X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Street Fighter EX Plus Alpha


Capcom´s seneste udspil i Street Fighter-serien, har den ualmindeligt lange og bøvlede titel: Street Fighter EX Plus Alpha ( SFEX+Alpha ). Men med Street Fighter II, Turbo, Super, Zero, Alpha og III kan det jo ikke undre nogen at de er begyndt at flippe helt ud med navnene. Og hvad har det nye spil så at tilbyde? Simpelt: 3D !!! SFEX+Alpha blev springet fra 2D til 3D som vi efterhånden kender det fra alle andre fightere til Playstation. Man kunne jo gætte på, at Capcom blev trætte af at sidde og tegne animation efter animation, og så lavede figurerne i polygoner for at fyre nogle af deres tegnere. I det sidste SF-spil var der til tider 20 animationer på en enkelt fireball, så det blev vel for trivielt i længden !!!

Nu ligner SFEX+Alpha bare næsten Tekken!!! Flotte fightere ( dog med lidt for få polygoner efter min mening sammenlignet med Soul Blade ), uendeligt scrollende kampområde med 2D-baggrunde. Og DET er absolut ikke noget plus i min bog - måske er jeg ikke den rigtige til at anmelde sådant et spil, men jeg finder det komplet åndssvagt med 3D-fightere, når dybden ikke har en skid at sige! Hvad er pointen, når man ikke kan undgå hinanden ved blot at steppe til siden. Og HVOR realistisk er det lige med et kampområde der bare fortsætter i det uendelige når det for eksempelvis nu engang foregår i en kloak?!?

Men Street Fighter er stadigvæk Street Fighter - i mange henseender, og på både godt og ondt. Hvis du har spillet SF før, kender du allerede langt det fleste combo´er og stort set alle figurerne er de samme som før - overgangen fra 2D til 3D er gennemført: man genkender dem straks...
SF´s lidt barnlige verden er der også stadigvæk - lav en powermove som det afsluttende slag, og du bliver belønnet med et "Meteor-strike". Svært at forklare, men der kommer et meteor flyvende (!) - og det er sku´ bare FOR plat!!!! Men når det ikke kammer over på dén måde, så er SF som altid humoristisk og lidt vanedannende.

Som 3D-fighter er der ikke noget ny-skabende i SFEX+Alpha, men tværtimod bliver der stjålet med arme og ben fra alle de andre beat ´em ups jeg har set. Man kan kæmpe i tradiotionel Arcade-mode ( bank dig vej igennem alle de andre ), VS-mode ( bank din buddy ), Team-battle ( vælg 5 fightere og tamp din buddy´s ) og Practice-mode ( slå løs på en evigt-regenerende modstanden til dine fingerspidser bløder ).

Lidt tamt, men hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg heller ikke selv komme på flere ideer.

Foruden sin energy-bar, har man også en speciel "moves-bar" med tre felter i - man mister midlertidigt et eller flere felter, når man hamrer sine moves af.

Jeg vil ikke sige, at Street Fighter EX Plus Alpha er nogen dårlig beat ´em up, men det eneste rigtigt positive der er at sige om det, må være at det er Street Fighter (!): Alle gamle SF-fans vil finde timevis af fed underholdning i denne titel - det er jo ikke uden grund at Capcom er sluppet afsted med at lave SÅ forbandet mange efterfølgere: det ER et godt spil med mange fans over hele kloden, men jeg er desværre bare ikke een af dem...

Men mon ikke der kommer en Street Fighter EX Plus Alpha II, hvor der bliver lidt mere at komme efter.

-
GameOn 05/08-97
Street Fighter EX Plus Alpha (EU)
Reviewer's rating
4/6

Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    1/3 Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    2/3 Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    3/3