RalliSport Challenge

Hvis man vil erobre markedsandele på det europæiske konsolmarked er det et plus, at have et kvalitets-rallyspil til sin nye konsol. Det har nok været Microsofts tanke, da de henvendte sig til svenske Digital Illusions for at få dem til at producere et rallyspil til den europæiske Xbox-launch. RalliSport Challenge blev resultatet og er nu kommet som planlagt til launch - men kan det leve op hvad man forventer sig af et rallyspil på Xbox?

Det skal siges med det samme: RalliSport Challenge er et arcade rallyspil og må derfor ikke forveksles med de mere simulationsagtige rally-titler som Colin McRae Rally. Alt i RalliSport Challenge oser af, at der her er tale om et spil der bare skal være sjovt og ikke unødvendig realistisk eller komplekst. Styringen af bilerne er nem og præcis og de fleste spillere vil have nemt ved at lære den på få minutter. De ca. 48 baner er ikke autentiske men er designet ud fra udviklernes frie fantasi. Bilerne er til gengæld helt autentiske - de i alt 29 bilmodeller er fra kendte navne inden for rally-sporten, f.eks. Ford, Peugeot, Mitsubishi og Nissan. Kører man galt, tager bilerne synlig skade men det er desværre kun kosmetisk - skaderne har ingen synderlig indflydelse på håndteringen. Man behøver heller ikke tænke over bilens indstillinger, man kan dog før hvert løb justere gearing, affjedring, dæk, osv., men det er slet ikke nødvendigt at rode med disse, da standard-indstillingerne er tilstrækkelige.

God variation

En af spillets bedste sider er de fire forskellige rally typer som man kommer ud for: "Rally" er kørsel alene på en vejstrækning kun mod uret. "Hill Climb" er meget lig Rally, men på strækninger med svære stigninger. "Rallycross" er kørsel på en lukket bane mod 3 andre kørere. "Ice Racing" foregår som Rallycross, på lukkede baner mod tre andre, men på sne- og is-baner. Kernen i RalliSport Challenge er "Career", som består af 17 events fordelt over fire sværhedsgrader, hvor hver event indeholder mellem 3 og 9 løb. Ved at vinde de forskellige events, tjener man points hvilket låser op for flere events og nye biler. Et simpelt system som er nemt at forstå og virker godt.

Enkelte dumme fejl

Selv om RalliSport Challenge er et flot og underholdende rallyspil, har det dog nogle irriterende fejl som ikke er kritiske, men som gør at spillet ikke får topscore. Fysikmodellen er til tider noget overdreven - ofte sker det, at bilen ryger op i luften i vild rotation ved at man blot har strejfet en klippe eller jordvold ved lav hastighed. Dette er et problem som man lærer at leve med, men selv om dette er et arkade-spil bør fysikmodellen være konsistent og forudsigelig. Bilerne føles desuden for lette og man har ikke rigtigt en fornemmelse af bilens tyngde i svingene. Det lader også til at udviklerne ikke
har set mulighederne i kontrollerens rumble-funktion. Når man kører, ryster controlleren alt efter motorens omdrejningstal og det meste af tiden ryster den så voldsomt, at man næsten bliver følelsesløs i fingrene efter en lille times spil. Man kan heller ikke nedjustere rumble-funktionen, kun slå den helt fra. Rumble-funktionen skulle i stedet have været brugt til, at gengive bilens bevægelser på vejenes forskellige overflader lige som mange andre rally spil, f.eks. Colin McRae Rally og World Rally Championship - en spildt mulighed.

Kræs for øjnene

RalliSport Challenge er et utroligt lækkert spil rent grafisk og er sammen med Halo og Dead Or Alive 3, et rigtigt blærerøvs-spil man kan bruge til at demonstrere Xbox'ens grafiske evner overfor sine venner. Banerne er flotte og fuld af lækre detaljer som animerede tilskuere, træer, buske og græs der stille svajer i vinden, stemningsfulde lyseffekter, fugle der flyver på tværs af vejen, galoperende heste - ja, der er endda blevet plads til et par drøvtyggende køer. Men ikke nok med den høje detaljegrad i omgivelsernes opbygning, også teksturer er fantastisk detaljerede og realistiske. Spillet gør god brug af Xbox'ens bump-mapping egenskaber, hvilket er mest tydeligt på isbanerne, hvor man i lyset af den flotte solnedgang kan se små klumper af sne, revner og ujævnheder i isen. De mange biler er også flotte men ikke helt på niveau med omgivelserne mht. detaljegraden. Under løbet bliver bilerne synligt beskidte af mudder, jord, støv, osv., og kører man galt kommer der som sagt buler og skader på bilerne. Der er ikke rigtigt noget at klage over på grafiksiden, dog kunne kan godt have ønsket sig flere støv- og mudder-effekter mens man kører, da spillet næsten ser for pænt og rent ud.

Lidt tynd lydside

Desværre lever RalliSport's lydside ikke helt op til grafikken. Soundtracket er temmelig kedeligt og består mest af middelmådige techno-numre. Heldigvis understøttes Xbox'ens mulighed for at lave egne soundtracks på harddisken, så det er bare et spørgsmål om at lave sit eget soundtrack. Lydeffekterne er ret dårlige og uden den store variation. Motorlydene er ganske gode mens lydene af bilen der smadres, kører ind i skilte, osv. er ret generiske og mangler realisme. Man savner også lyde af hjulene på de forskellige overfladetyper - man får ikke rigtigt en fornemmelse af overfladen man kører på.

Suverænt spil men ikke for simulations fanatikere

RalliSport Challenge er, trods nogle enkelte fejl, nok det bedste bilspil på Xbox og en must-have titel til sin Xbox - men kun hvis man er til arkade-rally i stil med Sega Rally og V-Rally-spillene. Er man derimod til de mere simulationsagtige rallyspil som Colin McRae Rally og til dels World Rally Championship, bør man nok vente til der dukker noget andet op f.eks. Colin McRae Rally 3.

RalliSport Challenge (EU)
5/6

RalliSport Challenge   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    1/4 RalliSport Challenge   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    2/4 RalliSport Challenge   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    3/4