X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

F1 2002


Formel 1-sæsonen er næsten lige gået i gang og derfor har EA fundet det nærliggende at sende deres seneste spil, baseret på netop denne sport, på gaden. F1 2002 er det første Formel 1-spil til Xbox og vi har set på, om det lever op til forventningerne og om det er videreudviklet i forhold til PS2-udgaven.

Det første man umiddelbart undrer sig over ved F1 2002 er, at spillet ikke er ude i USA endnu. Normalt får amerikanerne jo spillene før os andre, men der er en "fornuftig" forklaring på mysteriet. F1 2002 i Europa er nemlig det spil som amerikanerne kender som F1 2001, med nogle enkelte små justeringer som vi kommer ind på senere. At give spillet en anden titel end den oprindelige, grænser til det direkte urimelige og giver ikke EA et bedre image end de har i forvejen. Selv om det viser sig at være gammel vin på ny flaske kan spillet dog stadig være godt, så vi købte et billigt sæde i en Minardi-racer og undersøgte tingene på nærmeste hold.

Skal jeg have kørekort?

Noget af det første man lægger mærke til på menuerne er, at man ikke bare uden videre kan køre et Championship. Istedet skal man igennem nogle Gran Turismo 3-lignende tests, før man får lov at deltage i mange af de forskellige modes. Denne såkaldte Challenge-mode, består af alt fra hurtige starter, til hvordan man klarer sig i komplicerede chikaner. Efter hver endt test får man så en medalje af guld, sølv eller bronze, hvis man klarede sig godt. Jo flere challenges man klarer, jo flere modes får man adgang til i selve spillet. Når man så har klaret de fleste af disse tests, kan man vælge Championship, der simulerer den rigtige Formel 1-sæson, eller Custom-mode, hvor man selv kan vælge antallet af løb og på hvilke baner det hele skal foregå Derudover er der modes som Team-mate challenge, hvor man skal slå sin holdkammerat på en given bane, eller Domination, der ganske enkelt går ud på, at vinde samtlige løb i sæsonen. Udover dette er der også en Quick-race mode, der minder meget om en Arcade mode, idet at man kun kører 4 omgange på hver bane. I denne mode skal man ikke koncentrere sig om specielt meget andet end, at holde sig på banen. For multiplayer-fans er der også en del modes at gå i gang med. Der er både Splitscreen Race, Time Challenge, Tag Team, Advantage og Last Man Standing. Alle disse modes er ganske varierede og underholdende og flere af dem kræver godt samarbejde. F1 2002 indeholder også en masse options, så der er rig mulighed for at ændre på spillets opsætning. Man kan sætte sværhedsgraden på modstanderne, længden på løbene, slå vejr til og fra, køre med eller uden damage, samt en masse andet. Man kan også vælge at køre med de officielle FIA-regler, der indeholder alt det vi ser på TV hveranden søndag. En af de fedeste ting er at man kan have interaktive pitstop, hvor man ved hjælp af nogle taste-kombinationer kan prøve at forbedre sine tider i pitten og derved tjene vigtige sekunder.

Fine detaljer

Under selve løbene er der intet nyt under solen i forhold til andre Formel 1-spil. Det er også svært at tage sig kreative friheder med en officiel licens, så derfor er det vigtigste i et spil af denne type, at det kommer så tæt på virkelighedens begivenheder som muligt. Den første Xbox-udgave af Formel 1, opfylder for det meste denne del, men der er dog stadig god plads til forbedringer. Man har flere forskellige viewpoints at vælge imellem og de er alle sammen brugbare. Ser man spillet fra sin kørers øjne er det ganske svært, at have et ordentligt overblik, hvilket bevirker at
kurver og chikaner pludselig kan bringe grimme overraskelser. Bruger man en af de indvendige synsvinkler, er der et par fine detaljer der er værd at lægge mærke til. Man kan f.eks, se ens kører skifte gear med pegefingrene, samt se når de hiver det lille plastikvisir af hjelmen når det er snavset. Det har ingen indflydelse på gameplayet, men det er da et par fine detaljer og det hæver realismen. En anden ting der er værd at nævne, er den måde hvorpå man bliver nærmest blændet af røgen fra dækkene når alle bilerne starter. Dette virker meget intenst, da man i et kort moment kører i blinde. Det samme kan iøvrigt gøre sig gældende i kraftigt regnvejr. Bortset fra dette er det som vi kender det, bl.a. med officials der er ude med diverse farvede flag, afhængig af hvad der sker på banen.

Glimrende AI

Spillet rummer som nævnt den officielle licens til Formel 1, hvilket medfører at vi har rådighed over alle de rigtige teams og de rigtige kørere og selv om spillet er det samme som F1 2001 i USA, så har EA trods alt opdateret holdene, så de passer med den igangværende sæson. Dette betyder bl.a. at vi kan køre med den nye Toyota og at alle bilerne har fået opdateret deres maling og logoer. AI'en (modstandernes intelligens) i spillet er ganske god, selvom den ikke altid er specielt realistisk. Noget af det mest imponerende i forhold til andre spil i denne genre er, at de andre kørere bliver udsat for præcis de samme ting som du kan komme ud for. De kan fejlbedømme en kurve og skride af banen, deres motor kan brænde sammen og en masse andet. Dette er en dejlig afveksling fra spil, hvor de andre kørere nærmest fejlfrit kører rundt på banen. Det eneste lille kritikpunkt er, at det tit forekommer, at der er kørere fra de mindre hold der blander sig i spidsen af feltet og det er yderst sjældent det sker i virkeligheden. I forhold til selvsamme spil på PS2, er styringen den altoverskyggende fordel ved Xbox-versionen. Speeder og bremse sidder nemlig på de to analoge triggere foran på kontrolleren og det giver en meget større præcision. Bortset fra det, er der ikke meget der kan adskille dette spil fra PS2-versionen. Grafikken ligger langt under den standard man kan forvente på Xbox og spillet har hele vejen igennem et lidt farveløst look. Opløsningen er en lille anelse højere i denne version, men det er så lidt at man nærmest skal have de to versioner kørende ved siden af hinanden for at opdage det. Det der gør at spillet lugter mest af konvertering er den dårlige framerate og de lange loadetider. Ganske vist er der hele 22 biler på banen ad gangen, men tit falder frameraten voldsomt i kurver hvor der kun er 2-3 biler i nærheden og det er ganske enkelt for dårligt. At spillet så i forvejen kun kører i noget der minder om 30fps gør det ikke meget bedre.

Et ganske fint spil, men...

Har man ikke nogen anden konsol er F1 2002 såmænd et ganske fint Formel 1-spil, med mange timers underholdning og gode multiplayer modes. Men har man PS2-versionen skal man holde sig langt fra dette spil, da de er nærmest identiske. At EA så oven i hatten tror, at de kan slippe afsted med at klistre ny maling på bilerne og kalde det 2002-udgaven er meget fornærmende. Det bliver spændende at se hvad den næste udgave i USA hedder og hvad de så har tænkt sig at kalde det samme spil i Europa. Kan man se igennem fingre med dette og den lidt tynde grafik, så kan man sagtens gå ud og købe dette spil, men det smarteste vil nok være at vente til næste udgave, der formodentlig vil udnytte Xbox'ens hardware en del bedre.

F1 2002 (EU)
Reviewer's rating
4/6

F1 2002   © EA 2002   (XBX)    1/3 F1 2002   © EA 2002   (XBX)    2/3 F1 2002   © EA 2002   (XBX)    3/3