Quake II

Ventetiden er slut. Stemningen er pisket i vejret, og folk har skreget efter spillet, og nu er det her. Quake II er landet.

Ja, så kom skidtet endelig. Quake II er her og endelig kan man være på IRC uden at folk hele tiden spørger "Er Q2 kommet!?" Det samme gælder diverse nyhedsgrupper, hvor Quake har været det helt store samtaleemne.

Det var ikke uden en vis form for spænding at jeg installerede spillet og derefter startede det op. Grafikken (animationerne) så såmænd ok ud, og med hensyn til musikken, er den bl.a. leveret af White Zombie, en eller anden heavy metal gruppe. Ikke lige min smag. Jeg havde sådan set håbet at en fuld installation (ca. 400 MB!) ville gøre mig i stand til at smide en anden musik CD i drevet (her kan anbefales Prodigy, Fluke o.l.), og det gik også fint - lige indtil spillet åbenbart skulle bruge original CD'en. Så quit'ede det bare! Prøv lige at gætte hvem der blev lidt negativ.

Historien er noget med at du, sammen med din deling, er blevet sendt afsted for at sparke noget Strogg røv. På vej til kampstedet går noget dog galt, og du ender med at styrte ned. Du mister næsten alle dine våben, og resten af delingen er væk.
Det varer dog ikke længe før du overhører radiosamtaler mellem andre soldater så du begiver dig afsted for at hævne dig mod Strogg'erne som vil overtage jorden og dens ressourcer.

Med alt dette i baghovedet, starter jeg et spil. Man starter med en signal-pistol lignende gun, og så er det ellers FULD skrue! Der er masser af fjender og puzzles, og sålænge man spiller på medium level, er der ret pæn udfordring at hente.

Quake II har mere intelligente fjender. De kan finde på at opsøge dig, selv om du tror at du er skjult godt, og de reagerer også på lyde. Der er dog tidspunkter hvor de synes at være ren kanonføde, men generelt er de lidt smartere. F.eks. dukker de sig, og det kan du også gøre. Det opdager de dog hurtigt.

Man opdager også hurtigt at grafikken er blevet klart bedre. Tæller man polygoner, er der måske ikke meget at hente. Men se bare på skærmbillederne, alle de vildt seje lyseffekter gør mere end man umiddelbart skulle tro. Jeg vil mene at spillet hastighedsmæssigt ligger en anelse under Quake, men ikke meget. Til dem der er interesseret, er her en sammenligning af hvordan Quake II kører i forskellige skærmmodes (testmaskine: 166MHz Pentium med Matrox Millennium, 128MB Ram, Orchid Righteous 3DFX kort):

Uden 3D kort:
320 x 240: 35 fps
640 x 480: 15 fps
Med 3D kort (3DFX):
640 x 480: 50 fps

Der er klart hastighed at hente ved at køre med 3DFX! Men som det ses, er spillet absolut spilbart uden et 3D kort, sålænge man bare kører i en lav opløsning. Spillet bliver ikke decideret dårligere af den grund, men det siger sig selv, at det er noget sjovere at spille 3DFX versionen. Alle skærmbilleder her på siden er taget med et 3DFX kort. Videosekvenserne i spillet er tudegrimme! Her burde man have brugt in-game grafikken til at lave film-sekvenser. Det havde været langt pænere.
Udover den ret så vilde grafik, byder Quake II også på ganske atmosfæriske lyde, f.eks. alle mulige skrig, drøn, knirke-lyde, ting der gi'r sig etc. Det hele kombineret med de radiosamtaler du overhører ind imellem.
Banerne i Quake II er store og lange, og derfor kunne man forestille sig at det ville være ret svært at finde ud af hvad pokker man i grunden skal gøre. Men det er nu ikke så slemt. I spillet har du en informations-computer (tryk F1) som viser dig hvad dit næste træk er. Den fortæller dig ikke i detaljer hvad du skal, men blot at du nu skal "Rydde fængslet for vagter og trænge ind i afdeling C" eller noget i den stil. Det giver dig lige det skub du skal have, for at komme videre.

Monstre og fjender er der også mange af. Fra de latterligt nemme, men stadigvæk irriterende soldaterbeder (de angriber tit i samlet flok), til den store satan Tank, der er mere maskine end menneske. Eller hvad med den møg-irriterende Iron Maiden - en kvinde som ikke just er specielt feminin. Eller den hunde-lignende skabning der affyrer en tentakel som suger livet ud af dig!

Der er dog ikke kun nye fjender, der er også nye venner. Yep, når du spiller multi-player - og det vil du, for det er fatalt godt - er der kommet mulighed for både at vælge mandlige og kvindelige spillere (den ligeberettigelse er ved at tage overhånd), og der er 15 mandlige skins, og 10 stk. til damerne. En ret fed detalje. Det er for herligt at have så mange valgmuligheder. Man har meget nemmere ved at genkende modstanderne. At der så i blandt de mange skins er en del totalt-seje (check Voodoo damen!), gør jo ikke noget!

Man kan forresten også vælge om spilleren er venstre eller højrehåndet, hvilket gør at ens våben bliver flyttet til den anden side. En detalje, men en fed en.

Quake II er ikke perfekt. Fjenderne er som sagt blevet mere intelligente, de dukker sig og springer til siden, men prøver stadig at løbe igennem døre og gitre. Våbene er fede, især er jeg vild med railgun'en, som suger ammo som en amerikanervogn suger benzin, og BFG'eren (kendt fra Doom) er også vendt tilbage. Den er imponerende at se på, en glødende kugle blevet affyret, og den skyder stråler ud i alle retninger. Men den er for besværlig at bruge.

Med nye våben, jetpacks, fed grafik, seje lydeffekter, klart bedre baner og meget mere, er Quake II et klart hit. Har man adgang til multi-player, så er det helt sikkert at dette spil skal bare ejes. Men da single-player delen også er klart forbedret, anbefales det alle at købe spillet. Hvis du da er til hård og rendyrket ACTION.

Der var mange der var i tvivl om Id Software kunne klare sig uden Romero, deres ex-medarbejder. Quake II slår fast med syv-tommer søm at han er ikke er noget stort tab! John Carmack og de andre gutter har klaret sig fint uden Romero, og de ser ud til snildt at kunne klare fremtiden. Det skal blive interessant at se om Romero's projekt (Daikana, tror jeg arbejdstitlen er) bliver lige så godt som Quake II.

Du vidste det allerede fra starten. Jeg elsker dette spil. Køb det. Du skal bare eje det, ellers går du glip af en klassiker!

Quake II
9/10