X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

søges: ambitiøse udviklere.


Svar
la0sla0sSkrevet 11/05-04 14:01 
det er ikke en jobannonce.
Bare et spørgsmål.

Føler i at udviklere generelt er meget lidt (dejlig dansk sammenstilling ikke?) ambitiøse i de mål de sætter for deres spil?

Det skal selvfølgelig uddybes hurtigt:
Spilmarkedet er vel større end filmmarkedet, men stadigvæk er der rimelige successer med artyfarty film der, og i hvert fald forsøger man. Det savner jeg meget på konsollerne. Når vi snakker om ambitiøse og risky spil, så er det metal gear solid actionbrag, der blot er ambitiøse i at være hollywood look a likes.

Det stiller dog stadig ikke krav til spilleren, og som spiller (mig selv inkluderet) kræver man sjældent det store, som man f.eks. gør af film. De film vi herinde tit basher af mangel på content, er de spil vi tit spiller. RPGerne er fortærskede i deres historier, Platformsspillene er totalt ligegyldige i deres forventning til gameren (hvor tit finder vi os ikke i de lamme historier, som spiller på den samme dårligt skrevne humor). Actionspillene generelt har de dummeste historier. Og det rækker ud over genrekonventioner, mener jeg, som jo i sig selv kan være morsomme.

Selvfølgelig handler det om gameplay, men hvorfor ikke kræve intelligent gameplay samtidig?

GTA har vel en ironisk-satirisk kommentar til en masse ting, og er måske interessant på den måde. Selv sagt er ICO den nemmeste måde at snakke om æstetisk ambition, og jeg har indtrykket af at Syberia spillene på PC, prøver samme veje.

Jeg er selv lidt delt her, for jeg kan jo godt lide de der hjernebetændte/blæste nobrainer spil: alt skal jo ikke være lillefinger-strittende, men på den anden side, rødmer jeg når man tænker på hvad vi tager til takke med.

Når udviklere snakker om "lots of cool plottwists", så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at de slags film med plottwists tit er megadårligt skrevne, og at plottwists generelt er et fy-ord rent dramaturgisk (se filmen eksempelvis Identity). Men på spil er det cool. Og se spil som Resident Evil, Final Fantasy, MGS, Halo and so on... de historier er måske interessante videospilsmæssigt... men damn hvor er de under en mere objektiv linse crappy as hell.

Nå jeg må tilbage til Street Fighter... skal lige se hvordan det ender når man gennemfører med Blanka. ;)
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 11/05-04 14:10, rettet 11/05-04 14:12 
Han bliver genforenet med sin mor, og det viser sig at han hedder Jimmy </spoiler>

I øvrigt er jeg i det store hele enig med dig. Situationen på spillemarkedet svarer (groft sagt) til at der på bogmarkedet kun blev udgivet Danielle Steel bøger. Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at gå ind i spillebranchen for at vise at det kan gøres bedre. Om en 5-6 år vil man så kunne se om jeg kan leve op til denne påstand.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 11/05-04 14:19 
det er godt at høre, at der er flere mavesure der er enige. Og smukt at du så selv tager handsken op.

Selvfølgelig er det jo klart, at så mange af dem der gamer, knap nok kan engelsk ordentligt og lidt er begyndt at interessere sig for det andet køn (og deres egne begyndende pubeshår måske?), hvilket jo gør at udviklerne fokuserer på dem... men alligevel proportionelt med gamerne, så er der ikke meget til os, der gerne vil have en interessant historie, der er interessant og ikke fyldt med tacky og kliché-fyldte plotdevices. Hvor mange gange kan aliens-invaderer-jorden, være fedt?
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 11/05-04 14:22 
Jeg forstår ikke rigtigt halvdelen af dit indlæg, La0s. Snakker du om den generelle kvalitet af spil eller bare historier?

Jeg vil godt svare på sidstnævnte, hvor jeg både er enig og uenig. Enig i, at det sagtens kan gøres bedre, og uenig i, at situationen skulle være så meget dårligere end indenfor filmbranchen. Hovedparten af Hollywood-mainstream film har da også ligegyldige og intetsigende historier og de andre (art/indiie) kan jo historiemæssigt ikke rigtigt sammenlignes med noget indenfor spil.

At der skulle være noget grundlæggende dramaturgisk galt med plottwists er jo simpelthen bare noget ævl. At de passer bedre eller dårligere til nogen typer for historier er noget andet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
notatplayrightnotatplayrightSkrevet 11/05-04 14:32, rettet 11/05-04 14:34 
Jeg har oplevet gode og skægge idéer blive droppet pga. én ting og det er penge. Det er sørgeligt men penge styrer alt i denne branche uanset om man vil det eller ej..

Dette er jo egentlig også grunden til hvorfor vi må nøjes med ringe spil og meget lidt nytænkning.

Udvikling koster penge og nytænkning koster i dag rigtig mange penge..

Når nogen så engang imellem har mod til at tage chancen og udvikle og frigive noget nyt og hvis dette bliver en succes, så prøver alle andre at efterligne, hvilket jeg mener at GTA er et godt eksempel på dette fænomen.
notatplayright
la0sla0sSkrevet 11/05-04 14:33, rettet 11/05-04 14:35 
Jeg snakker mest om de ambitioner udviklere har til deres spil, og det de skal signalere... mest af alt historie.

Angående filmmarkedet siger jeg ikke at spiludviklere er så meget dårligere end filmbranchen. Men jeg vil omtrent godt stå ved det. Jeg har ikke svært ved at huske, film mislykkede så vel som succesfulde film der i det mindste forsøger noget mere anderledes/avantgarde i en konventionel film- og fortællingsform. Hovedparten har dårlige historier, men i langt højere grad, selvom det måske også er for nedadgående så kommer der produktioner der tør lidt mere end de fleste film. Og i en by som Århus er der en del film der er ret-lidt mainstream, som kan ses i biografen. Den slags spil der prøver noget anderledes findes omtrent ikke!

Jeg vil mene at plottwist generelt som den bliver brugt, og som vi kender den (husk at jeg skrev generelt), så er det som en snyde funktion, haha se hvad vi bare lige gjorde... det er et plotdevice af en eller anden art, som man meget sjældent ser gode manuskriptforfattere bruge, fordi den ikke er særlig elegant.

Jeg vil mene at plottwistet tit er en way out, for en forfatter der ikke kan finde ud af sit kram. Det kræver ikke meget talent at lave plottwist, mens det at lave en historie der hænger sammen uden tricks og den slags er langt en større udfordring. Subtilitet er efter min mening et langt større plus, end in your face forklaringer og udredninger.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 11/05-04 14:52 
Det skal så også lige siges at jeg opfatter brugen af historie i spil som et levn fra de underlegne medier bøger og film, så snart vi er kommet udover misforståelsen af at verden er eller har en historie, kan vi lave bedre computerspil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 11/05-04 14:54, rettet 11/05-04 14:55 
la0s:
Jeg er enig. Desværre har jeg ikke kapacitet til at læse dine indlæg fuldt ud. *Hopper ind og spiller Halo*
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 11/05-04 14:58, rettet 11/05-04 14:59 
La0s:

Jeg synes det er en urimelig sammenligning. Der er vel ikke lige tal for det, så jeg sjusser mig frem:

Der udgives vel mindst ti gange så mange film som spil. Det er vel kun en tiendedel af spil, der er historiefokuserede.

Det vil sige, at der er omtrent hundrede filmhistorie for hver én spilhistorie (hvis tallet ikke er meget højere). Dermed er der selvfølgelig også flere muligheder for at en film kan skille sig ud på det historiemæssige område.

Dine antagelser omkring plot twists er simpelthen forkerte. Et plot twist er et grundlæggende element af en spændingshistorie. Det har ikke noget med gode eller dårlige forfattere at gøre. Egentligt betyder det bare, at man (forsøger at) overraske sit publikum, ved ikke at være forudsigelig.

Selvfølgelig er det et plot device, ligesom der er hundredvis af andre plot devices. Og når vi snakker artfilm etc. så vil en forfatter da nok forsøge at undgå alle plot devices. Men de undgår jo samtidig alle traditionelle genrer, så den sammenligning er ikke noget værd.

At sige at et plot twist er udtryk for en dårlig thriller, er som at sige at actionscener er udtryk for en dårlig actionfilm. Det lugter lidt af en snobbet holdning og manglende genreviden (undskyld, Lars ;)).

(Vi kan dog blive enige om, at der er masser af dårlige film med plot twists, ligesom der er masser af dårlige film med actionscener...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 11/05-04 14:58 
drxl:

ja det er jo spørgsmålet om narrativitet, og om hvor meget den betyder for os. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg mener om narrativitet selv, på sin vis er den jo en meget relativistisk måde at se verden på, hvor alt bliver historiefortælling, og den idé provokerer mig, men på den anden side, er der også fornuft i idéen om, at vort liv muligvis mere end vi tror, er opbygget af historie som vi selv skaber... men det strammer jo an mod psykologi som jeg ikke vil snakke om.

Hvad mener du ?
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 11/05-04 15:08 
hahaha.. det er næsten rørende RJK, som du alligevel tænker på mig ;) og sådan selv rumler rundt i det hele ;)

det er selvfølgelig rigtig at der laves flere film end spil, men jeg ser ikke alle de film, jeg taler kun ud fra dem jeg har set og/eller har kendskab til der biografvises her i århus. Altså synes jeg stadig der proportionelt med udgivelserne er den forskel jeg taler om.

Er det et plottwist eller et "plotbend", hvor historien skifter retning, fremfor et 90graders turn, du taler om?

Jeg snakker ikke generelt om artfilm... det kan godt være det er min egen smag så.. men jeg bryder mig ikke om dem. De er uelegante og altfor konstruerede i deres fremtoning, medmindre de bruges interessant.. og det gøres sjældent, medmindre man måske synes de er fede altid? Jeg synes det er et billigt trick.

