SX Superstar

Magiske motorcykler

Engelske Climax har for nylig gjort sig bemærket med det meget roste MotoGP2 til Xbox. Nu er det blevet PlayStation 2 ejernes tur til at køre ræs på de tohjulede. Men få nu ikke jeres forhåbninger skruet alt for højt op. SX Superstar er nemlig ualmindeligt dårligt.

En anden Climax titel vi tidligere har set på er ATV Quad Power Racing 2. Et middelmådigt offroad racing spil på små firehjulede quadracers. I SX Superstar er det stadig offroad racing, men antallet af hjul halveret og meget tyder på, at spillets budget også er en hel del mindre.

Tyndt

Når spillet startes op, kastes man ret hurtigt frem til hovedmenuen. Der er ingen intro af nogen art og allerede her må man skrue sine forventninger helt ned. Det oser simpelthen af lavbudget og forhastet udgivelse. På hovedmenuen har man mulighed for at vælge multiplay eller en af spillets kun to singleplayer muligheder. Arcade er den ene og giver adgang til at køre spillets baner enkeltvis. Lidt mere omfattende er Championship delen. Her starter man fra bunden som en fattig kører, der ikke ejer andet end noget, der ligner en tunet Puck Maxi. Efterhånden som man vinder løb, bliver man tilbudt sponsorkontrakter og får råd til en bedre motorcykel. Imellem løbene får man opmuntrende opringninger på sin telefonsvarer fra venner, sindssyge folk og sin mor. Det er meget sjovt i starten, men hurtigt begynder beskederne at gentage sig selv. Meget andet er der ikke mulighed for imellem løbene. Det ville være fint med mulighed for at tune motorcyklen eller købe ekstra dele. Men som det er nu, så er der alt for lidt indhold i spillet - og med kun to singleplayer gamemodes, må man kunne forvente en del mere af dem.

Magisk fysik

Man kunne håbe, at der blev gjort op for spillets mangel på omfang med et godt gameplay. Dette er desværre langt fra tilfældet. Styringen af motorcyklerne er umiddelbart god, det er nemt at dreje, bremse og speede op. Spillet indeholder også mulighed for at lave stunts, desværre er stuntsystemet noget af det mest uintuitive og besværlige vi har set. Præcis hvordan et bestemt stunt skal udføres lykkedes det os aldrig at finde ud af. Det er dog kun i de deciderede stuntbaner, at det volder store problemer. I de andre baner kan man bare lade være med at lave stunts. Det største problem er dog spillets fysik. Motorcyklen opfører sig komplet urealistisk og umuligt, ja nærmest magisk. Rammer man en kant på en bestemt måde, kan man opleve, at man pludselig kører sidelæns uden at vælte, eller at man ræser af sted med fuld fart baglæns. Det er fantastisk sjovt at se på de første gange, men næppe noget der er tiltænkt og vi ærgrer os også lidt over, at det i det mindste ikke giver en voldsom stuntbonus?
Elendigt banedesign

Spillet har tre typer baner. Nogle skal man køre omgange på, andre skal man køre fra A til B på og den sidste type er de rene stuntarenaer. Sidste type er på grund af det besværlige stuntsystem naturligvis nærmest uspilbare. Men de to andre typer er da spilbare. Desværre er banedesignet håbløst. Nogle baner mangler totalt opmærkning, så ens eneste måde at finde frem til det næste checkpoint er ved hjælp af pilen øverst på skærmen. Andre baner mangler også opmærkning, men til gengæld så er der en slags usynlig opmærkning af banerne. Kører man udenfor den, har man tre sekunder til at finde banen igen, ellers bliver man tvunget derind. Det er ikke altid nok bare at køre ind på banen igen, nej man skal helst køre ind samme sted, som man forlod den. Et andet frustrationspunkt er måden man bliver sat på cyklen igen, hvis man vælter. I stedet for at man som i andre spil bliver sat ind på banen med næsen i den rigtige retning, så bliver man bare sat på cyklen samme sted, som man væltede. Det resulterer nogle gange i, at man bliver fanget i banen og bare bliver ved med at vælte.

Grafisk under middel

Det kan godt være, det lyder hårdt, men grafisk er spillet ikke ret meget bedre. Omgivelserne er kantede og har nogle meget slørede teksturer. Der hvor polygonerne samles opstår der tit nogle hvide pletter og streger, hvilket selvfølgelig ser ret grimt ud. Kørerne ser lidt pænere ud, men animationen af dem er stiv og kedelig. Motorcyklerne kaster skygger, de kaster dem bare så tilfældigt, at de nogle gange forsvinder ned under mudderet. De obligatoriske vand på kameraet og sol i øjnene effekter ser ganske overbevisende ud, men det vand der ligger på banerne gør bestemt ikke. Der er også en hel del problemer med, at motorcyklen klipper igennem banerne. Mere praktisk er det, at man nogle gange bare kan køre direkte igennem konkurrenterne, men vi ser det nu alligevel som en grov fejl.

Insekter?

På lydsiden mærker man igen, at spillets budget må være meget lavt. Musikken består af en håndfuld halvdårlige rock numre, dog ikke noget der ligefrem skærer i øregangen. Lydeffekter er der nærmest ingen af. Kun motorcyklen kan man høre og den lyder mest af alt, som om nogen har tortureret en humlebi. Der er ingen kommentator, ingen skrig og brag når man vælter og generelt en totalt mangel på stemning.

Vi har ikke sagt noget pænt om SX Superstar. Og desværre så kommer vi heller ikke til det. Det er et af de spil, udgiverne smider ud om sommeren, hvor der er mindst mulig konkurrence på spilmarkedet. Det virker billigt og ufærdigt. Der er alt for lidt indhold, og teknisk er spillet langt under middel.

SX Superstar (EU)
1/6

SX Superstar   © Acclaim 2003   (PS2)    1/4 SX Superstar   © Acclaim 2003   (PS2)    2/4 SX Superstar   © Acclaim 2003   (PS2)    3/4