Virtua Tennis 2

Sportsspil har altid kørt deres eget løb. Sådan har det været siden de første konsoller kom på markedet, og sådan vil det nok også være i mange år endnu. Men udover sportsspillene egne måde at skaffe succes på, så har enkelte titler inden for den genre gjort sig bestemt bemærket. De helt store genre som fodbold og basketball har altid efterkommet hinanden i en årlig opdatering, men sådan har det ikke gået med tennis spillene. Der findes ikke særlig mange Tennis spil, og når der endelig kommer nogen viser de ikke specielt potentielle. Dog har et Tennis spil ændre synsvinklen på dette. Nemlig Sega’s Virtua Tennis, så oprindelig startede sin succes i arkadehallerne. Da Dreamcast blev annonceret gik Hitmaker i gang med at konvertere Virtua Tennis fra arkademaskinen til konsollen, og det gik også ganske glimrende. Nu er efterfølgeren til det succesfulde tennis spil kommet, og hedder intet mindre end Tennis 2K2 eller Virtua Tennis 2 i Europa.

Nye tiltag

Hvad der er vigtigt for en efterfølgere i sportsspillenes tegn, er nye opdateringer. Her er det godt, at Hitmaker har lært af deres fejl, for Tennis 2K2 er opgraderet med et par nye features. I forgængeren havde man muligheden for, at spille World Tour. Denne feature var lavet specielt til Dreamcast, så spillet kunne ryste lidt af dens arkadepræget attitude af. Man valgte en spiller, og startede derefter fra bunden og skulle så kæmpe sig op til toppen og vinden prisen som ”Verdens bedste tennis-spiller”. Derfor var der inkluderet en masse trænings baner, kampe og butikker som lå på en kæmpe klode, altså var alle finurlighederne fordelt overalt i verden.

Hitmaker har ændret nogle få detaljer i dette spils World Tour. En af de bedste ændringer er, at man kan lave sin egen spillere. Man vælger en hårtype, hudfarve, tøj osv. Så giver man spilleren et navn, som så vil bliver vist under hele spillet (endda på scoringstavlen som er vist i banerne).

Noget andet nyt, som også bliver brugt i hele spillet er, at man både kan vælge mand og kvinde. Alle de kendte mandlige spillere fra forgængeren er med, og denne gang er også alle de kendte kvindelige spillere med.

Tournament foregår præcis ligesom i forgængeren. Du vælger en spillere og bliver dernæst kastet ud i nogle små kampe. Du starter med at spille mod en amatør, men jo flere kampe du vinder, jo svære bliver modstanderne. Tournament kan klares på godt 15 minutter, men det kan til gengæld spilles igen og igen med de i alt 16 tennisspillere.
Exhibition er stort set det samme som Tournament, den eneste forskel er, at du selv vælger det antal runder der skal spilles, et sted hvor der skal spilles og hvem der skal spilles imod. Hvad disse to gamemods har til fælles er, at man både kan vælge single og duble. Altså kan du spille med en ven mod computeren, eller du kan spille med computeren mod en ven.

Som i 1’eren

Grafiks minder grafikken meget om det forrige spil. Faktisk kan man slet ikke se nogen forbedringer eller nogen nye finpudset detaljer. I det sidste Virtua Tennis spil var den nederste publikumsrække animeret fuldt ud. Man kunne se personer heppe og klappe i 3D. Af en eller anden mystisk grund har Hitmaker fjernet dette i 2’eren, og det er nu hele publikumsrækken der er ”flade”. Banerne er derimod blevet en smule flottere. De udspiller sig både i Japan, USA, Frankrig, England og et par andre lande. Men hvad blikket mest bliver fanget af er hvad der foregår på banen. Spillerne bevæger sig naturligt, og hvis bolden ryger for langt til den ene side kan man endda lave et sidelæns flyvehop. Når bolden rammer jorden kan man se en lille røgsky efter det hårde nedslag, man kan også se små grønne striber følge bolden, når den har rigtig meget fart på. En sky svæver engang imellem over banen mens den bliver skyggelagt, og forsvinder igen når solen strækker sit røde lys igennem skyen – lige præcist som i 1’eren.

Fascinerende lyd

Lyden minder også meget om forgængeren, men den havde også en rigtig god lydside. Selve lydeffekterne er meget realistiske, man kan høre spillerne stønne efter de har slået til bolden, og tennisbolden hule lyd der gengives utallige gange når den rammer jorden. Publikum virker også meget realistiske. De buher, heppe, klapper, alt efter hvad der sker på banen. Musikken er den typiske rock, som uden tvivl er ”Made in Japan”.

En fremtidig klassiker?

Alt i alt er Tennis 2K2 et spil, der fortjener en plads på samlerens hylde. Det har næsten alt hvad man kan forlange af et sportsspil – single- og multiplayer, world tour og meget mere. Selvom spillet minder utrolig meget om forgængeren, så er det alligevel ligeså sjovt som man kunne forestille sig. Tennis 2K2 giver valuta for pengene og lidt mere.

Virtua Tennis 2 (EU)
8/10

Virtua Tennis 2   © Sega 2001   (DC)    1/5 Virtua Tennis 2   © Sega 2001   (DC)    2/5 Virtua Tennis 2   © Sega 2001   (DC)    3/5