Spændingsfilm kan iøvrigt sagtens laves uden plottwists, vil jeg mene... øhm og plottwists er vel generelt for mig den slags der netop står frem som værende et twist og skriger som et device, fremfor at hænge sammen med historien.

Det kan godt være at det er en snobbet holdning, og jeg har manglende genrenviden... men den går vel egentlig selv tilbage til dig når du siger det til mig? Gamle dreng.

Men ja vi kan blive enige... det er nok bare fordi Sporup er så desolate, at du bliver helt forplumret ;)
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 11/05-04 15:14, rettet 11/05-04 15:15 
hov jeg glemte lige RJK:

anyway, det er selvfølgelig film... der findes film med gode plottwists det er klart (rettere: gode film med plottwists)... men generelt bruges den dårligt og optræder klodset fordi det er en konstruktion der meget nemt står frem som en konstruktion. Men den er også blevet en cool ting: altså folk vil gerne have plottwists og bliver lykkelige over at blive taget med bukserne nede, og på den måde hele tiden gætte og... så vender det hele til sidst og så var det moderen der faktisk var morderen. og wow det var cool, altså den slags Scream-plottwists (jeg kender godt filmens metaniveau, og at den derfor kan være et dårligt eksempel for nogen).

Og det virker som om spiludviklere generelt gerne vil tage det element og kaste over i spil... hvor jeg ikke kan andet end at blive frustreret over den sterilitet der er i plottwistet. Som om plottwistet er et intrinsisk gode, ligesom boogieman effekten i dårlige film, tit er et tegn på at de er dårlige film, som gode gamel Ole Michelsen også sagde om den der Howie Long brandmandsfilm da han anmeldte den.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 11/05-04 15:20, rettet 11/05-04 15:22 
la0s>
plottwists er vel generelt for mig den slags der netop står frem som værende et twist og skriger som et device, fremfor at hænge sammen med historien.

Så når det er et velfungerende plot twist, så tæller det ikke som et plot twist? ;)

Det jeg har noget imod, er at du fremlægger det som om, at det er selve teknikken/devicet, der ikke er noget værd. For det er jo ikke rigtigt.

At mange misbruger det, er noget helt andet. Jeg har gennem tiden set og anmeldt dusinvis af elendige b-thrillere, der ofte lige lægger et totalt påklistret plot twist til sidst, hvormed absolut ingenting i historien giver mening. Så er det netop bare et billigt trick, for at give average publikum en overraskelse til sidst, så de måske glemmer, at resten af filmen var noget hø.

(dermed ikke sagt, at det ikke alligevel kan være en god ting indenfor genrefilm)

Nu kender jeg ikke din filmsmag, men kan jeg gætte på, at du fx synes at plot twistet i Fight Club faktisk er ret godt?

I så fald forstår du hvad jeg mener. Det er ikke teknikken der fejler noget. Det er brugen. Ligesom det er med de fleste andre teknikker...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 11/05-04 15:24, rettet 11/05-04 15:24 
la0s>
Og det virker som om spiludviklere generelt gerne vil tage det element og kaste over i spil...

Kan de spil der har et plot twist i deres historie egentligt ikke tælles på to hænder?

Jeg synes egentligt det er mere frustrerende, at de fleste spilhistorier er så håbløst lige-ud-af-landevejen, at man er langt foran og det kun kan gå for langsomt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 11/05-04 15:49 
Som "gamer", ser man altid gerne et eller andet lavet anderledes. Vi er nok allesammen her i stand til at se om et spil virkelig stinker og holde os fra det, for der bliver udgivet meget hø og skidt.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke engang gider at se på disse, og kan derfor stadig blive glad for at lige pludselig sidde med et fedt spil.

I spilindustrien gør det produktionsomkostninger op med hvad de minimum tjener på det. Er der overskud, er der et nyt produkt. Det er hvad spilindustrien er blevet og det ændrer sig aldrig. Det man kan gøre er, som Daniel, at gøre det bedre selv (og evt. se de begrænsninger i udviklingsfasen som man ikke kendte til før). Men så længe der er softwarehuse som udvikler noget jeg kan lide og er originale i deres spiludtænkninger, så har jeg det fint med det. Mary-Kate og Ashley spil vil der altid være (og nu hvor de er blevet 18, så kan det også være de bliver interessante?).
» a winner is you «
jaesjaesSkrevet 11/05-04 18:35, rettet 11/05-04 18:36 
Ang. historieelementet, så handler det vel bare om målgruppen og mediet:

- Selvom der er mange som er til "popfilm", så er historien ofte et så vigtigt element i en film, at det ikke kan sjofles alt for meget.

- I spil, har historien derimod oftere forholdsvis lav prioritet for udviklerne, da mainstream gameren tildels er ligeglad, og da gameplayet for de fleste mennesker er klart vigtigst. Derfor kan de lettere "slippe afsted" med at spare på udviklingomkostningerne på dette område.

Trist, men det ser ud til, at det går i den rigtige retning IMO...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig