X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gammelt pc-spil søges


Svar
BlossomBlossomSkrevet 24/04-05 11:04 
Jeg ved ikke ret meget om det.
Og jeg ved ikke engang om det er et decideret pc spil.

Jeg kan huske at min storebror for mange mange år siden havde et spil liggende på en gammel pc der handlede om olie-handel.
Køb af landstykker og udstyr til at bore efter olie med, og derefter salg af olien.
Man skulle vist nok også styre selve boringen.

Jeg kan huske at "startscenen" hele tiden er en kontor hvor man kan sidde og snakke i telefon (som ringer når der er problemer) læse post og kigge på pc.

Jeg var helt vild med det spil dengang og kunne egentlig godt tænke mig et gensyn.
Så jeg ville blive glad hvis nogen kunne være behjælpelig med lidt suplerende oplysninger.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 24/04-05 11:13 
Kunne det være Oil Tycoon fra Blackstar Interactive?

http://bonusweb.idnes.cz/pc/recenze/o/oiltycoon.html

Beklager sproget :)
GoodtimesGoodtimesSkrevet 24/04-05 11:41, rettet 24/04-05 11:44 
Eller måske Oil Imperium?

http://www.vgmuseum.com/pics7/oil.html

Denne her version er åbenbart til C64, men jeg ved at det også findes både til Amiga og PC. I visse kredse hedder spillet vist "Black Gold".
BlossomBlossomSkrevet 24/04-05 12:24, rettet 24/04-05 13:34 
Yes my boyz...

Ligner meget oil Imperium. Måske en ældre version, men det ligner på en prik.
Kan i hvertfald huske logoet nederst i højre hjørne af kontorbilledet..

Hvor får man fat i det spil?
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 24/04-05 12:36, rettet 24/04-05 13:33 
Hmm.. Nu har jeg brug for lidt pc hjælp.

Jeg kan ikke få den downloadede fil til at køre på min pc..

Jeg har xp... Hvorfor?
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
crying outcrying outSkrevet 24/04-05 12:42, rettet 24/04-05 13:33 
Prøvt at høreklik og gå til properties. Vælg så at køre det, evt, som Win95 eller 98...

Måske at det virker?
Jusqu'a ici tout va bien....
ChronoChronoSkrevet 24/04-05 12:51 
Ellers skal du bruge dosbox - hvis du søger er der nogle indlæg omkring dosbox her på forummet.

Men du kan ikke spille spillet uden den originale manual, og når du ikke har spillet har du nok heller ikke den.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 24/04-05 13:28, rettet 24/04-05 13:29 
Ikke for at sprede dårlig stemning, men nu vi er ved emnet - Så vil jeg da mene at det rent faktisk er piratkopiering at hente spillet ned, hvis man ikke ejer den originale udgave.

Hvad siger I? :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 24/04-05 17:58 
Don't go there son ;)
HeroldHeroldSkrevet 24/04-05 18:59 
But I just did :(

Og jeg synes da det er en interessant debat, så hvorfor ikke tage den, nu vi er inde på emnet. :)

Jeg kunne ikke umiddelbart finde nogen hits på abandonware, da jeg søgte, og jeg kan ikke huske om vi har debatteret det før. Det er en af mine store kæpheste :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 24/04-05 19:35 
Abandonware er ulovligt. Punktum :)

Der er mange skrøner om, at det efter et antal år er tilladt at kopiere og distribuere alle spil. Det varierer meget, hvor mange år folk tror det drejer sig om, hvilket formentligt skyldes at der ikke er nogen regel om det. Copyrighten frafalder ikke efter hverken 5, 10 eller 15 år, og det er derfor ikke mere lovligt at downloade disse spil, end det var at kopiere dem for 10 år siden.

At nogle softwareudviklere frigiver et spil til fri distribution efter et antal år er en anden sag, men det er som sagt kke generelt gældende.

Det er, så vidt jeg har forstået det, hvad der er at sige i den sag.
TweelTweelSkrevet 24/04-05 22:13 
Hvis spil kan betragtes på samme måde som bøger i copyright sammenhæng (hvilket jeg tror de kan), så varierer det lidt fra land til land men ca. 50 år tager det vist før de går i public domain. Jeg mener hvor vidt forfatteren er død har noget med det at gøre, med mindre rettighederne er overdraget til en virksomhed (som stort set alle spil). Scientology gør en del ud af at forhindre L. Ron Hubbards bøger fra at gå i public domain, så de stadig kan fuppe fol... øh, hjælpe folk. Så på et tidspunkt går spil vel også i public domain, men nok ikke før det firma der har deres rettigheder enten er ophørt med at eksistere (uden at et andet firma har overtaget rettighederne), eller firmaet selv tillader det.
Forum faq'en siger at al omtale af pirat kopiering er forbudt, MEN omtale af emulering af hardware/software som er over 10 år gamle er tilladt. Så er spørgsmålet bare hvilken version af dos som dosbox/WinXP emulerer.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 25/04-05 07:17, rettet 25/04-05 07:17 
Jeg må indrømme, at jeg ikke har undersøgt, hvad der sker efter ~50 år. Det du siger lyder dog meget rigtigt. Uanset hvad må man imidlertid sige, at det ikke ændrer på sagen, da du næppe finder et spil der er gammelt nok til at være omfattet af reglen ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/04-05 11:53 
Netop! Er det ikke meget langt ude at sidestille software/spil med bøger? Er lovgivningen ikke lavet på et helt forkert og ugennemtænkt grundlag? (Det er lige så forkert, som en måske for nogen kendt sag, som sidestillede LaserDiscs med grammofon-LP'er. "Ja, de er begge to runde og flade.").

En bog ældes ikke som et stykke software gør. Derfor er det fint med en lang "udløbsdato". En bog fra 1950 kan være lige så aktuel som en bog, der udkommer nu (og dermed være genstand for en indtjening hos de folk, der ejer rettighederne).

Men et spil, som er 20 år gammelt / ikke produceres mere / ingen tjener penge på det mere / det tilhørende hardware kan slet ikke opdrives / (find selv på flere grunde), er for mig en gåde, hvorfor lovgivningen ikke automatisk giver fri til gratis afbenyttelse.
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 25/04-05 12:02 
Nintendo's Classic NES series til GBA, er da ellers et bevis på, at man sagtens kan tjene penge på 20 år gamle spil.
HeroldHeroldSkrevet 25/04-05 12:52 
Jeg vil mene at lovgivningen varierer fra sted til sted. Underdogs (der selv indrømmer at deres abandonware er ulovligt) skriver 95 år på deres side.

Hyakotake> Hvorfor er det det? Uanset hvad, er spillet stadig beskyttet af ophavsret. Hvis jeg udgav et spil, for derefter 3 måneder efter valgte at pille det af markedet igen, ville jeg da blive pænt miffed, hvis der var nogen der valgte at kopiere det "bare fordi jeg ikke vil sælge det". Der er selvf. også firmaer, der går lukker ned, hvor ophavsretten aldrig bliver givet videre, men det retfærdiggør vel stadig ikke et lovbrud? Åndssvagt er det, ja, og der burde være en lovgivning, eller ihvertfald "nogen" der kunne tage sig af den slags.

Selvfølgelig er det ærgeligt at der er spil, der "går tabt" et sted ude i æteren, men det er stadig piratkopiering iflg. lovgivningen. Der er bare som regel ingen til at gøre indvendinger.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/04-05 17:42 
Svovlmunk>
Nintendo's Classic NES series til GBA, er da ellers et bevis på, at man sagtens kan tjene penge på 20 år gamle spil.

Fedt for Nintendo! Så falder de ikke ind i den kategori jeg snakker om.

Så er det jo ikke i orden at "stjæle" disse titler. Men det er titusindvis af andre titler til alskens konsoller og hjemmecomputere, som er blevet glemt igennem tiderne jeg snakker om.
HeroldHeroldSkrevet 25/04-05 22:33, rettet 25/04-05 22:33 
Så det er altså ok at stjæle, så længe ingen kan brokke sig? :)

Edit: Smiley, damnit!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 25/04-05 22:53 
Vores regler omkring piratkopier skulle være ret klare, og de indbefatter helt sikkert, at vi ikke vil se links til piratkopier uanset alder.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 26/04-05 07:00 
Så vidt jeg kan se, er der da heller ingen der har brugt reglerne?
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 26/04-05 08:14 
Hyakotake>
Fedt for Nintendo! Så falder de ikke ind i den kategori jeg snakker om.



Du behøver ikke den tone der. Hvis du læste mit indlæg igen, ville du kunne udlede at Nintendo bare var et bevis på, at man sagtens kan hive gamle spil frem og tjene penge på dem, og ikke at de er de eneste. Der findes jo også de der Namco joysticks med en masse gamle indbyggede spil. Der findes vist også et med en masse gamle commodore 64 spil. Jeg synes det ville være unfair, hvis lovgivningen bare sagde, at når en ting du har brugt tid og ressourcer på at lave bliver 20 år gammel, så bliver den folkeeje.
HeroldHeroldSkrevet 26/04-05 10:54 
KidCaffeine>
Så vidt jeg kan se, er der da heller ingen der har brugt reglerne?

Blossoms link til spillet på Underdogs led moderatordøden :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/04-05 15:27 
Svovlmunk>
Du behøver ikke den tone der.

Du misforstod tonen. Den var ikke ment som negativt ladet, men jeg kan godt se nu, at den kan opfattes sådan.

Jeg mindes noget lovtekst. Noget med, at hvis en patent (eller copyright/ophavsret) ikke vedligeholdes aktivt forfalder den til hvermandseje. Dvs. at hvis man ikke aktivt gør en indsats for at holde sit produkt i produktion/handel forældes det og alle får adgang til det. Kan nogen finde det?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 26/04-05 15:31 
Herold>
Blossoms link til spillet på Underdogs led moderatordøden :)

Ah, det forklarer jo en del :)
HeroldHeroldSkrevet 26/04-05 15:41 
Hyakotake>
Jeg mindes noget lovtekst. Noget med, at hvis en patent (eller copyright/ophavsret) ikke vedligeholdes aktivt forfalder den til hvermandseje. Dvs. at hvis man ikke aktivt gør en indsats for at holde sit produkt i produktion/handel forældes det og alle får adgang til det. Kan nogen finde det?

Jeg kan ikke umiddelbart svare på dansk baggrund, men jeg mener der er en lovgivning visse steder i USA, der siger at hvis en fx. bil bliver efterladt et sted, og står der i fem år, kan enhver overtage den.

(Ja, det er ikke helt det samme, når det gælder software, som er lidt mere uhåndgribeligt, men det ligner) ;)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig