Fighters Destiny

Ocean har med deres første kampspil til Nintendoen virkeligt leveret noget der er værd at kigge efter.

Fighters Destiny er et 3D beat 'em up i bedste Tekken-stil og dem har vi snart set et par stykker af til Nintendoen, bl.a. Killer Instinct og det helt og aldeles rædeselsfulde War Gods. Ingen af dem har, til stor ærgelse for os n64-ejere, kunnet konkurere med Playstationens suveræne spil i denne genre. Med Figters Destiny får Nintendoen endnu en chance til at bevise at den godt kan følge med, og spillet er faktisk både flot og nytænkende.

Kampene i Fighters Destiny adskiller sig lidt fra hvad vi er vant til. Normal går det ud på at smadre løs på din modstander indtil hans energi-barre er væk, men i Fighters Destiny spiller man til point. Du får således 1 point hvis du kan smide din modstander ud af ringen, 2 points hvis du kan komme tæt nok på til at lave et kast på ham, det giver 3 points at slå din modstander i gulvet og 4 points hvis du formår at lave en af dine morderiske special moves på ham. Dette kampsystem fungerer rigtigt godt og giver nogle meget varierende og intense kampe hvor man både skal være klar til at forsvarer sig mod serier af karatespark og slag, samt vriste sig fri når modstanderen forsøger at kaste en, og samtidig passe på at man ikke kommer for tæt på kanten. Der er ikke noget mere fustrerende end når man har lodset modstanderen ud over siden så han hænger i neglene og man skal til at stampe på hans fingre, men hvor han i stedet tager fat i ens ben og hiver en selv ud i stedet.....Grrrrr...

I Fighters Destiny kan du som sædvanligt enten slås mod computeren, eller mod en af dine venner, men derudover har Fighters Destiny også et række andre features. I Masters Challenge, kan du kæmpe mod en gammel gråskægget karatemester, som giver din figur nye moves, hvis du banker ham. Der findes også en række Record Attack-modes, der hver især
kaldes Survival (overvind flest mulige fjender før du får tæsk), Fastest (overvind din fjender så hurtigt som muligt) og sidst men ikke mindst den lidt fjollede Rodeo-mode, hvor du kæmper mod noget der ligner en person klædt ud som en karoline chokolademælks-ko til fastalavn, og hvor du så ellers skal blive så længe i ringen som muligt, før den lodser dig ud over kanten.... I Figters Detstiny kan du også træne dine kampevner i en meget avanceret Training-mode. Her kæmper du mod en velpolstret og tegneserieagtig robot, som pænt står og venter på at du smækker løs på den, med mindre du altså sætter den til at udføre bestemte angreb, udfald og kast mod dig, som du så kan lære at forsvare dig imod. Du kan hele tiden følge med i hvad du har trykket på i toppen af skærmen, og du kan desuden se navnene på dine moves, hvor meget skade de giver, samt hvor på robottens krop du træffer.

Grafikken i spillet er ok. Figurerne er hverken mere eller mindre fantasifulde end vi er vant til. Der er også i dette spil de sædvanlige klicheer : En lille hurtigtsparkende kinesisk pige, en kæmpe og hårdslående amerikansk neger osv., mange af personerne virker faktisk som om de er taget direkte fra Tekken. Den eneste der skiller sig rigitgt ud er den franske cirkusklovn Pierre, som faktisk har nogle ret sjove moves. Alle figurerne lever nogenlunde op til standarden med hensyn til hvor flotte og detaljerede de er. Deres bevægelser er flot motioncapturede, og de har hver i sær en lang række moves og der kan som sagt vindes flere i løbet af spillet. Til gændgæld er der så vidt jeg ved ikke mulighed for at vinde nye figurer at kæmpe med i løbet af spillet, hvilket er lidt ærgeligt.

Alt i alt må man sige at Fighters Destiny er et stort skridt opad for kampspil på Nintendoen, og selvom om der på det grafiske område ikke er noget nyt at hente, så fungere det vigtiste i spillet, nemlig kampene, helt i top.

Fighters Destiny (EU)
8/10

Fighters Destiny   © Ocean 1998   (N64)    1/3 Fighters Destiny   © Ocean 1998   (N64)    2/3 Fighters Destiny   © Ocean 1998   (N64)    3/3