Mens NES var den dominerende konsol på markedet, gik den japanske hardwareproducent NEC og den japanske spiludvikler Hudson sammen, og producerede konsollen PC Engine. Maskinen var teknisk imponerende og i et lille, elegant design, der sammen med gode spil især gjorde platformen populær i Japan, hvor den levede meget længe. I USA tabte PC Engine snart kampen mod Super Nintendo og Mega Drive, mens den aldrig blev officielt udgivet i Europa.
PC Engine er med sin 8 bit-hovedprocessor og 16 bit-grafikprocessor en slags hybrid mellem de to konsolgenerationer. Generelt ligger spillene dog teknisk tættest 16 bit-konsollerne. PC Engine var den første konsol der fik en cd-udvidelse, som i øvrigt blev en stor succes - i modsætning til andre tidlige cd-spil var de endda generelt gode. De mindre imponerende tekniske aspekter indebærer mangelfuld AV-udgang og kun én controller-port.
Nutidens berettigelse for PC Engine skal især findes i det solide udvalg af klassiske 2d-platformspil og især 2d-skydespil. Disse tæller blandt andet
Bonk-serien,
Parasol Stars og
Star Soldier-serien.