Worms World Party

Det er efterhånden ved at være mange år siden, at vi første gang blev præsenteret for de små orme, der så muntert tilbragte tiden med at springe hinanden i stumper og stykker i kampen om at finde ud af, hvem det sejeste hold orme var. Nu er den seneste udgave af spillet på gaden og spørgsmålet er så, om det stadig holder vand.

For dem der ikke er bekendt med tidligere udgaver af Worms, skal konceptet lige kort ridses op. Der er to hold orme og opgaven er enkel - det gælder om at udslette alle modstanderens orme og derved vinde banen. Til det formål er ormene udstyret med en hel del isenkram. Der er standard våbenet, bazookaen, der er effektiv men yderst risikabel at bruge på nært hold. Der er maskingeværer, haglgeværer, miner, varmesøgende missiler, pistoler, håndgranater og sågar karateslag at tage i brug. Udover denne mangfoldighed af destruktivt isenkram er der forskellige hjælpemidler så som reb og stiger, der kan bruges til at nå ellers utilgængelige steder. Holdene skifter tur, hver gang en orm har udført et angreb eller en anden handling og spillet bliver derfor i høj grad lige så meget et spørgsmål om strategisk sans som et spørgsmål om at kunne sigte. Det gælder om at placere sine orme rigtigt, så de for eksempel ikke bliver hældt i vandet ved det mindste skub og for at have bedst mulig skudlinie til modstanderen. Der er også en del power-ups at finde på banerne og disse kan, brugt fornuftigt, give en fordel i kampen. Den spiller der først får sprængt eller skudt modstanderens hold herfra og til evigheden vinder banen.

Hva' så, noget nyt?

Worms World Party tilføjer egentlig ikke det originale spil ret meget nyt. Der er en lang række missioner man kan muntre sig med og hvor der er andre mål, end blot at udradere modstanderen. Missionerne er bestemt ikke dårlige og kræver lidt mere omtanke end det normale orm mod orm spil, men mange vil nok alligevel holde sig til det gode gamle gameplay, hvor man med en ven eller veninde kan få adskillige timer til at gå med at grine ad hinandens ulykke. Worms er og bliver bedst, når det spilles af to mennesker mod hinanden.

Det var dengang...
Grafisk er Worms World Party lidt af en fadæse. Det er såmænd ikke fordi det ikke fungerer fint, eller fordi grafikken på nogen måde ødelægger gameplayet, men når man køber et PlayStation-spil i år 2001, så forventes det altså, at man kan kende forskel på det og så den udgave, man købte til sin Amiga i 1993. Det kan man faktisk ikke. Opløsningen er rædderlig, animationerne yderst sparsomme, detaljerigdommen nærmest ikke-eksisterende og for at være helt ærlig, så kunne langt størstedelen af grafikken formodentlig afvikles af en Sega Megadrive uden større problemer. Fair skal være fair og nogle dele af spillet, især i missionerne, går lidt videre end starthalvfemser grafik, men forvent ikke at blive benovet på nogen måde. Hvad man kan sige af godt om grafikken er, at spillet altså ikke lider nogen last - det er ligeså spilbart, som det altid har været.

Hvad er det, jeg hører?

Lyden i Worms World Party er en lidt sær størrelse. Effekterne er der såmænd ikke så meget at udsætte på. De vil, ligesom grafikken, være umiddelbart genkendelige for spillere af tidligere versioner. Ormene har nogen skægge kommentarer, geværerne siger bang uden på nogen måde at være spektakulære og faldende bomber hvisler lidt i vinden. Næ, der hvor det bliver underligt er i musikken, der oftest lyder som om den er taget fra en skrækfilm eller noget lignende. Dermed ikke sagt at underlægningsmusikken er dårlig, den er faktisk ret stemningsfuld, men man kan let komme til at spørge sig selv om den egentlig hænger sammen med resten af spillet.

Er intet nyt godt nyt?

Worms World Party virker ikke som en gennemført, ny-opdateret pakke, men nærmere som lidt malkning af et spil, der god kunne trænge til noget nyt liv. Med mindre man aldrig har spillet Worms før, er der ikke ret megen grund til at investere i denne nyeste udgave. Det skulle da lige være hvis man planlægger at spille det alene og gerne vil have den udfordring med, som de nye missioner tilføjer. Altså, har du allerede et Worms spil, så spring mere eller mindre roligt denne version over. Har du til gengæld aldrig stiftet bekendtskab med de pudsige små størrelser før, er der mange timers destruktiv underholdning at hente i Worms World Party, der er et spil, der stadig er lige så brillant i sin enkelhed, som det var, da det først kom frem. Det er bare synd, at der ikke er sket ret meget siden da.

Worms World Party (EU)
4/6

Worms World Party   © Ubisoft 2001   (PS1)    1/4 Worms World Party   © Ubisoft 2001   (PS1)    2/4 Worms World Party   © Ubisoft 2001   (PS1)    3/4