Street Fighter EX3

Jeg har været med Street Fighter (SF) serien igennem tykt og tyndt, men faktum er at jeg altid har set SF som kongen af beat'em up genren, ingen kunne slå det lækre gameplay. Folk kunne da bare komme med deres Tekken og Toshinden, men for mig var SF kongen, undertegnede her, har altid Street Fighter Alpha 3 (SF A3) som topmålet af kampsportsspil til den gamle PlayStation.

Selvfølgelig var Tekken i 3D, og det var da også meget sjovt, Soul Blade var da også flot og hurtigt, men når det kom til det bedste gameplay, med de fleste moves og den hurtigste reaktionstid, så var SF A3, det bedste spil. 2D grafikken var super hurtig og rigtig rigtig flot, men folk overså denne titel pga. af at den ikke var i 3D. Selvfølgelig skulle der laves om på dette og Street Fighter udkom i en 3D udgave, kaldet EX. Den var ikke nogen succes, faktisk var det et skridt tilbage for Street Fighter serien, også selvom der lå gode idéer gemt i Street Fighter EX plus Alpha. Senere kom en rimelig god toer (EX2), og reddede lidt af æren. Nu er der kommet en PS2 udgave af Street Fighter EX, denne gang som en treer, og den skal løfte arven fra PSOne til PS2, men er det godt? Tjaee det bliver du nødt til at læse videre for at finde ud af.

Først mødes man af en ret, ehh... amatør agtig intro, hvor Ken og Ryu slås lidt mod hinanden, absolut ikke noget der pumper forventningerne i vejret, men en intro er jo hvad det er, så jeg hoppede videre og blev mødt af den typiske entusiastiske stemme, der råber "Street Fighter EX3!!" på ubehjælpelig engelsk.

Gameplayet i Street Fighter spil har altid været deres trademark, og det var da også med en vis forventning at jeg satte mig ned for at spille EX3, det er altid dejligt at lave en hadou-ken eller en shoryu-ken. Denne titel har dog en stor forskel fra tidligere tiders gadekamp (nej ikke det med hende blondinen fra Robinson), at man har en Tag mode, nøjagtig ligesom i Tekken, dog mere varieret. Så det var ikke uden forventninger om nyskabelse, at jeg havde modtaget spillet.

I hoved menuen er der fem valg muligheder, original mode (som ikke er så original, mere om det senere), Arena Mode, Character Edit Mode, Training Mode og Option Mode. For at tage det i omvendt rækkefølge, er der nok ingen tvivl om hvad Option og Training mode er. Character Edit Mode er en fed detalje, som faktisk er ret innovativ, man har nemlig to figurer begge ved navn Ace, som ingen combos har, ved at tjene points i spillet kan man købe combos og moves til denne Ace figur, derved bygger man sin egen spiller op fra bunden, og jeg skal hilse og sige at han faktisk kan blive ret sej! Arena Mode, er en multiplayer mode, hvor man kan spille alle former for Tag battles, nogle kaldes Dramatic Battle osv., egentlig bare undskyldninger for at give hinanden tæsk på raffinerede måder. Dog oplever man her, noget af det mest innovative ved EX3, nemlig at der kan være hele fire karakterer på skærmen på én gang, tiltider ret imponerende påtrods af de slowdowns der kommer. Det sjove er i Arena Mode, at man kan spille 1Player og Computer mod 2Player, så en forholdsvis bedre modstander også kan få kam til sit hår, det er interessant og sjovt, selvom det nogle gange kan blive lidt uoverskueligt.

Når man har leget her, er det tid til noget original Street Fighter Mode, eller det var i hvert fald hvad jeg regnede med, men om jeg har sovet i timen de sidste mange år eller om Capcom hemmeligt har udgivet andre Street Fighter spil jeg ikke har set ved jeg ikke, men det er sgu' ikke ol' school SF det her, nope. I stedet skal man slås mod varierende antal modstandere, osv. Man starter alene mod tre computer modstandere, som alle tilsammen har lige så meget energi, som man selv har. Så kan man videre i spillet få modstandere man selv har besejret, med på ens egen side, som man så kan bruge undervejs i kampens hede. Kort sagt er der intet mand mod mand her, men en masse forskellige tag modes, man skal kæmpe sig igennem. Det gør egentlig ikke noget, men det er lidt overraskende. Så langt og så godt, men her begynder filmen så for alvor også at knække! For spillet er for let, jeg gik igennem første gang på Easy, derefter på Normal og til sidst Hard. Og det var altså alle sværhedgrader gik jeg igennem på første forsøg! Nogle gange får man prygl på Hard, andre gange stryger man igennem og den eneste der giver problemer er Bison på sidste bane, men her har man godt nok 4 fightere mod ham alene, så det er alligevel ikke for svært, det er simpelthen for sløvt! . Så selvom Arika har indlagt små challenges, hvor man kan vinde points til at opbygge Ace, ved f.eks. at lave en meteor combo, osv. så ændrer det ikke på det faktum at spillet er ret tyndt, hvis man ikke har nogle at spille sammen med. Man kan hurtigt føles sig snydt, selvom der er 9 gemte figurer, så er det ikke nok til at holde en fanget, især fordi de gemte figurer tit virker som modificerede versioner af de andre figurer man kan vælge. Ser man på Shadowman og Skullomania, er der ikke stor forskel.
Nu er det jo heller ikke altid variationerne man skal kigge på i et SF spil, da serien jo er gammel, kan det være svært at indføre noget nyt. Derimod skal man hellere kigge på, hvordan SF spiller i forhold til de andre SF spil. Der er ingen tvivl om at dette er den allerbedste EX version, der ser dagens lys, den er alt hvad EX1 & 2 skulle have været, men kan det passe at man først i treeren når op på det niveau man skulle have startet på? Anyhow, man styrer med pilene og slår med firkant, trekant og R1, og sparker med kryds, cirkel og R2. Det fungerer fint, som det altid har gjort, dog er der et problem her, som er af ret vigtig karakter, nemlig reaktionstiden! Reaktionstiden er klart bedre end Tekken Tag, men den er bare lidt langsom når vi taler SF, det er synd og ødelægger lidt spillet, jeg føler tit at jeg bliver snydt når jeg skal til at lave en combo og ikke alle mine moves bliver registeret hurtigt nok, for så får man altså klø! Det er et mindre men, men i Street Fighter sammenhæng, ret stor fejl.

