X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjemmebrændt arcade ROM sæt?


Svar
ElgenElgenSkrevet 30/09-05 08:35 
Har lige set en gut på eBay der sælger et Shinobi board.
Han siger at det booter med blank skærm, men da han prøvede at sætte sit Golden Axe romsæt i boardet bootede det fint.
Se nu kom jeg jo til at tænke på (rent hypotetisk) at et romsæt jo "bare" er nogle IC kredse med et program på, så burde det ikke være muligt at kunne lave en kopi fra et virkende romsæt, hvis man kunne skaffe de rigtige "rå" romkredse.
Man skulle naturligvis bruge en eprom-brænder der er tilpas universel til at den kan brænde hvad som helst (det burde kunne lade sig gøre at støve sådan een op, hvis man bare spørger sig for blandt de kammerater der læser svagstrøm på DTU) eller bruge en form for flashrom.
Er der nogen af jer der samler på arcade der har erfaringer med sådan noget? -og er det lovligt?
Hvis jeg nu fx. køber et Shinobi board hvor romsættet er kaput, men erstatter det med en brændt kopi (af Shinobi) fra et virkende sæt, hvad så. Mon det er på kanten af loven eller hvad? -jeg har jo det originale romsæt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 30/09-05 13:15 
Det er relativt sjældent at eprommer går i stykker, men det sker. Vi har jævnligt brændt nye eprommer. Hvad man selvfølgelig sagtens kan gøre. Det er ikke noget problem at kopiere dem (modsat PAL'er og GAL'er), bare man har en original. I TEORIEN skulle man også kunne bruge romsæts fra MAME - det angiver de selv som en "legitim" begrundelse for projektet - men i praksis holder det desværre meget sjældent. Gode eprom-brændere er forresten en relativt dyr affære, og det samme er selve eprommerne (op til nogle hundrede kroner stykket). Det kan ikke betale sig at have et sæt Golden Axe-rommer og et sæt Shinobi-rommer liggende til samme board, hvis det er dét, du tænker på. I øvrigt er jeg ikke sikker på det kan lade sig gøre i første omgang. Godt nok er begge spil System 16B (i nogle udgaver), men ofte er der alligevel små forskelle udover selve rommerne. Det er relativt få spil man kan lave rigtige romswaps på.

Mht. lovligheden mener jeg personligt ikke der er noget problem overhovedet. Jeg mener ikke man hverken juridisk eller etisk kan indvende noget i mod at man bruge rom-kopiering til at reparere et arcadeboard, som man ejer. Det ville da være helt urimeligt. Tanken med at bruge andre romsæts end dem boardet er lavet til - altså fx at hente et romsæt fra nettet og brænde dem til et andet, kompatibelt board - er noget andet. Det mener jeg til gengæld ikke holder.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig