Hardcore 4x4

Lad mig lægge stilen ved indledningsvis at sige, at "Hardcore 4X4" er for racerspil, hvad agurken er for rumfarten.... Fuldstændig ubrugelig! De eneste som vil kunne få noget ud af dette spil er fysikere, som er blevet trætte af de gængse naturlove, og nu har lyst til at se noget andet.

Da spillemarkedet som bekendt er nærmest oversvømmet af bilspil i øjeblikket, ser jeg ikke nogen grund til at opfordre folk til at købe netop dette spil. Men lad mig forsøge at give en nærmere beskrivelse af et af de kedeligste off-road spil jeg endnu har prøvet.

Lad mig starte med grafikken. Den er egentlig "ikke så ringe endda". Ikke til at starte med, i hvert fald. Man kører på diverse mudrede og ujævne veje, i skov og krat, i ørkener og i bjerglandskaber. Det er helt fint at man kan køre disse forskellige steder, men man finder hurtigt ud af, at det kun er farven på landskabet der ændrer sig fra sted til sted. Selve landskabet er stort set det samme.

Men grafikerne har dog ikke været helt blinde over for problemet med ensformigheden, så derfor har de forsøgt at gøre lidt ekstra ud af at ændre farverne i landskabet. Det løb vist desværre lidt løbsk for dem, og snart befinder spilleren sig ved tusmørketid i et zebrastribet landskab, i en egn der ville få enhver geolog med respekt for sig selv til at skrive mindst tre revolutionerende afhandlinger.

Men derudover glider grafikken pænt. Man kan vælge mellem de to obligatoriske synsvinkler, internt og eksternt view. Hvis man vælger at se bilen udefra bliver banen behageligt overskuelig, men til gengæld bliver det alt for nemt at styre, og udfordringen og derved gameplay'et ryger sig en tur... Hvis man vælger at sætte sig ind i bilen, er det meget vigtigt at man overholder reglen med at man kun må have drukket max. En enkelt genstand før man kører... Landskabet hopper nemlig op og ned på den mest kvalmende måde, men det giver i det mindste lidt liv i spillet. Der går dog heller ikke mange sekunder, før man har lagt sig i spidsen for feltet, og når man først har indtaget førstepladsen, er det meget sjældent man ser noget til sine konkurrenter igen inden målstregen.
En rigtig grim fejl er, at på trods af at man på en bane næsten hele tiden kører nedad, ender man alligevel ved udgangspunktet??? Dum detalje.

Lyden er heller ikke noget særligt... Soundtracket minder meget om det fra Destuction Derby 2, men spillet mangler fuldstændig DD2's gameplay, og kommer nemt til at virke lidt latterlig, da stemningen simpelthen ikke kommer op i de højder som musikken antyder. Og når der så ydermere er en eller anden let-fornøjelig fyr der ind imellem, fuldstændig uopfordret, udbryder et skurrende "HARDCOOOOORE", bliver det enormt svært at tage spillet seriøst.
Et enkelt lille plus er at man kan høre bilens fjedre knirke hjerteskærende, når man lander efter et bump.

Spillet kunne faktisk have fået et meget bedre gameplay, hvis sværhedsgraden var sat lidt i vejret.
F. eks. havde det været helt fint, hvis man kunne ramme bakkerne og knoldene forkert, så bilen kom ud af balance og man væltede. Men bilerne, både ens egen og konkurrenternes, klæber til jorden, og man kan næsten køre på siden på bakkerne uden at vælte.

I øvrigt er det et stort minus, at der ikke er nogen multi-player funktion, hverken til link eller splitscreen.

Så alt i alt mister man meget hurtigt interessen for "Hardcore 4X4". Spillet er enormt kedeligt, da det er for let, og indeholder for lidt variation. Som nævnt i indledningen er markedet i øjeblikket temmelig mættet af racerspil, og også i fremtiden lover spilfirmaerne stadig bedre bilspil. Så lad være med at smide dine penge væk, og køb et andet spil... Du skulle være meget uheldig hvis det spil du købte, var dårligere end "Hardcore 4X4".

Hardcore 4x4 (EU)
2/6