X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Sled Storm (2002)


SledStorm er det seneste tiltag i motorslæde-racing til PS2. EA Big, som introducerede os for snowboarding-serien, SSX, er på banen med denne opdatering af det gamle SledStorm til PSOne. Med lave forventninger gik vi i gang med spillet, men skæbnen ville at vi faktisk gik hen og blev lidt hooked.Alt tydede på en mindre opdatering af PSOne-udgaven fra 1999, men EA Big har finpudset SledStorm helt fra bunden af. Alt er omdesignet, mens man har sørget for at bevare det vanedannende gameplay. Man accelererer, bremser, udfører tricks og bruger turbo-boost. Det er de rå ingredienser i denne titel. En særdeles upræcis og kluntet styring kan måske for nogle virke afskrækkende, men er den først mestret, er der for alvor optakt til underholdning.

Genveje og tricks

I SledStorm finder man følgende gamemodes: Single Player, Multiplayer, Championship og Rival Challenges. Kun to karakterer er i begyndelsen tilgængelige med hver sin slæde. Disse kan opgraderes ved en placering på førstepladsen i hvert løb i championship mode. Alle spillets goodies er tilstede i denne hoveddel. Får man f.eks. point nok ved at udføre tricks, får man adgang til nye karakterer. Tricks udføres via kombinationer med skulderknapperne og en frontknap. Et Storm Meter udfyldes for hvert enkelt perfekt trick. Det bruges til storm-boost, så konkurrenterne med lidt snilde kan skubbes af vejen. Højacceleration opnås i denne tilstand, så bl.a. genveje nemmere kan findes. Disse er nøglen til succes. Desværre virker det til tider frustrerende at udføre de rigtig gode tricks med skulderknapperne, da de alle fire skal bruges (samt en frontknap!), mens man samtidig skal styre slæden med venstre analoge stick og holde farten med X/højre analoge stick. Krampeagtige spændinger i fingrene kan blive udfaldet. Det handler om timing; at slippe analog-sticken ved flyvehop og udelukkende koncentrere sig om tricks for derefter at gribe analog-sticken igen sørge for en god landing. En tilpas balance mellem tricks/fart og et velfungerende banedesign holder gameplayet oppe på et højt hektisk niveau. Man kan dog undre sig over, at konkurrenterne konstant ligger lige i hælen på een, selvom man nogle gange distancerer dem fuldstændigt med høj fart?

Højhastighedsgrafik

De grafiske facetter i Sled Storm virker noget upolerede. Foruden at udstråle kantede omgivelser, stødte vi ind i adskillige blinde kameravinkler. Replay-delen er desværre meget udramatisk, hvor man ofte savner muligheden for at skifte synsvinkel. Spillets
hastighed er stort set perfekt uden den mindste slowdown og med en stabil framerate. Under ’Storm’-tilstand opstår der en grafisk hinde af ”motion-blur”, så omgivelser vaskes ud for at give en effekt af høj hastighed. Kald det et lille sidestykke til Airblade, da funktionen faktisk er identisk. Scenariet i de forskellige levels indeholder desuden masser af detaljer og et hav af opfindsomme genveje. Slædekaraktererne er motion-captured efter rigtige slædekørere for at opnå optimal realisme i deres bevægelser. Til gengæld er kollisionsdetektionen programmeret med henblik på overdramatiske stunts. En anelse overdrevet og det tager for lang tid at komme på benene igen. Detaljerne og den flydende hastighed er som sagt spillets tekniske fordel. Introsekvenserne til lokaliteterne er desværre af ringe karakter domineret af CG-grafik i lavopløsning og pixelering.

En rå lyd

Det lydmæssige er en blandet fornøjelse. Enten synes man musikken af rigtige - mere eller mindre kendte kunstnere - virker kikset, eller, at den svinger fint til spillets hurtige gameplay. Det er dog ikke Wipe Out-stemning. Både kommentatorerne og kørerne selv kommenterer de mindste ting i forløbet med en overraskende god stemmeføring. Man morer sig begyndelsen og det synes ikke at blive så træls og ensformigt ligesom tilfældet er i flere andre titler. Det giver en livlig stemning af live-action uden at virke alt for enerverende. Men ellers har motorslædernes abnorme brummen tendens til at overdøve det hele. Én slæde lyder som ti vilde motorsave, en ret rå lyd, man ikke kan få nok af! En passende lyd til et råt spil.

Fuld af adrenalin

Til forveksling minder SledStorm, Airblade og SSX om hinanden på flere punkter. I hvert fald mht. trick-delen og banedesign. Udfør tricks og oplev en masse motion-blur i højhastighedsfart. I SSX-serien finder vi ligheder i det originale banedesign og SSX har nok i sidste ende mest til fælles med SledStorm. Spillet er et forfriskende bidrag til racing-genren på PS2. Det er sjovt, hurtigt og vanedannende. Pga. de store varierede banemiljøer indeholder spillet en utrolig fornyet afspilningsværdi, selv efter en bane er gennemført utallige gange. Med syv baner og et uhyre omfangsrigt sortiment af alternative ruter og genveje er spillet ren udforskning kombineret med et hurtigt råt og aggressivt gameplay. Spillets har sine frustrerende momenter, men højdepunkterne er der heldigvis flere af. SledStorm er uden forbehold blandt de bedste racing-titler til maskinen og gennemsyret af arkaderæs.

Sled Storm (2002) (EU)
Reviewer's rating
4/6

Sled Storm (2002)   © EA 2002   (PS2)    1/3 Sled Storm (2002)   © EA 2002   (PS2)    2/3 Sled Storm (2002)   © EA 2002   (PS2)    3/3