Tekken 2

Tekken 2 er Namco's bud på et 3D-kampspil og hvilket bud. Mens vi venter på 3'eren (se andetsteds her på PS Online DK for mere information herom) kan Tekken 2 sagtens udfylde behovet.

Nogle vil nok kunne nikke genkendende til det spil som de har spillet i spillehallen og som (sjovt nok) også hed Tekken 2. Konverteringen til PlayStation er sket stort set smertefrit og man kan tydeligt se at Namco har brugt tid på det, så det ikke bare kom til at ligne en billig efterligning af spillemaskinens ditto (i modsætning til flere af SEGA's konverterede spil til PC'en som rent ud sagt er elendige). Jeg skal måske lige sige for folk der ikke ved det, at Tekken 2's handling går ud på, at du med en valgfri person, skal kæmpe dig igennem en turnering for til sidst at blive den ultimative sejrherre (det foregår i 3. person). Du kan fra starten vælge mellem 10 basispersoner, men hver gang du har gennemført "turneringen" får du en ny såkaldt SubBoss - det skal dog være en ny person du gennemfører med hver gang. Til sidst skulle du gerne ende op med 25 personer der hver har deres egen (meget flotte) film i slutningen.

Tekken 2 er fyldt med detaljer der gør det til et superspil inden for genren. For det første forløber grafikken fuldstændigt glat og gnidningsfrit. Scenerne hvor kampene foregår er sublime både hvad angår baggrundene, men også lyset og skyggerne er fantastisk realistiske. For det andet har udviklerne givet hver af personerne hver deres kampteknik og her kan bl.a. nævnes Brydning,
Ninjitsu, Kempo, Karate, Judo og Simpel Nævekamp - inden for hver kampteknik er der næsten uendelige kombinationer, og man kan både i selve spillet, men også i manualen finde eksempler på spark og slag. Der er dog også slag som man selv skal finde frem til og ofte finder man dem ved et tilfældigt tastetryk. Der er i spillet en practise-del hvor man kan øve sig i diverse slag uden, at modstanderen slår igen >;) Man kunne nogle gange godt ønske, at man lige kunne sætte et ekstra par tommelfingre på hver hånd for at kunne trykke alle de knapper ned på samme tid!!!

En af de ting der gør Tekken 2 til et spil man kan spille igen og igen er 2-player funktionen (naturligvis kun hvis man er to personer forstås). Nu går det ikke længere "bare" ud på at banke computeren, men en rigtig levende person der alt andet lige har en større intelligens og som måske lettere kan gennemskue dig. Denne feature sparker rent ud sagt: Bagdel. Hvis du spiller mod en nybegynder og han er ved at give dig tærsk, kan du med en af personerne (Yoshimitsu) bare begå selvmord for derefter at undskylde og sige at det ikke var med vilje og at du "bare" trykkede på et par tilfældige knapper - der er vel ingen der ønsker at blive ydmyget af en amatør?!!

Hvis du beslutter dig for at købe spillet (og det synes jeg du skulle), så prøv også lige at se på vore "Tips & Tricks"-sider for nogle ganske sjove og interessante fifs der kan give det et par ekstra dimensioner - så har jeg vist ikke sagt for meget.

Tekken 2 (EU)
5/6

Tekken 2   © Namco 1996   (PS1)    1/2 Tekken 2   © Namco 1996   (PS1)    2/2