Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.
Er spil blevet for lange?
Reply |
Michael_ | Skrevet 06/06-05 21:29, rettet 06/06-05 22:24 | Efter at have læst en artikel tidligere i dag med Shigeru Miyamoto (link nederst), slog det mig at jeg faktisk selv har følt sådan i lang tid.
Jeg har gennem de sidste to-tre år ofte "givet op" halvvejs gennem selv relativt gode spil. Ikke pga sværhedsgraden, men ganske enkelt fordi jeg mister interessen.
Blandt disse kan nævnes SW: KOTOR, Metroid P... Se hele indlægget
Efter at have læst en artikel tidligere i dag med Shigeru Miyamoto (link nederst), slog det mig at jeg faktisk selv har følt sådan i lang tid.
Jeg har gennem de sidste to-tre år ofte "givet op" halvvejs gennem selv relativt gode spil. Ikke pga sværhedsgraden, men ganske enkelt fordi jeg mister interessen.
Blandt disse kan nævnes SW: KOTOR, Metroid Prime, Obscure, Cold Fear, Grandia II og Starfox Adventures.
Det er jo nok en kombination af flere faktorer, men hvorfor?
Er det fordi spilproducenterne i deres stræben efter at skabe så virkelighedstro en verden som muligt, ofte fylder lidt for meget på flasken?
Bilspil og FPS som næsten ikke hurtigt nok kan imitere virkelighedens verden, rammer helt forbi hos mig.
Der er jo en grund til de fleste flysimulatorer stinker, for hvem gider være på arbejde når man "leger"? Det modsatte lyder langt mere indbydende.
Undtagelsen er Shenmue, som jeg mærkeligt nok er ret vild med, og det "tvinger" mig endda, i sin iver efter at efterligne "real-life", til at arbejde for føden.
Helt grundlæggende er et spil for mig en virkelighedsflugt (positivt ment, ikke fordi jeg ikke kan begå mig i samfundet;)). Det sidste jeg ønsker mig af et spil er derfor mere realisme, mere virkelighed.
Det kan være alderen;)
For syv-otte år siden brugte jeg gerne 100+ timer på Final Fantasy VII el. Zelda: OoT, men på det seneste tager jeg ofte mig selv i at lede efter et RPG som kan klares på 10-15 timer.
Jeg har tre små børn, hvilket selvfølgelig spiller ind, men tidligere kunne jeg snildt give mig selv den tid det nu tager at gennemføre et spil. Ikke mere.
Er der for mange "ligegyldige stunder" i de store spil, hvor man egentlig blot fordriver tiden indtil næste sceneskift?
Er det ikke sådan, at koger man spillet ind til kun at indeholde det sjove el. essensen, kan man halvere spilletiden?
Hvorfor er det egentlig blevet et salgsargument hvor lang tid et spil cirka tager at gennemføre?
Det er egentlig ikke sådan at jeg savner innovation el. "old-school" genrer i de senere genrationers konsoller.
Alligevel...
Et hurtigt spil Bubble Bobble eller et par baner på en CAVE-shooter er langt mere tilfredsstillende for mig end selv den mest snedigt tilrettelagte historie i Resident Evil 4.
Feature |
|
Reply |
Jmog | Skrevet 13/06-05 15:36, rettet 13/06-05 15:37 | Jeg har faktisk ikke kunnet finde noget om, hvilken størrelse harddiske de nye konsoller vil bruge. Er det sikkert, at de bruger 2,5"? Den gamle Xbox bruger jo 3,5".
2,5" koster i øvrigt ikke så voldsomt meget mere end 3,5 tomme. En 20GB kan fås til 430 kroner. I andre lande er den pris sikkert endnu lavere, og hvis man hedder Sony og bestiller 20 millioner, så kan jeg godt love dig, at stykprisen får endnu et dyk. Det burde snildt komme ned på memorykortniveau. |
|
Beano | Skrevet 13/06-05 16:19, rettet 13/06-05 16:25 | Jmog>
Jeg har faktisk ikke kunnet finde noget om, hvilken størrelse harddiske de nye konsoller vil bruge. Er det sikkert, at de bruger 2,5"? Den gamle Xbox bruger jo 3,5".
Det er bekræftet at Xbox 360 vil bruge en 2½" Seagate disk og PS3 vil efter port-størrelsen at dømme også benytte en 2½" disk.
Seagate i 360 |
|
|
millennium | Skrevet 13/06-05 20:16 | Jeg syntes også spil er blevet tidsmæssigt meget krævende. Efter jeg fik en søn sidste år er spilbehovet skam stadig intankt, men jeg søger også tydeligt efter andre slags spil: Dem som nemlig ikke kræver så meget indlæringstid eller engagement i fortællinger. Jeg vil have hurtig her-og-nu action, og jo mindre handling der er i spillet jo bedre. - I så fald får jeg ikke så dårlig samvittighed når jeg holder pauser eller stopper undervejs.
Jeg gider ikke længere bruge tid på spil der bruger krampagtigt lang tid på at fortælle lange komplicerede historier, og efterlader mig afventende med fingeren på skyde-knappen. Jeg gider heller ikke at spille dem som kræver så meget motorik, at hvis jeg ikke spiller det i 2-3 måneder, så skal jeg til genoptræningskursus.
Især de spil der er baseret på old-school gameplays er blevet attraktive. I dem er handling oftest lige meget og jeg kan komme til fadet med det samme. Det er denne type spil som man kan bruge tid på hvis man lige har en halv time i overskud. Netop derfor er bl.a. Metal Slug 3 og PN03 et par varme skiver i hjemmet. Der burde også laves flere spil i forhold til quick-burst behovet. Spil for den stressede og fortravlede storbymand (og kvinde). | The medium is the message.
|
|
neros | Skrevet 15/06-05 13:07 | Spil bliver da aldrig for lange, men der må være noget galt med den måde folk racer afsted i livet på. | Bashful Neophyte
|
|