Kigger vi på figurerne, mangler der også et par. Hvorfor har man ikke inkluderet Akuma, fra de tidligere serier? Hvor er Guy fra Alpha 3 ikke med? Listen af klager er lang og jeg er lidt skuffet. Tilgengæld har man fundet plads til 2 af figurerne fra Capcom's oversete, men geniale Rival Schools til PSOne, som påtrods af, at det har et par år på bagen er et genialt kampspil, nemlig Jack og Sakura.

Grafikken i EX3 er en blandet landhandel, grafikken er ret stiliseret, og har et vist tegneserieagtigt udseende over sig, figurerne er rimelig flotte og det er baggrundene også. Det er bare så fandens synd at Arika, som man også så i Tekken Tag Torunament, har lavet en pseudo 3D arena, hvor baggrunden er et 2D billede, mens man selv står på en 3D arena, det ser svagt ud og lugter altså af at det har gået lidt stærkt med at få EX3 ud af døren. Til gengæld kan der vist ikke herske nogen tvivl om at de overdrevne effekter vi kender fra de tidligere SF spil, er vildt flotte især Bison har nogle flotte lyseffekter omkring sig når han går amok, og laver den ene combo efter den anden. Nogle af figurerne er rigtig flotte: Bison, Gamura, Blanka og Chun-Li eksempelvis, mens Ryu, Ken, Skullomania, Shadowman og Darun Mister, er ret dårligt lavede, en underlig variation synes jeg, af kvallitet og bras! Et andet stort kritikpunkt er, at der stadig i EX3 er problemer med bevægelserne, hvorfor Arika ikke kan finde ud af at lave nogle ordentlige bevægelser, hvor figurerne ikke bevæger sig underligt fatter jeg ikke, og så er det pinligt at se nogle af de clipping fejl der er i EX3, mest når man har vundet en kamp. Ser man f.eks. på Ken så kan man se at hans hoved forsvinder ned i brystkassen på ham, når han bukekr hovedet efter en kamp!?!? Omvendt er Pullums lange hestehale flot animeret, og bevæger sig realistisk i luften.

Dog skal det siges at der er en kontinuitet i grafikken, og selvom den måske ikke er utrolig på nogen måde, så hænger den sammen, og er en ret flot og rimelig fungerende indpakning for spillet. Grafikken er ikke, og har aldrig været, hvad Street Fighter skulle sælge på, men derimod det overlegne gameplay. Derfor ville et Street Fighter uden det tegneserie agtige præg måske slet ikke fungere (husker nogen mon Street Fighter film spillet... oh my god!), dog kan det gøres bedre og Arika har langt hen ad vejen fat i det rigtige, men de mangler stadig liiige det sidste.

Lyden i EX3, kan overstås ret hurtigt, for musikken er bare en ringe omgang slås- muzak og lydene i spillet er som de skal være nothing more, nothing less! Figurerne råber ting på japansk, som mange nok ikke fatter men det gør egentlig ikke noget, for det er ikke det som det handler om.

Som konklusion, må det siges, påtrods af ovenstående kritik, at SF EX3 er et hæderligt forsøg på at bringe SF serien over på PS2, der er problemer som inkarnerede SF fans hurtigt lægger mærke til. Gameplayet er dog i orden, og det kan sagtens anbefales hvis man har en ven at spille imod, men som singleplayer spil er EX3 en tynd kop te, så har du nogle at spille med kan du godt smide et par karakterer oveni "Holdbarhed", men som udgangspunkt, mangler der lidt mere at gå til. Dette er, som så meget andet vi har set på PS2, stadig middelmådighed når det er bedst. Intet er frygtelig dårligt, men det er heller ikke virkelig godt. Jeg håber bare på at Arika næste gang rammer præcist, for selvom de var tæt på at gøre det rigtig, så var de alligevel langt fra. Det skal i hvert fald lejes før man køber det!

Street Fighter EX3 (EU)
3/6

Street Fighter EX3   © Capcom 2000   (PS2)    1/3 Street Fighter EX3   © Capcom 2000   (PS2)    2/3 Street Fighter EX3   © Capcom 2000   (PS2)    3/3