altså trådløst kabel-tv på pc'en :)
WikzoWikzoSkrevet 08/06-06 22:55, rettet 08/06-06 23:02 
Eller måske sagt på en lidt mere forståelige måde:

Min computer er på øverste etage, og vores kabel-tv udgang er nedeunder. Er det på nogen måde muligt at sætte en eller anden dims ind i vores kabelnets indgang, nedeunder, og så have en USB-modtager sat i i pc'en?

Og jeg har ikke nogen boks til at modtage digital-signalet, og regner heller ikke med at få det i den kommende tid. Det nye signal er måske godt, men det jeg gerne vil have, er kabel-tv på min pc.

Såeh, er det muligt at sende kabel-tv fra én etage til én ovenover med noget trådløst USB-værk? (min Nintendo Wi-Fi Connector kan godt række fra pc til fjernsyn, så det burde være muligt)

Ét billede siger mere end tusinde ord :P (og mine Paint-tegneskillz):

Hvordan virker en TV Tuner?

Det røde felt er det sted, jeg mener (eller spørger), at der kan være en forbindelse mellem pc og kabel-tv. Med en USB-adapter?
JmogJmogSkrevet 09/06-06 00:51 
LTWW>
Chrono ->

Tak for svaret. Når jeg kigger på den der side, ser det ud til, at 'dimsen' selv kan opfange antennesignalet - trådløst - altså skal man ikke rode med kabler?

Ja. Min far købte selv sådan en USB-dims til sin bærbare fornyligt. Så kan han og min mor se TV, når de daffer sydpå med campingvognen. Kvaliteten på de TV-signaler der flyver i luften derhjemme (Nordvestsjælland) var fremragende. Alene det at man pludselig kan se almindelige TV-kanaler i progressive scan var ret lækkert.
JAAJAASkrevet 09/06-06 01:00 
RJK>
Jeg har ikke undersøgt det, men så vidt jeg ved kan der i vores område ikke tages andet end DR1, DR2 og TV2 per DVB-T. Og det skal du som sagt betale licens af, ligesom hvis du så det på fjernsyn (med de nye regler der blev indgået forlig om forleden - ved ikke hvornår de træder i kraft).

Først fra næste år. Der er lidt at køre på endnu, heldigvis.
WikzoWikzoSkrevet 09/06-06 15:38 
Jmog>
LTWW>
Chrono ->

Tak for svaret. Når jeg kigger på den der side, ser det ud til, at 'dimsen' selv kan opfange antennesignalet - trådløst - altså skal man ikke rode med kabler?

Ja. Min far købte selv sådan en USB-dims til sin bærbare fornyligt. Så kan han og min mor se TV, når de daffer sydpå med campingvognen. Kvaliteten på de TV-signaler der flyver i luften derhjemme (Nordvestsjælland) var fremragende. Alene det at man pludselig kan se almindelige TV-kanaler i progressive scan var ret lækkert.

Ok, tak. Kan du give link/navn til den 'dims'? :)
ChronoChronoSkrevet 09/06-06 16:27 
Den her skulle være god:
http://www.hauppauge.co.uk/pages/products/data_hvr900.html
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 09/06-06 17:00 
Mange tak for linket, er næsten overbevist for at købe den :)

Men én ting: Den der trådløse sender ting ... er det en antenne, eller kan den også sende kabel-tv trådløst til pc'en?

Altså kan den sættes ind der, hvor jeg har markeret med rødt? Og hvis ja, hvad for en slags boks skal jeg bruge for at dele mit kabel-tv op, så både tv og pc kan se tv (okay, det her lød måske ret dumt)?

Undskylder på forhån mine mange spørgsmål, men det er jo ikke sjovt at købe noget, der så viser sig ikke at fungerer, som man havde regnet med.
ChronoChronoSkrevet 09/06-06 18:58 
Det er en antenne der er med.

Det med at sende dit antenne-signal trådløst gennem huset kan du så vidt jeg ved godt glemme.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 09/06-06 19:05 
Hov, det findes faktisk:
http://www.justbuyit.dk/shop/productinfo.asp?id=Philips+SLV3220+TV+Link

Tror dog ikke på at det vil være så godt hvis afstanden er lang og blokeret af mur.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 10/06-06 09:46 
Okay, tak. Det lyder fint nok, men køber det nok ikke lige med det samme pga. prisen.

Så nødvendigt er det heller ikke, men det er da stadig interessant. Bliver sikkert meget populært i en kommende fremtid, for i mine øjne er det da smartere at optage film og tv på computeren end på en dvd-optager med harddisk.

Tak for hjælpen :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig