Star Wars: Episode I: The Phantom Menace

”It’s a long time ago, in a galaxy far far away…”. Så er det tid til endnu et Star Wars spil. Som titlen siger, Star Wars Episode 1: The Phantom Menace (På dansk: Den usynlige fjende), så handler spillet om den nye Star Wars film. Det er spillet om filmen. Dvs. spillet følger filmens handling ned til mindste detalje. Dette spil er foreløbigt det eneste Episode 1 spil til ”den lille grå” (Kælenavn for PlayStation), da Episode 1: Racer blev annulleret. The Phantom Menace er også blevet udgivet til Pc’er med moderat succes.

Det er jo Star Wars!

Der er noget specielt over Star Wars og de tilhørende spil. Episode 1: The Phantom Menace er et 3. persons spil, hvor du indtræder i rollen som lærlingen Obi-Wan Kenobi (Senere Ben Kenobi). Spillet starter med den sædvanlige rulletekst der fortæller baggrunden for spillet, det efterfølges af en flot intro. Og hvis du så lige vælger ”New Game” så står du i den situation Obi-Wan og Qui-Con gjorde i starten af filmen. De er på en mission ombord på et af Handelsfederationens skibe. Men de bliver mistænkelige da der sker underlige ting. Pludselig kommer der giftgas ud i rummet, og så er det ellers om at fatte lyssværdet, og så er handlingen i gang!

Er det film eller spil?

Spillet er filmen og omvendt! Der har været mange dårlige film-spil, f.eks. Fifth Element. God film, skod agtigt spil! I Star Wars Episode 1: The Phantom Menace er rigtig godt lavet. Når du ser en person, så er du ikke i tvivl om hvem det er. Men det bedste er stemmerne. Når man hører dem snakke (Det gør de en del), så leder det tankerne tilbage til den sene August aften i biograffens mørke, hvor det var Star Wars der stod på programmet. Det er dog ikke de rigtige skuespilleres stemmer der er brugt. Men kopierne er helt fantastiske! Dog er Jar Jar Binks’ stemme den fra filmen, og det er jo sandelig en god ting!

Grafikken, er den Star Wars?

Banerne er de nøjagtig samme som i filmen, men den Star Wars grafik vi er vant til fra PC og til dels fra Nintendo 64 finder vi dog ikke på PlayStation. Mange ting er meget firkantede, og grafikken er slet ikke så skarp som vi så det i PC udgaven af dette spil. Lyseffekterne er gode, når man tager platformen i betragtning. Men så heller ikke mere, der er også PlayStation spil med bedre udnyttelse af konsollens, stadig, store muligheder. Grafikken kunne godt være konverteret meget bedre, det er tydeligt at programmørerne ikke har været så opsatte på konverteringen til PlayStation.
Lyden der imod er rigtig god, og fuld på højde med Pc’en. Det trækker faktisk til dels grafikken op. Musikken er til selvfølgelig fra John Williams’ suveræne soundtrack til filmen. Og kampene med lyssværd lyder som i Star Wars filmene. De karakteristiske lyde er godt genskabt, og bringer ofte et lille smil frem på læben hos de fleste Star Wars freaks. Undertegnede heriblandt.

Simpel handling

Spillet følger som sagt filmens handling. Men der er dog lagt flere opgaver ind undervejs. De er dog enten irriterende eller for lette. Personligt synes jeg, at det til tider er meget svært at hoppe fra en platform til en anden i Episode 1. Det skyldes meget et af spillets andre kritikpunkter, nemlig at kameraerne er virkelig dårlige. Nogle gange kan man ikke engang se sin egen mand! Og der ingen mulighed for blot at kunne kigge ud igennem sin mand fra 1. person. Det kunne i mange situationer have været nyttigt. Hvis du af en eller anden situation ikke skulle have set denne film, så gennemfør dette spil, så har du fået historien. Hvis du har set filmen, så spil spillet for at genopleve handlingen. Men det er faktisk en god idé at have set filmen først, da man så ved hvad man skal i flere situationer. Men hvis du ikke har set den, så finder du nok løsningen alligevel.

Alting har en ende…

Alting har en ende, både spillet Star Wars Episode 1 og denne anmeldelse. Desværre kommer spillets slutning lidt for tidligt. Efter ca. 30 timers spilletid har man gennemført spillet. Og gen-spilnings glæden er ikke særlig stor. Det skal dog siges, at det er 30 rigtig gode timer man har i selskab med spillet. Men om det er de godt 400,- værd, det er straks mere vanskeligt at vurdere. Det er navnet Star Wars der trækker spillet op af mængden af 3. persons spil. Det er synd for navnet Star Wars. Men er du vild med Star Wars og PlayStation ejer, så er dette spil et ”must buy spil”. Og så til sidst et citat fra Obi-Wan Kenobi fra filmen ”A New Hope”: ”The force will be with you, allways!”.

Star Wars: Episode I: The Phantom Menace (EU)
7/10