Wave Race: Blue Storm

Nintendo lægger ud med en rigtig våd udgivelse til lanceringen af Gamecube. Wave Race har fået noget af en ansigtsløftning siden Nintendo 64, mens gameplayet er tro mod originalen - og det lover jo godt! Læs vores anmeldelse af Wave Race: Blue Storm her.Wave Race 64 var blandt de mest fornøjelige og holdbare lanceringstitler til Nintendo 64 i 1996, vandscootere var pludselig meget cool. Nintendo fortsætter dette våde træk til lanceringen af Gamecube, hvor man har endnu mere systemkraft at lege med. Denne gang står Nintendo's japanske afdeling dog ikke for udviklingen. Det gør derimod det Nintendo-ejede udviklerteam NST (Nintendo Software Technology Corporation), som desuden stod for den optimerede konvertering af Ridge Racer til Nintendo 64. Selvom NST er etableret med fokus på softwareudvikling til det amerikanske marked, er elementerne i Wave Race: Blue Storm yderst velbevaret sammenlignet med Nintendo 64-udgaven. Det første Wave Race-spil var banebrydende for genren, mens det i dag har et væsentlig forældet look. Der er stadig lagt fokus på hektiske bølger, men i et mere realistisk omfang end nogensinde grundet Gamecubens enorme 128-bits kræfter.

En del gamemodes

Wave Race: Blue Storm er i besiddelse af seks gamemodes, hvoraf de fleste fra originalen er bibeholdt: Championship, Time Attack, Stunt Mode, Multi-player, Free Roam og Tutorial. Sidstnævnte mode er en ny og praktisk indgangsvinkel til spillets grundlæggende facetter såsom styring og udførsel af stunts. Den er opbygget ligesom tutorialen fra f.eks. Metal Gear Solid 2, hvor man kan iagttage næsten samtlige bevægelser og indøve dem. 'Free Roam' er ideel til frit at udforske de tilgængelige baner under afslappede forhold og afprøve stunts i praksis. Minimum 14 stunts kan udføres via simple tastekombinationer, altså en god forberedelse til den overordnede Championship mode, hvor der dystes mod syv andre konkurrenter i 8 forskellige omgivelser. Formålet er, at passere korrekt forbi røde og gule bøjer, hvilket fylder ens Power Meter op indtil max. 5 levels er nået, hvorefter et turboboost kan udføres. Samtidig bliver stunts mere kraftfulde, så turboboosts kan hurtigere opnås. Man tildeles point alt efter placering. Det er op til spilleren at vurdere, hvornår et stunt kan udføres optimalt, da bøjerne sideløbende skal passeres korrekt for at komme succesfuldt i mål. Det er en hårfin balance, som tilføjer en tilpas spænding og koncentration under spilforløbet.

Stormfulde højder

Den altafgørende faktor for spillets variation er vejrsystemet. Vejret har effekt på sigtbarheden og bølgehøjden. Under ekstreme vejrforhold medfører regn
og storm lav sigtbarhed og høje bølger. Ofte skifter vejret under et løb og ens strategi for en allerede indøvet bane omlægges totalt, så udfordringen i betydelig grad øges. Det tilfører en vis uforudsigelighed til nogle ellers, arealmæssigt, begrænsede baner. Et vejr-display viser en fastlagt udsigt, så både vejret og den aktuelle dag for et løb skal tages i betragtning, når den næste bane vælges.