Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II

Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron II er et af de spil der virkelig skal være med til at sælge GameCuben. Det er ikke første gang Nintendo bruger et Star Wars spil til en konsol lancering, da Nintendo 64 gjorde sit indtog, var spillet Shadows of the Empire med til at sælge maskinen. Spillet blev ikke det helt store hit, men folk elskede de missioner hvor man fløj i de mange Star Wars fartøjer, derfor udsendte Lucas Arts Rogue Squadron, også til Nintendo 64, som blev et meget stort hit, det er nu efterfølgeren til denne vi skal kigge nærmere på.

Star Wars stemningen er sat

Allerede fra man første gang starter sin GameCube op med Rogue Leader i, bliver man omgivet af den klassiske Star Wars stemning. Det er selvfølgelig en af spillets store forcer, for hvem har ikke en lille Star Wars fan i maven? Men nu er en stemning ikke nok til at sælge et spil, så lad os komme i gang med selve spillet. Du har fra start mulighed for enten at spille en træningsmission eller gå i gang med selve spillet. Det anbefales varmt at du starter med træningsmissionen. Her lærer du alle de basale færdigheder du har brug for på din færd. Derefter er du klar til den første mission, og her er virkelig gang i den fra starten, det er nemlig angrebet på dødsstjernen fra filmen ”A New Hope”. Selvom det er en stor opgave, så gennemføres den rimelig hurtigt. Herefter er missionerne meget varieret, hvilket er et af spillets stærkeste sider. Der er alt fra missioner der foregår i asteroide bælter til missioner der foregår få meter over overfladen på en fremmed planet. Rigtig godt. Nogen af missionerne er helt nye, mens andre er taget direkte fra filmene, f.eks. angrebet på Hoth og naturligvis også angrebet på dødsstjernen. Til din rådighed har du alle de klassiske fartøjer vi kender fra de gamle Star Wars film, bl.a. X-Wing, Y-Wing og A-Wing.

Copy that Rogue Leader

Du er ikke bare en endnu en pilot i oprørsflåden, du er en af lederne, og derfor har du under missionerne mulighed for at give dine piloter ordrer om hvad de skal gøre. I starten virker det ret svært og
uoverskueligt, men efterhånden går det op for dig, at det er essentielt at træffe de rigtige valg her. Spillet er af mange blevet kritiseret for at være for svært, det er da heller ikke decideret nemt, men de første missioner klarer men relativt hurtigt, og så er man ligesom inde i spillet. På trods af du allerede har gennemført en mission en gang, er det ikke ensbetydende med, at du ikke har lyst til at spille den igen. For som folk der har spillet Rogue Squadron 1 vil vide, er der et medalje system der gør, at du efter hver mission bliver bedømt på baggrund af din præstation. Der går selvfølgelig sport i at opnå guld medaljer i så mange missioner som muligt. Det er rigtig godt for spillets replay værdi. Hvis du bare gennemfører alle missioner lineært er der i alt 11. Det er ikke så mange, men ved netop at opnå guld medaljer kan du få adgang til andre missioner.

Reference klasse!

Grafikken i Rogue Leader er kort sagt suveræn. Vi har også igennem rigtig lang tid efterhånden set de flotte screenshots og brugt dem som argument for, at GameCuben nok skulle blive en succes. Hvis man skal fremhæve specielle ting ved grafikken der er godt, må det blive effekterne og detaljegraden. De to ting dækker meget, men ikke desto mindre er de sande. Eksplosioner og laserstråler har aldrig set bedre ud i et Star Wars spil og aldrig har detalje graden på rumskibene været så høj. Og når hele denne herlighed så kører med en meget stabil framerate kan det nærmest ikke blive bedre.

Lyden bringer også tankerne tilbage til Star Wars filmene. Musikken er som vi kender den fra filmene og alle effekterne er også hentet fra de legendariske mesterværker George Lucas har skabt. Alt er naturligvis godt sammensat og lyden understøtter surround sound.

Et sikkert hit!

Rogue Leader er en super launchtitel, og man skal nærmest hade fortællingen om Luke Skywalker, Han Solo, Princess Leia og alle de andre for ikke at falde pladask for spillet. Efter min mening er det en af de absolut bedste launchtitler til GameCuben, spillet får de bedste anbefalinger med herfra.

Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II (EU)
9/10

Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II   © LucasArts 2001   (GCN)    1/6 Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II   © LucasArts 2001   (GCN)    2/6 Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II   © LucasArts 2001   (GCN)    3/6