X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sony præsenterer kæmpe underskud


Svar
Michael_Michael_Skrevet 01/08-05 21:00 
;)
Kunne ikke helt lade være.

Underskud bl.a. pga manglende salg af PS konsoller, og samtidig går Ken Kutaragi ud gentagne gange og siger at almindelige mennesker ikke vil have råd til en PS3....?!
Omvendt markedsstrategi eller hvad?

BBC
KeenKeenSkrevet 01/08-05 21:06 
Lige hvad vi mangler... en rigmans-konsol :P
ComradeComradeSkrevet 01/08-05 21:59, rettet 01/08-05 22:02 
Det har da ikke været ukendt at Sony gennem de sidste år har haft et stort underskud? Jeg mener, det er da ikke nyt?

Men ellers tror jeg at de selv er skyld i deres store underskud, ikke bare pga. manglende salg men også pga. alle de sager de får på nakken, hvor de ikke indgår forlig. Her kan f.eks. nævnes eksemplet med firmaet som har rettighederne til "rumble" funktionen.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KilroyKilroySkrevet 02/08-05 08:54 
Det skulle faktisk ikke undre mig at Ken Kutaragi først fortæller at maskinen er mægtigt dyr, for derefter at præsentere den til en pris der faktisk er langt billigere. 300 dollars ville uden tvivl ikke hjælpe på deres budget, men det vil forbløffe køberne og øge antallet af solgte maskiner.

Omvent kan Sony forlange at ens førstefødte tilhører Sony hvis man køber en PS3:/
Kilroy Was Here
Michael_Michael_Skrevet 02/08-05 09:12 
Det er også lidt i de baner jeg tror han opererer, men jeg synes bare ikke det giver mening at ligefrem afskrække potentielle købere på forhånd.

Hans postulat om, at PS3 ikke vil få en efterfølger de følgende 10 år, og derfor er udstyret på alle leder og kanter og pga dette er så dyr, holder nok heller ikke stik.
Michael_Michael_Skrevet 02/08-05 09:16 
Comrade>
Det har da ikke været ukendt at Sony gennem de sidste år har haft et stort underskud? Jeg mener, det er da ikke nyt?

Et underskud på £37 millioner i andet kvartal 2005 mod et overskud på £111 millioner samme periode sidste år?

Men ellers tror jeg at de selv er skyld i deres store underskud, ikke bare pga. manglende salg men også pga. alle de sager de får på nakken, hvor de ikke indgår forlig. Her kan f.eks. nævnes eksemplet med firmaet som har rettighederne til "rumble" funktionen.

Håndtering af salg/import af PSP udenfor Japan kunne også være en faktor.
RJKRJKSkrevet 02/08-05 10:08 
Palmer Eldritch>
jeg synes bare ikke det giver mening at ligefrem afskrække potentielle købere på forhånd.

Jeg synes meget sjældent de japanske firmaers udtalelser om den slags ting giver mening for os. Det er i hvert fald et af de punkter, hvor Microsoft har en kæmpefordel i forhold til det vestlige marked.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 02/08-05 10:19, rettet 02/08-05 10:32 
Palmer Eldritch>
Omvendt markedsstrategi eller hvad?

Ja, det virker ret underligt.

Jeg tror grunden måske er at de gerne vil opbygge en holdning om at PS3 er meget kraftigere og eksklusiv end Xbox 360... "Øj hvis PS3 er meget dyrere end Xbox 360, må den jo være et monster!".

Men en noget spøjs strategi alligevel IMO :)

Tvivler alvorligt på at den bliver meget dyrere end PS2 var til launch når alt kommer til alt - specielt hvis Xbox 360 får vind i sejlene :)
Michael_Michael_Skrevet 02/08-05 10:19 
Kilroy>
300 dollars ville uden tvivl ikke hjælpe på deres budget, men det vil forbløffe køberne og øge antallet af solgte maskiner.

Ken Kutaragi har vist også tidligere nævnt en produktionspris på PS3 der ligger på ca. $500, så medmindre Sony er forberedt på at tabe rigtigt mange penge, bliver den nok også, som nævnt, meget dyr.
Michael_Michael_Skrevet 02/08-05 10:26 
Beano>
Tvivler alvorligt på at den bliver meget dyrere end PS2 var til launch når alt kommer til alt - specielt hvis Xbox 360 får vind i sejlene :)

Og Xbox360 vil have været på markedet i 9-12 måneder inden PS3 bliver frigivet, og vil derfor allerede have en fornuftig brugerbase, samt evt. langt billigere pris end PS3, da det så vil være dens "anden jul".
BeanoBeanoSkrevet 02/08-05 10:41, rettet 02/08-05 10:43 
Men betyder nødvendigvis ikke at den har fået success hvilket jeg mente :)

Desuden får X360 heller ikke 9-12 måneder forspring iflg. planen... men måske i Europa.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 02/08-05 23:29 
Altså, jeg betalte 3999,- for min PS2, da jeg købte den på udgivelsesdagen i Danmark. Den høje lauchpris hindrede ikke ligefrem konsollen i at blive en monster success.
Mit bud er at PS3 starter på samme pris.

Palmer Eldritch>
Hans postulat om, at PS3 ikke vil få en efterfølger de følgende 10 år ... holder nok heller ikke stik.

Enig, når Microsoft lancerer XBOX 720 i 2008, så bliver Sony sure. Men de følger efter.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
NaieraNaieraSkrevet 02/08-05 23:39 
Arh, så tidlig bliver det forhåbentligt ikke. Kommer Xbox 1440 så i 2010?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KilroyKilroySkrevet 05/08-05 11:05 
I forbindelse med prisen på PS3, så har det engelske magasin PSM2 kigget på komponenterne, og ud fra dem lavet en pris.

1: Cell Chip Estimeret pris i PS3: £80
2: RSX Chip Estimeret pris i PS3: £100
3: Blu-Ray Drive Estimeret pris i PS3: £120
4: 802.11g Wireless Adaptor Estimeret pris i PS3: £20
5: Joypad Estimeret pris i PS3: £25
6: Casing Estimeret pris i PS3: £25
I alt: £370.

370 pund er altså den pris bladet regner med, uden fremstillingsomkostninger, og alle andre elektroniske komponenter. Prisen kunne altså godt snige sig på på 400 pund. Wow:S
Kilroy Was Here
RJKRJKSkrevet 05/08-05 12:10, rettet 05/08-05 12:11 
Det er vel helt normalt at producenterne taber omkring $75-150 per solgt konsol. Det har både Sony og Microsoft da gjort (en af dem gør vist stadig...).

Hvis Sony er bare lidt smarte, så vil de vel nærmest forære BluRay-afspillerne væk, så de hurtigt udrydder HD-DVD.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 05/08-05 12:58 
Kilroy>

370 pund er altså den pris bladet regner med, uden fremstillingsomkostninger, og alle andre elektroniske komponenter. Prisen kunne altså godt snige sig på på 400 pund. Wow:S

Kutaragi nævnte £282 for et par måneder siden som den samlede produktionspris...
Michael_Michael_Skrevet 05/08-05 13:18 
RJK>
Det er vel helt normalt at producenterne taber omkring $75-150 per solgt konsol. Det har både Sony og Microsoft da gjort (en af dem gør vist stadig...).

Hvis Sony er bare lidt smarte, så vil de vel nærmest forære BluRay-afspillerne væk, så de hurtigt udrydder HD-DVD.

Enig mht BluRay.
Dog tror jeg ikke Sonys spildivision har helt samme frihed til at tabe så mange penge som tidligere med udgangspunkt i de seneste regnskaber.
Røde tal har det med at lyse op, hvilket kan ligge til grund for Kutaragis lidt dystre udmeldinger om prisen på PS3. Måske må de ganske enkelt ikke tabe penge på den.

Der må vel også være et loft for hvor meget man vil give for et konsol i Danmark. Selv Flottenheimer bruger nok ikke kr. 5.000.- på udgivelsesdagen med udsigt til prisfald inden for det første halve år.
TweelTweelSkrevet 05/08-05 13:28 
Kutaragi er nok ikke den mest troværdige person i SCE. Det var ham der kom med de der kommentarer om at PS2en ville blive som en tur i the Matrix, at produktionsfejlen med den ene knap på PSPen i virkeligheden var et bevidst design, og at PSPen var et kunstværk som man ikke kunne tillade sig at kritisere, samt at PS3en ikke er en spilmaskine. Hvis hans kommentarer om XBox 360 er et udtryk for hans ærlige mening (at den er designet til at konkurrere med PS2, og at Microsoft er som en nybegynder der prøver at kæmpe mod en kampkunsts mester), tja, så tror jeg hans ego efterhånden har noget Nintendos proportioner fra før deres fald. Man kan bare håbe for ham at der er nogle realister i hans stab som kan sørge for kvalitet bag ordene.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RJKRJKSkrevet 05/08-05 14:16 
Palmer Eldritch>
Dog tror jeg ikke Sonys spildivision har helt samme frihed til at tabe så mange penge som tidligere med udgangspunkt i de seneste regnskaber.

Hvis de er bare en lille smule langsigtede (hvad de vel har demonstreret indtil videre) kan jeg ikke se noget galt i at tabe penge. Ingen er vel i tvivl om at spildivisionen som helhed har været et enormt plus for Sony, såvel økonomisk som på de fleste andre områder. Hvorfor PS3 ikke skulle fortsætte den stime. trods store minusser i starten, er vel svært at se. Selvfølgelig vil man gerne undgå at tabe penge, men i det her spil er det nok ikke en mulighed. Hver ny generation er en investering. Kort sagt tror jeg snildt vi kan regne med, at PS3 bliver billigere end produktionsprisen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 05/08-05 14:28, rettet 05/08-05 15:54 
*Sammensværgelsesteori*

Sony lader Kutaragi køre sit eget rabiate løb lige nu. De lader ham komme med den ene bizarre kommentar efter den anden, ikke blot om konkurrenterne men også om Sonys egne strategier, hvorefter han får øksen - og tager faldet for hvad der nu måtte være.
Kort sagt - en syndebuk.
Sony bruger det til at vise verden de er handlekraftige og lytter til forbrugernes kommentarer hen ad vejen.
PS3 bliver frigivet til en ganske acceptabel launch-pris.
Sony vinder.

*Sammensværgelsesteori slut*
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig