Ignition

Hvem husker ikke gode gamle Super Cars fra Amiga dagene? Det var da et spil der ville noget. Måske simpelt at se på (efter nutidens standard), men selv den dag i dag er det sjovt at spille det.

For nogen tid siden kom spillet Death Rally til PC. Det var ganske morsomt, da det var meget lig Super Cars, men dog tilføjede lidt 3D effekter til spillet. Dog syntes jeg personlig ikke at spillet havde så megen charme, men så er det jo ret heldigt at et spil som Ignition bliver udgivet.

Ignition er også et racerspil hvor det hele ses sådan lidt oppe fra. Det hele er dog 3D grafik, og det ses tydeligt på banerne. De virker måske ikke så flotte lige når man ser dem, men tag og læg mærke til al baggrundsgrafikken mens du jorder rundt. Den er faktisk ret variende og pæn. Selv i almindelig VGA opløsning ser det pænt ud. Spillet kan også spilles i SVGA, men da der ikke er 3DFX support (endnu - det kommer) og spillet behøver en høj framerate for at være sjovt, ja så valgte jeg at spille det i VGA.

Der er ikke nogen videre baggrundshistorie i Ignition. Du skal bare komme først. Men alligevel kan man roligt sige at folkene bag spillet har haft fantasien (og humoren) i orden. Der kan vælges mellem en lille række biler og baner. Af bilerne kan nævnes en politibil, en mini, en folkevogn, en jeep, og så min favorit - en skolebus!

Hvad er der så sjovt ved at køre en skolebus? Jo, de små biler har en lille turbo-funktion. Når den affyres, farer bilen afsted som var den skudt ud af en raket. Man har uendeligt med turbo, men hver gang man har fyret en af, går der lige et stykke tid før en ny er oparbejdet. Hver bils turbo akkompagneres af sin egen lille lyd, og skolebussens lyd er ungerne der hyler.
Det gør det helt vildt sjovt at køre som en sindssyg, og det er ellers ikke noget der er svært i dette spil. Banerne er RET vilde.

Der er masser af hårnålesving, rullende stenblokke, lyn der slår ned, skarpe sving i bjergene - uden autoværn, store flyvehop og meget mere. Kort sagt: en hulens masse måder at køre galt på. Man kan også blive kørt over af et tog en eller en traktor, og alt det, kombineret med de små grafiske detaljer (røg, tåge, dis, lys, bremsespor) og den mildest talt morsomme lyd (skolebussen er altså for fed!) gør dette til et af mine favoritspil.

Efterhånden som man bliver bedre og gennemfører championship som nummer et, får man adgang til flere biler og flere baner. Jeg ved ikke helt hvor mange biler og baner der er, men der er en del, og især banerne er ret variende i tema. Du kører både i by, i skov, på landet, i bjergene, over vulkaner, i junglen, i sneen og mange andre steder. Man finder ret hurtigt en yndlingsbil, men det er skam stadig sjovt at prøve de andre biler. F.eks. har politibilen en ganske god lille politisirene der aktiveres ved brug af turbo.

Jeg ved snart ikke hvilke superlativer jeg skal finde på at bruge, så jeg vil sige at det eneste "dårlige" ved Ignition er at der ikke er 3DFX support. MEN... det er efter sigende på trapperne, og så skal det nok køre fint i SVGA.

Altså, dette spil er SJOVT. Spil det alene, og du har det ret skægt. Spil det i netværk, og det er kanonmorsomt, især når man "kommer til" at skubbe modstanderen ud over en kløft...

Ignition (EU)
8/10