X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Smagløsheden lever


Svar
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:28 
Jeg har gået og tænkt over det her, og hvordan jeg ville skrive det, så bær over med mig hvis det bliver lidt rodet og ufokuseret.

Hvilke spil vil I betegne som værende smagsløse og / eller kontroversielle?

Jeg personligt mener, at f.eks spil som Conflict: Desert Storm 1 + 2, Manhunt (vold for voldens skyld i det spil – det tangerer det i hvert fald IMO), Command & Conqu... Se hele indlægget
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
84 emne(r).
« < 1 2

Svar
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/06-04 00:08, rettet 01/06-04 00:08 
Hyakotake>
dRxL>
Især pga. den fuldstændige distancerede kølighed man kan høre i piloternes stemmer mens de gør det.

Soldaterne ville jo netop være stjernepsykopater, hvis de sad og jublede over at dér fik de én til og dér røg endnu én...

Det er squda en kendsgerning at man er sternepsykopat, når man overhovedet er i stand til at meje folk ned på den måde!
De ER jo psykopater, trænet til det af militæret!

Hej jeg hedder fred jeg ser mig selv som en ret nuanceret person. Jeg har deltaget i Irak krigen i 2 år og dræbt omkring 100 terrorister/civile og modstandsfolk. Ellers er jeg såen meget normal...

NEJ, så er du fandme psykopat!!
soon the world will be one big computer
jaesjaesSkrevet 01/06-04 00:15 
Du må læse nogle flere psykologibøger, for det er uden hold i virkeligheden, det dér :)
KilroyKilroySkrevet 01/06-04 07:45 
Er man pludselig psykopat fordi man slår ihjel? Jeg kender utallige psykopater i zoologisk have, i så fald...
Nasal stemme: -Jamen, det ligger til deres natur at dræbe!

Mennesket er lige så meget dyr som andre skabninger her på jorden, vi har bare storhedsvanvid og tror en gut med hvidt skæg har skabt os. Det eneste der afholder os fra anarki er moral, og moral er ikke noget instinktivt men noget tillært. Så soldater "glemmer" bare deres moral, og tager den op når det er mere passende...
Ingen psykopater der...
Kilroy Was Here
dRxLdRxLSkrevet 01/06-04 08:31 


I må hellere få lidt mere information.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 01/06-04 08:47, rettet 01/06-04 09:55 
Så fandt jeg endelig et sted hvor de stadig har filmen liggende. Kilden taget i betragtning skal man måske ikke læse så meget i den tekst de pakker det ind i.

Smoke 'Em!; Roger
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OkottaOkottaSkrevet 01/06-04 10:47 
Mennesker er nogle sjove dyr; Vi synes kun krig er rigtig grimt, når vi selv ser det.

Vi har få problemer med effekten af ammunition, når vi ikke ser effekten af ditto.

Men sæt et typisk menneske til at se effekten af ammunition, og vedkommende vil formentligt ønske at Bush, Sharon, Fogh Rasmussen o.m.a. bare spontant imploderede, og håber verden vil blive et bedre sted.

Mig - jeg er et pokkers nysgerrigt menneske - jeg SKAL ha' vished om noget der fanger min opmærksomhed - så jeg har set mange film af forskellige krigshandlinger og det der hører under rubrikken "Mennesker der dør for åbent kamera". Jeg nærer IKKE et ønske om at se mennesker der dør; Jeg er nødt til at være sikker på, at det er foregået sådan som det er blevet oplyst.

Jeg greb mig selv i at jeg, efter at have set Nick Berg få skåret hovedet af, følte mig irriteret over, at jeg kunne huske hvordan det lød da han begyndte at skrige, og blev ved med at skrige. Jeg kan heldigvis ikke huske længere, hvordan det lød, men hvad bilder jeg mig egentligt ind, at føle mig irriteret over det? Et menneske er blevet slået ihjel, og noget af det første jeg tænker da jeg har set det færdigt er, at hans skrig irriterer mig.

Hvad følte I, i det øjeblik I så filmen med Nick Berg og filmen med Apache helikopteren og irakerne?

Jeg kan stadig begynde at svede og få kvalme over det.

Kvalme kan jeg iøvrigt osse få, når misforståede dyre aktivister synes de taler dyrens sag og forlanger bedre og mere humane transport foranstaltninger, for dyre transporter. Prøv at se nøgternt på det - de mennesker synes kun det er synd for dyrene, fordi de har set en video af dyrenes forhold f.eks under transport. De kommer ikke op ad stolene, ved at høre om det, eller læse om det. De skal se det først. Men når de så har set det, så lader de alligevel ikke være med at nyde en god rød bøf. De føler ikke automatisk noget for dyrene, men er nødt til at se det først, førend de kan reagere.

Vi er blevet meget mere gennemskuelige som verden har ændret sig - vi føler ikke længere automatisk empati overfor hinanden, men er nødt til at forsøge at lære os selv det, ved at blive eksponeret for grimme ting.

Det synes jeg er forkert og hyklerisk.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
WehnerWehnerSkrevet 01/06-04 11:00 
jaes>
Du må læse nogle flere psykologibøger, for det er uden hold i virkeligheden, det dér :)

Øh nej. Nogle af hovedsymptomerne ved antisocial personlighedsforstyrrelse (som psykopat hedder i psykologibøgerne i dag) er netop mangel på medfølelse og forståelse for andre menneskers lidelse. Nu er jeg ikke selv til snuff og har derfor ikke set klippet, men det lyder som om nævnte prædikater passer godt på soldaterne.

Mennesket er _ikke_ lig dyr. Vi har har et valg og kan tage ansvar. Eller dvs. det kan vi, der ikke har en antisocial personlighedsforstyrrelse. Folk med en sådan har ofte ingen ansvarsfølelse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
AssassinAssassinSkrevet 01/06-04 11:12, rettet 01/06-04 11:16 
Pointen med at spil til tider kan være smagløse er til dels på sin plads, men jeg synes personligt at det svært at hidse sig op over, da medierne (aviser/tv) går meget længere. Hvorfor skal et eksempel som Nick Berg overhovedet vises i tv? Eller soldaternes ydmygelse af de irakiske fanger? Hvad er pointen? Det kan godt være de skræmmer de fleste mennesker og vækker afsky, men lur mig om der ikke også er nogle i den unge generation der synes det er fedt. Jeg synes medierne skulle kigge alvorligt på sig selv og se hvilke budskaber det egentlig er de bringer ud. I det mindste holder spilmarkedet stadig en nogenlunde afstand til det medierne propper i hovedet på os. Iøvrigt er en af grundene til at de amerikanske soldater er så kølige, at de bliver tvunget til at tage amfetamin.
Her lips said "no" - but her eyes said "read my lips"
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/06-04 11:20, rettet 01/06-04 11:20 
Wehner:
Det giver ingen mening at tale om tillært psykopati. Man er psykopat, hvis man (som oftest grundet omsorgssvigt) aldrig har fået dannet et tilstrækkeligt stærkt superego og dermed ikke er i stand til at udøve empati.

Jeg har ikke set klippet, da jeg ikke ønsker at se den slags, men efter hvad jeg har læst i denne tråd lyder det snarere som om, at de to piloter bruger forsvarsmekanismer (sikkert isolation), da de ikke kan tillade sig at lade sig overmande af deres følelser i den pågældende situation.
元気ですか。
OkottaOkottaSkrevet 01/06-04 13:14 
Wehner>
Mennesket er _ikke_ lig dyr. Vi har har et valg og kan tage ansvar.

Hvorfor tror du ikke at de gængse dyr, har/foretager valg, og kan tage ansvar?

Du skal se nogle flere natur programmer og/eller Discovery - mange dyr er ikke så dumme.

Dyr tager selvfølgelig ansvar for dem selv, deres egne, deres afkom osv, li'som de også foretager valg i deres tilværelse.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HankyHankySkrevet 01/06-04 14:07 
Okotta>
Hvad følte I, i det øjeblik I så filmen med Nick Berg og filmen med Apache helikopteren og irakerne?

Har ikke set den med helikopteren da jeg ikke ønsker flere af "disse" film.
Jeg har så også set det videoklip med Nick Berg og jeg må sige,
at jeg har det nogen lunde ligesom dig.
Jeg har et helt tydeligt billede i mit hovede af klippet, selvom jeg ikke ønsker det.
Sjovt nok havde jeg sagt til mig selv, at jeg ikke vil se klippet først, men eftersom min nysgerrighed tog overhånd, tjaa'...
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/06-04 15:03, rettet 01/06-04 15:30 
jaes>
Du må læse nogle flere psykologibøger, for det er uden hold i virkeligheden, det dér :)

Hvor får du den der spille smart atitude fra? Undskyld mig, men psykopati er da en person der mangler, medfølelelse og følelelses-situationsfornemmelse? Kilde: En i min familie der er psykolog.

Ellers:

http://www.hkblade.dk/hkwww/blade/hkblade.nsf/doclookup/ABHE-5V8FH2?OpenDocument
http://www.netpsykolog.dk/psykopati.htm

"uden at have de følelser og forpligtelser"

"Psykopater føler ingen skyld, når de sårer andre, de er ude af stand til at nære dybe følelser som kærlighed, de er charmerende og velbegavede, de har en evig trang til spænding, de bliver let frustrerede, og de lærer ikke af deres erfaringer."

EDIT: Ved godt at kilderne, er på et andet plan, end krig.
Men, definitionen er vel den samme.
soon the world will be one big computer
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/06-04 15:26, rettet 01/06-04 15:40 
Det du beskriver er snarere _resultatet_ af at være psykopat. Man kan sagtens opføre sig på den måde uden at være psykopat (specielt i enkeltstående situationer).

OuroborosSlayer>
Man er psykopat, hvis man (som oftest grundet omsorgssvigt) aldrig har fået dannet et tilstrækkeligt stærkt superego og dermed ikke er i stand til at udøve empati.

Dermed har jaes ret i, at det beskrevne ikke har "hold i virkeligheden".

(Min kilde er diverse artikler, Psykologihåndbogen og verbale informationskilder i form af universitetsuddannede gymnasielærere i psykologi)

EDIT:
Som jeg tidligere skrev kan mennesker ikke tillæres psykopati. Men hvis de ikke bruger forsvarsmekanismer i en kampsituation ville de ikke kunne fungere. At de er følelseskolde er på ingen måde et bevis på at de er psykopater.
元気ですか。
MarcusMarcusSkrevet 01/06-04 15:45, rettet 01/06-04 15:53 
Enig med Tweel.

Darken>> Er fagbøger også underholdning? En matematik bog f.eks.? Efter min mening er en dokumentar film i samme kategori, og er altså ikke ment som underholdning men som oplysning og eventuel stof til undervisning.

Hyakotake>
Soldaterne ville jo netop være stjernepsykopater, hvis de sad og jublede over at dér fik de én til og dér røg endnu én... ingen ville kunne trykke på aftrækkeren, hvis de sad og tænkte på, at modtageren havde kone og 6 børn, og blot kæmpede på den "forkerte side" i krigen, set udfra ens eget synspunkt. Derfor er de nødsaget til at tænke "koldt".

Nødsaget er nok en anelse overdrevet. De bør netop tænke på at personen har kone og 6 børn, og derefter bør de vælge ikke at skyde personerne.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/06-04 15:58, rettet 01/06-04 16:04 
Mysterious>
Hyakotake>
Soldaterne ville jo netop være stjernepsykopater, hvis de sad og jublede over at dér fik de én til og dér røg endnu én... ingen ville kunne trykke på aftrækkeren, hvis de sad og tænkte på, at modtageren havde kone og 6 børn, og blot kæmpede på den "forkerte side" i krigen, set udfra ens eget synspunkt. Derfor er de nødsaget til at tænke "koldt".

Nødsaget er nok en anelse overdrevet. De bør netop tænke på at personen har kone og 6 børn, og derefter bør de vælge ikke at skyde personerne.

Wow, hvor er krig nemt at undgå!!! Du skal bare have menneskelige følelser overfor dem, som mener noget andet end dig, og modsætte dig direkte ordrer fra dine ledere... så nemt er det! Vi får aldrig mere krig, jubiiiiii!!! :-/

Okotta>
Men når de så har set det, så lader de alligevel ikke være med at nyde en god rød bøf. De føler ikke automatisk noget for dyrene, men er nødt til at se det først, førend de kan reagere.

En rød bøf smager måske bedre, hvis man ved at dyret har haft det godt? Eller også er man ligeglad...

...og nej, mennesker er ikke som dyr. Der er ingen anden levende race, som på samme måde forstår at omsætte sit had til destruktive handlinger.
MarcusMarcusSkrevet 01/06-04 16:13, rettet 01/06-04 16:21 
Hyakotake>
Wow, hvor er krig nemt at undgå!!! Du skal bare have menneskelige følelser overfor dem, som mener noget andet end dig, og modsætte dig direkte ordrer fra dine ledere... så nemt er det! Vi får aldrig mere krig, jubiiiiii!!! :-/

Bevis at krige er nødvendige. Jeg tror personligt ikke på at de er. Og vi burde, som de dannede personer som vi selv mener at vi er, ikke ha' gået ind i Irak. Eller nogen som helst anden krig. Fredbevarende styrker er acceptable, men ikke deciderede invasioner.

Og du burde da også kunne regne ud at det er bedre folk selv overvejer om en handling er korrekt eller ej, i stedet for blindt at gøre som befalet. På den måde kunne man undgå en lang række semi psykopatiske handlinger, bl.a. 11 september, og diverse religions krige.

Hvilket vil sige at det at man blindt følger ordrer faktisk medfører flere dårlige ting end gode.
jaesjaesSkrevet 01/06-04 16:33 
Wehner>
Øh nej.

Jeg burde have quotet Yokanabster, for som jeg forstod det, så skrev han både generelt om mennesker (soldater), der i krig kan få sig til at slå folk ihjel, og den omtalte film. Min kommentar var en bemærkning til førstnævnte.
jaesjaesSkrevet 01/06-04 16:42 
Yokanabster>
Hvor får du den der spille smart atitude fra? Undskyld mig, men psykopati er da en person der mangler, medfølelelse og følelelses-situationsfornemmelse? Kilde: En i min familie der er psykolog.

Undskyld, sådan var det ikke ment.

Jeg havde opfattet, at du mente, at alle der i en krigstilstand kan få sig selv til at slå folk ihjel er mentale afvigere.
Har man den holdning, så taler man før man tænker i sådan en grad, at man fortjener en lille stikpille - sådan var indlægget ment: Som en drilsk stikpille. Men da jeg åbenbart har misforstået dit indlæg, tager jeg pillen tilbage, og putter den ned i æsken, hvor den hører hjemme ;)
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/06-04 16:44 
Det er desværre svært at overbevise folk, der klamrer sig til tanken om at krig, i sidste ende fører til fred.
Jeg siger bare

Irak-Krig = Øget had til vesten = mere terror

Det er jo en kendsgerning. Så dem der støtter krigen i Irak bør føle sig skyldige i efterkrigs periodens kaos. Munder dette ud i reel borgerkrig bør i virkeligt skamme jer.

Problemet er at folk er for naive idag, de tror på usa's rosen historier om plejehjem for fanger, og børn der jubler over amerikanske soldater.

Når historierne om:

drab af civile,
voldtægter af 13 årige,
tortur af mange fanger
og senest civile hvis ejendele der bliver røvet af soldaterne

kommer frem, er det pludselig "En uventet drejning"...Så er det at os krigsmodstanere tager os til hovede og tænker, nej nej, nej, Hvad sagde vi??

Jeg håber at krigs supporterne, føler et vist ansvar overfor
hændelserne i den seneste tid, og fremtid!
soon the world will be one big computer
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/06-04 16:49, rettet 01/06-04 16:50 
Og til jaes. Yep, vi misforstod hinanden.
De er ikke psykopater i forhold til den situation de er i, de er det i forhold til normen...
soon the world will be one big computer
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/06-04 17:01 
At du bliver ved med at kalde dem psykopater gør det ikke mere rigtigt. Du har tydeligvis ikke styr på hvad psykopati er. Psykopati er ikke en relativ størrelse (jf. "De er ikke psykopater i forhold til den situation de er i, de er det i forhold til normen..."), men en psykisk tilstand, som man har igennem hele livet og aldrig kan begynde at fejle, hvis man ikke allerede gør det. Jeg vil foreslå, at du sætter dig ordentlig ind i hvad det er, før du kalder folk psykopater.
元気ですか。
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/06-04 17:29 
Mysterious>
Bevis at krige er nødvendige. Jeg tror personligt ikke på at de er.

Hvorfor skal jeg bevise at krige er nødvendige? Det har intet med sagen at gøre. Jeg behøver ikke bevise noget, de sker jo alligevel. Jeg så da også gerne at alle former for vold mod enkeltpersoner som hele befolkninger stoppede, men eftersom mennesket grundlæggende er et egoistisk væsen er der nok ingen mulighed for at dette sker. Se bare, når folk kommer i pressede situationer; så kommer alle ur-instinkter op og alle de pæne og fine ord om medmenneskelighed ryger ud af vinduet.

Mysterious>
Og vi burde, som de dannede personer som vi selv mener at vi er, ikke ha' gået ind i Irak. Eller nogen som helst anden krig. Fredbevarende styrker er acceptable, men ikke deciderede invasioner.

Danmark er jo i bund og grund bare et mini-USA, som i højere og højere grad simulerer den store nation. Næste skridt bliver at sygehusene ikke får skattekroner men i stedet skal køre på forsikringer og brugerbetaling... bare vent.

Mysterious>
Og du burde da også kunne regne ud at det er bedre folk selv overvejer om en handling er korrekt eller ej, i stedet for blindt at gøre som befalet...

Fortæl det til de soldater som stilles for krigsretten og dømmes fordi de ikke gjorde som de fik besked på. Du kan som soldat sagtens være "hellig" og mene at du gjorde det rigtige, men piben får en anden lyd når Hr. General går amok på dig i efterforløbet. Det er jo også så dejligt nemt at skyde skylden højere op i systemet i stedet for selv at tage stilling til hvad der er rigtigt eller ej.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/06-04 17:45, rettet 01/06-04 17:46 
Til OuroborosSlayer, ja det er rigtigt. Jeg prøvede bare at forklare i forhold til jaes's udtalelse, men nu hvor jeg læser jaes' udtalelelse forstår jeg ikke hans misforståelse, at man kan misforstå mit indlæg. Bottom line, jeg sagde noget kluntet, og du har næsten ret.
Man behøver ikke at være født psykopat, det eks. Amerikanske militær (og andre militære uddanelser) føder jo psykopater, jeg siger ikke at ALLE er psykopater men nogle er, især folk fra eks. ranger uddanelser bliver det.
Man kan altså godt blive psykopat som 20-30 årig, hvis man har været under ekstremt mentalt press igennem længere tid!
soon the world will be one big computer
WehnerWehnerSkrevet 01/06-04 17:58 
Hyakotake>
Fortæl det til de soldater som stilles for krigsretten og dømmes fordi de ikke gjorde som de fik besked på. Du kan som soldat sagtens være "hellig" og mene at du gjorde det rigtige, men piben får en anden lyd når Hr. General går amok på dig i efterforløbet. Det er jo også så dejligt nemt at skyde skylden højere op i systemet i stedet for selv at tage stilling til hvad der er rigtigt eller ej.

De soldater har jo oftest selv valgt at sætte sig i en situation, hvor de blindt skal adlyde. Derfor mener jeg godt, at man kan holde dem ansvarlige.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 01/06-04 18:02 
Yokanabster>
men nu hvor jeg læser jaes' udtalelelse forstår jeg ikke hans misforståelse, at man kan misforstå mit indlæg.

Hvis man er træt, kan man misforstå en hel del ;)
dRxLdRxLSkrevet 01/06-04 18:10 
Wehner>
De soldater har jo oftest selv valgt at sætte sig i en situation, hvor de blindt skal adlyde. Derfor mener jeg godt, at man kan holde dem ansvarlige.

Mange ting i samfundet er baseret på at man blindt adlyder. At tendensen køres helt ud i sin yderste konsekvens kan vel ikke overraske nogen?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/06-04 18:12, rettet 01/06-04 18:48 
Yokanabster>
Man kan altså godt blive psykopat som 20-30 årig, hvis man har været under ekstremt mentalt press igennem længere tid!

Nej, det kan man ikke. Jeg beskrev i et tidligere indlæg hvad psykopati er; et svagt eller ikke-eksisterende superego/overjeg (populært kaldet samvittighed) og dermed følgende mangel på empati (=indlevelse i andre folks følelser). Superegoet er færdigdannet i slutningen af den ødipale fase (ifølge psykoanalysen), dvs. omtrent i barnets 6. år. Når superegoet er dannet forsvinder det ikke bare.

Resultatet af de yderst pressede situationer du omtaler er ikke psykopati. Det er "blot" egoet (jeget) der mobiliserer forsvarsmekanismer*, som skåner bevidstheden for de følelser, det ellers ikke ville kunne håndtere i de pågældende situationer. Når du fejlagtigt kalder dette psykopati, er det fordi du hæfter dig for meget ved symptomerne, der kan ligne hinanden.

Hvis du ikke tror mig, kan jeg anbefale Johan Cullbergs "Dynamisk Psykiatri", som har et lettilgængeligt og kort kapitel om psykopati.

*forsvarsmekanismer er "psykens immunforsvar" (Cullberg). Det er ubevidste psykiske mekanismer der bruges til at undgå eller mindske angst. Eksempelvis bruges forsvarsmekanismen "isolation" til at isolere al følelse fra indholdet i en oplevelse; det er i høj grad denne forsvarsmekanisme jeg fristes til at tro soldater ofte bruger.

EDIT: På basis af Sarnath reaktion prøvede jeg at gøre det mere forståeligt for folk, der ikke kender til gængse psykologi-termer.
元気ですか。
WehnerWehnerSkrevet 01/06-04 18:12, rettet 01/06-04 18:12 
dRxL -->

Næh, men det betyder ikke, at en soldat ikke basalt set er ansvarlig for sine egne handlinger, da han selv har valgt hæren.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 01/06-04 18:26 
Og vi har "valgt" at leve i et samfund der slår børn i den 3. verden ihjel fordi vi vælger at have toldmure der forhindrer disse lande at opnå en levestandard der kan forhindre epedemier?

Tingene er ikke altid så simple. For mindrebemidlede i USA er militæret oftest den eneste karrierevej der står åben for dem.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Per SPer SSkrevet 01/06-04 18:33, rettet 01/06-04 18:33 
Tråden er ved at gå off topic og i krig med alt andet end det primære. Hold jer til emnet.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SarnathSarnathSkrevet 01/06-04 18:35 
@OuroborosSlayer:
Skal det på almindelig dansk sige, at man bare er forvirret?
The dictionary defines "wedding" as... The process of removing weeds from one's garden - Homer J. Simpson
TweelTweelSkrevet 01/06-04 20:04 
Det er blevet sagt at mennesket grundlæggende er egoistist. Det bliver tilsyneladende antaget at det er "naturligt" at være egoistisk. Jeg er absolut uenig. Mennesket er et socialt "væsen" (dyr eller ej), vi overlever ved at hjælpe hinanden. I gennem menneskets historie har egoister generelt haft det svært, og mennesket har udviklet sig i en social retning, selv om grupper af mennesker tit er kommet i strid mod hinanden. At man for nyligt er begyndt at sætte egoisme som et ideal er så en anden ting.
Og tanken at det skulle være "naturligt" at være egoist er også hen i vejret, når naturen har skabt så sociale dyr som f.eks. lemminger, der ofrer deres eget liv når betingelserne ikke er gode nok, for at gruppen kan overleve, og dermed give gruppens gener en større chance for at overleve.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Per SPer SSkrevet 01/06-04 23:01 
Hvis det ikke er muligt for at holde jer til emnet, så kan i fortsætte jeres - teoretiske - filosofipladder i offtopic!

Vi sidder stadigvæk og venter på at sammenhængen mellem spil/mennesker skal gøre sig gældende.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
dRxLdRxLSkrevet 01/06-04 23:37 
okay så, jeg har allerede pointeret at når så mange computerspil betjener sig af vold til at løse problemer med, kan svage sjæle få det indtryk at den slags også fungerer i virkeligheden. Når aktuelle erfaringer viser at magtanvendelse kun har gjort ondt værre.
Medmindre vi er villige til at "gå hele vejen" og slå alle muslimerne ihjel selvfølgelig, ligesom man løser problemerne ved at udrydde alle fjenderne i mange computerspil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
84 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig