Toy Story Racer

Toy Story figurerne er kommet på fire hjul. I det nyeste skud på stammen i genren Kart-Racing, kan vi nu følge Buzz, Woody og alle de andre rødder, når de suser gennem stuen, soveværelset, haven... ja alle tænkelig steder i det så velkendte hus.

Kart-Racing spil er ikke lige den genre der har manglet på PlayStation markedet i løbet af det sidste år. Tværtimod, kan man (lidt groft) sige at enhver tegneseriefigur med respekt for sig selv har en bil som der kan køres om kap med, sammen med alle vennerne. Og det eneste der kan undre er, hvorfor Toy Story først er kommet nu.

Med over 100 forskellige challenges har Toy Story Racer en hel del at tilbyde. Man starter med at vælge sin ynglings figur ud af forskellige kendte ansigter fra filmene. Med hver figur kan man så gennemføre denne enkelte figurs mission. For hvert vundet løb, modtager man så i stedet for en pokal en lille grøn legetøjs soldat. Det kræver så X antal soldater at låse op for de forskellige missioner hen ad vejen. I starten er det let nok, men senere hen udvikler det sig, og bliver ikke sådan lige til. Undervejs kan man så som i Crash Team Racing samle forskellige ting op som man kan smide efter konkurrenterne for at sinke dem.

Der er selvfølgelig også 2-player mode i Toy Story Racing. I Battle mode kører man rundt i et cirkel formet område, så gælder det ellers om at slå de andre ud.

Der er dog et par irritations momenter omkring spillet. Nogle af banerne føler man som en evig gentagelse af en tidligere, så det med de 100 forskellige udfordringer holder ikke helt vand. Endvidere skal nogle af banerne køres et utal af gange for at skaffe nok soldater til at låse den næste bane op, og det kan virkelige være en langtrukken affære.
Toy Story Racer indeholder alt i alt 30 forskellige miljøer lige fra haven til stuen til køkkenet osv. Det seje her er at i takt med at overfladen ændrer sig fra miljø til miljø, ændres bilen styring alt efter, hvilket underlag der køres på. F.eks. går bilen langsommere i stuen, når der køres på det tykke tæppe. I køkkenet er det svært at dreje hurtigt om skarpe hjørner idet køkken gulvet er skinnende glat, en rigtig lækker realistisk effekt, der bestemt bør fremhæves ved dette spil. På hver bane er der endvidere genveje, "langveje" og blinde gyder der først opdages alt for sent.

For dem der bare vil ligge og drøne lidt rundt i bilerne er miljøet også perfekt. Der er lavet massere af ramper i form af trapper og hylder der giver anledning til et par gode frie fald. Selve bilerne er ikke specielt interessante i forhold til disse geniale omgivelser. Grafisk er der også gjort en hel del ud af personerne, og ligheden er fortræffelig.

Styringen fungerer som stort set alle andre bilspil. Man kunne dog godt ønske sig en noget nemmere manøvren. Den mindste fejl udløser straks en hård straf, som nemt kan koste sejren. Det er nemlig nærmest umuligt at rette op, og komme på rette spor igen.

Lyden er ikke dårlig. Lidt let sød børneagtig musik følger dig på din vej, og heldigvis er den ikke total u-udholdelig.

Toy Story Racer er ikke et enestående spil der skiller sig skarpt ud fra mængden. Det tilfører heller ikke noget revolutionerende nyt til genren. Jeg vil bedømme spille til at ligge midt i feltet. Man får, hvad man kan forvente af et kart racing spil. Massere af let underholdning, sjove udfordringer og et spil der er lige til at gå til, man behøver altså ikke at åbne manualen for at spille dette spil med succes.

Toy Story Racer (EU)
4/6