X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

TFT-køb: Råd om responstid mm. ønskes


Svar
WehnerWehnerSkrevet 20/12-05 15:04 
Elgiganten har lige ringet, at min gamle mørke CRT 19" skærm bliver erstattet af min plusforsikring. 2000,- giver de mig, hvilket giver mig et budget på maksimalt 3000,- (men hellere 2500,-) til køb af TFT-skærm for første gang.

Hvad skal jeg købe :)

Har læst denne guide: http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=3653 så jeg ved dog lidt.

Bare lige for at være helt sikker: Responstid giver ikke 'ekstra lag/latency' som når man spiller online, men blot mere sløret bevægelse? ( ms må være kravet.

Hvad skal man ellers være på vagt overfor? Jeg forestiller mig, at skærmen skal have DVI i hvert fald.

Er kontrastforhold 500:1, Lysstyrke 300cd/m2 og synsvinkel 150/130 fint nok?

Og så er der det med DPI - mange har 0.29 kan jeg se på edbpriser, men er det ikke lidt stort?

Ja, det var lidt mange spørgsmål, men som sagt er det første gang, jeg skal have fladskærm, og jeg vil gerne have en ordentlig. Jeg modtager også bare gerne forslag til en rigtig god skærm - I behøver ikke svare på al min plapren :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 20/12-05 15:08, rettet 20/12-05 15:11 
Kan anbefale dig at læse lidt på www.flatpanels.dk samt deres forum. Men i den prisklasse tror jeg måske det er en Samsung du skal have fat i... måske en Samsung SyncMaster 913N (ca. 2200 kr), men kan sgu ikke finde rundt i alle de navne mere :)

Dog skulle den "ultimate gamer skærm" så vidt jeg husker være en ViewSonic Xtreme LCD VX924, som dog koster ca. 3000 kr.
HeroldHeroldSkrevet 20/12-05 15:12, rettet 20/12-05 19:42 
Samsungs nyere modeller går du reelt ikke galt med. :)

Responstiden på skærmen er den tid der går fra billedet bliver vist af dit grafikkort til skærmen har tegnet det (eller noget i den boldgade) Lavt er godt. Alt under 25 kan bruges, men jo lavere jo bedre. 8ms er optimalt. Jeg har læst noget med at visse skærme dog ikke kan vise ægte 32 bits farver, når opdateringshastigheden er så lav. Kontrast skal helst være så høj som mulig. Synsvinklen er alt afhængig af bruget - 180 er optimalt, men er det kun dig, der skal sidde foran den, så er 150/130 også fint.


Edit: Kontrast skal være høj.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RuneSPRuneSPSkrevet 20/12-05 15:19 
Men som du også kan læse inde på flatpanels så er en 8 ms skærm ikke nødvendigvis bedre/hurtigere end en 16 ms skærm i og med at den opgivne responstid måske er ved grå til grå (dermed lavere) hvor den i gennemsnit ved 8ms ligger på 25 ms ved andre farver og hvor den ved 16 ms ligger i gennemsnit på omkring 20 ved andre farver... derfor er det bedre at læse nogle tests om de enkelte først...
WehnerWehnerSkrevet 21/12-05 00:29 
Aargh, jeg frygtede det var sådan noget med en hel videnskab. Havde ellers håbet, at ordne det inden jul, men det lader til, at det er en større omgang.

Direkte anbefalinger af en god reel skærm, der kan spilles på modtages med kyshånd.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 25/12-05 01:32, rettet 25/12-05 01:32 
Jeg har læst en del om emnet og om folks forskellige erfaringer fra skærme og er noget frem til 2 skærme som klart vil være at foretrække når spil er en vigtig faktor:

Viewsonic VX924

Samsung 930BF

Sammenligning: Viewsonic'en har den bedste responstid, både på papiret og i praksis selvom den dog ikke helt lever op til de angivne 4 ms, samt at dens farvegengivelse er bedre end den på Samsung 930BF. Ulempen ved Viewsonic'en er dog at betragtningsvinklerne ikke er helt lige så gode som på Samsung 930BF, så man skal mere eller mindre sidde direkte foran den for at farverne er så nøjagtige som muligt, her skulle 930 BF'eren være lidt bedre.

Evt læs testen af VX924 på http://www.flatpanels.dk/vx924.php

Personligt har jeg valgt VX924, og henter den så snart som muligt, så hvis du har lidt tålmodighed kan jeg dele mine egne erfaringer med den så snart som jeg kan hente den... (bliver nok d. 27 eller sådan noget)
WehnerWehnerSkrevet 25/12-05 10:46 
Jeg købte faktisk en Fujitsu Siemens C19-12 rent spontant fordi de lige havde en enkelt tilbage til 2300,- i Computer City. Den har dog otte dages fuld returret, så det er ikke helt sikkert, jeg beholder denm, selvom jeg er glad for billedet. Den har en enkelt død pixel nede i venstre hjørne, men det er til at leve med. Vi så dog også på den Samsung, du nævner - du har vel ikke et link til test el. lign. af den?

Desværre har min Fujitsu i øvrigt ikke DVI - det glemte jeg i farten at tjekke - hvor vigtigt er det? Hvor hurtigt kan man forvente, at jeg rent faktisk får brug for det?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 25/12-05 19:05 
Egentlig så ved jeg ikke helt præcist hvor godt DVI er at have - udover at hvis skærmen ikke har det, plejer folk godt at kunne skrotte den udelukkende pga det... men aner det egentlig ikke selv, men svjv har både Samsungen og Viewsonicen DVI... Mht test af Samsung 930BF så er der af en eller anden grund ikke nogen inde på flatpanels.dk hvilket forekommer mig lidt underligt nu når det skulle være en af "topskærmene" inde for den prisklasse... men du kan evt prøve at søge lidt på google... eller bare søge på flatpanels.dk's forum, der er også en del som har skrevet deres erfaringer omkring den... der kan du med garanti sikkert også læse lidt omkring DVI og hvad det egentlig gør godt for :)
NaieraNaieraSkrevet 25/12-05 19:31 
DVI er pænt fedt. Det ser temmelig meget bedre ud end VGA.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PapandPapandSkrevet 25/12-05 20:48 
RuneSP>
Personligt har jeg valgt VX924, og henter den så snart som muligt, så hvis du har lidt tålmodighed kan jeg dele mine egne erfaringer med den så snart som jeg kan hente den... (bliver nok d. 27 eller sådan noget)

Del endelig også med os andre. Jeg er nemlig lige blevet forelsket i den skærm. :)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
WehnerWehnerSkrevet 25/12-05 20:54, rettet 25/12-05 20:54 
Så vidt jeg har forstået, er DVI en nyere form for udgang som nogle grafikkort i dag har i tillæg til VGA - er det korrekt? Og i så fald, er der så nogle af jer PC-nørder, der kan fortælle lidt om, hvor udbredt det er, og hvornår det kan forventes at blive standard?

Og er det sådan et stik, der er på mit grafikkort til højre (beklager det uskarpe billede - det er taget i blinde):

TFT-køb: Råd om responstid mm. ønskes
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 25/12-05 21:21 
Ja det er sådan et stik, og svjv så er det standard på stort set alle grafikkort i hvert fald...
WehnerWehnerSkrevet 25/12-05 21:30 
Hmmm...så må jeg ud at bytte skærmen på tirsdag, for det vil da være galskab at leve med at signal, der kunne være bedre. Snupper nok den Samsung i stedet så.

Kan Naiera (eller andre) fortælle mere om forskellen på signalet, for nu bliver jeg nysgerrig. Snakker vi samme grad af forskel som på RGB og Compsite?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 25/12-05 21:51 
Nok nærmere fra S-VHS til RGB, men vi snakker jo om en skærm man stirrer i flere timer om dagen. Dine øjne fortjener det bedste ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 25/12-05 22:15 
Har en 17" LG L1720B som kun har VGA, men der står billedet ligeså skarpt og farverigt som ved DVI, men det er nok et enkelt tilfælde..
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
WehnerWehnerSkrevet 27/12-05 19:29 
RuneSP>
Personligt har jeg valgt VX924, og henter den så snart som muligt, så hvis du har lidt tålmodighed kan jeg dele mine egne erfaringer med den så snart som jeg kan hente den... (bliver nok d. 27 eller sådan noget)

Min kæreste og jeg har i hvert fald lige bestilt samme skærm og den er afsendt i dag. Blev enig med mig selv om at det ville være tosset at beholde en skærm uden DVI-stik. Jeg skal nok skrive et par ord om den ved lejlighed.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PapandPapandSkrevet 27/12-05 22:18 
Wehner hvorfor valgte du ikke Samsung 930BF? Jeg står nemlig selv og skal vælge mellem netop de to, så ryst lige op med grundlaget for du valgte den du valgte. Bare så jeg kan blive overbevist om hvad der er det rigtige.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
WehnerWehnerSkrevet 28/12-05 00:19 
Jeg fandt denne anmeldelse:

http://www.techspot.com/reviews/hardware/samsung_930bf-lcd/

Og disse to citater overbeviste mig om ikke at tage Samsung:

The font is acceptable, but I did find it slightly blurry compared to other LCDs I have used in the past. The letters and numbers didn’t have that tightness that I am accustomed to seeing with LCDs.

og
I did have the brightness cranked up to almost 100 for the most part, so there isn’t really a lot of brightness to play with.

Det er jo ikke til at vide, om han har ret, men jeg skulle jo tage en beslutning på en eller anden baggrund, når jeg nu ikke selv kunne sammenligne.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 04/01-06 17:33 
Så har jeg fået den (Viewsonic VX924)

Først skal det lige siges at det er meget anderledes med farverne osv fra en CRT til en LCD skærm, så det skal man nok lige være forberedt på. Umiddelbart virker farverne osv meget pæne og den fungerer også helt fortræffeligt i spil osv, ingen problemer der... mit største problem med den er dog nok betragtningsvinklerne som ER meget snævre, faktisk selv om man sidder direkte foran den så synes jeg godt at man kan ane noget "farveforvrængning" helt ude i siderne. Men det er _meget_ lidt, det kan også godt være det bare er noget jeg bilder mig en Designet er helt fint og passer perfekt til mit sølv/sorte kabinet Virker også som om den er lavet af nogle fine materialer (ikke helt billigt skrammel i hvert fald). Desværre er der en pixel-fejl på min helt ude i venstre side, så den gør som sådan ikke det store, men det kan jeg stadig ikke tolere så sender den nok tilbage... ved så ikke om jeg bestiller sådan en her igen, eller om jeg vil prøve med en 930BF i stedet. Men generelt synes jeg nu det er en meget lækker skærm :)
WehnerWehnerSkrevet 04/01-06 17:46, rettet 04/01-06 17:51 
Har også fået den. Enig i at betragtningsvinklen er lige det mindste, men ellers en lækker skærm. Og der er heldigvis ingen døde pixels her, så vidt jeg kan se, så jeg tror, jeg vælger at beholde den.

Kan du justere skærmens vinkel?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RuneSPRuneSPSkrevet 04/01-06 18:23 
Kun op og ned...
PapandPapandSkrevet 05/01-06 22:24 
Jeg bestiller hermed en Samsung så.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RuneSPRuneSPSkrevet 09/01-06 12:39 
Så har flatpanels lavet en test af Viewsonics nye model, VX922 som skulle være endnu hurtigere:

http://www.flatpanels.dk/vx922.php

Derudover skulle den også have forbedret betragtningsvinkler, så selvom den koster ca. 600 kr mere end VX924 så tror jeg at jeg sender min VX924 tilbage og bestiller sådan en :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig