Amped: Freestyle Snowboarding

Et spil som Tony Hawks Pro Skater har haft ualmindelig stor succes. Selv 3’eren har allerede solgt vanvittig godt. Med det som baggrund og ingen andre spil i genren, tog Microsoft og Bluetorch udfordringen og skabte Amped. Med motiontrackers og andet dyrt materiale, så Microsoft ud til at have fat i noget. Siden har Bluetorch arbejdet meget intenst på projektet. Der har været masser af gode previews og hands-on, men den egentlige vurdering kommer først i en anmeldelse. I freestyle genren har vi ofte set dårlige spil, så kan Amped skille sig ud? Læs videre og find svaret!

En bakke så flot...

Microsoft har i deres Xbox kampagne været meget fikseret på grafik. Nu har Xboxen jo også klart fordele grafikmæssigt, men Microsoft har virkelig set det som et nøglepunkt. Derfor blev der også brugt meget avanceret teknologi i Amped. Motiontrackers var en af dem. MS hyrede en flok professionelle teknikere og så kom Bluetorch da ellers i arbejde. I spillet er det også tydeligt at se, at motiontracking teknologien har været brugt eftersom samtlige animationer er identiske med virkelighedens. Det giver et meget flot indtryk - især fordi det gør det hele sejere. Hvad MS og Bluetorch så imidlertid så ikke havde tænkt på var, at animationer også skal hænge sammen. Hvis du nogle gange i spillet måske rammer ind i et træ, så er det langt fra realistiske animationer, der kommer ud af det. Måske tager du lige en 360 graders rundtur, måske kun 180. I hvert fald forekommer små grafiske bugs rundt omkring i spillet.

Noget helt andet er figurerne. I starten af singleplayer (career mode) skal du vælge imellem 7 forskellige start looks. Derefter kommer du til nogle menuer, hvor du kan vælge imellem et lille udvalg jakker, bukser, hovedbeklædning og ski briller. Derefter skal du vælge snowboard, sko og ”bindings” - igen et lille udvalg. Dette lille udvalg kan blive gjort større senere hen i spillet, hvilket faktisk er en fed feature. Tøjet kan hjælpe på mediernes syn på dig og dit udstyr kan hjælpe på din teknik. Og når alt er tilgængeligt har du et rigtig stort udvalg! Det er flotte textures, der bruges på modellerne og hjælper igen til det realistiske look. Desuden kan man i quick start vælge mellem mange forskellige professionelle boarders. Og de er virkelig detaljeret ned til mindste detalje. En god feature, hvis du kender til pro snowboarding! Men det må siges, at modellerne er højst imponerende på alle aspekter - også selvom der er nogle små animation bugs!

Men alligevel er der en ting, der overgår modellerne - og det er banerne. Først og fremmest har Bluetorch været ude og skrive alt ned om verdens bedste snowboard bjerge. Sammen med det og nogle billeder har de skabt baner, der får dig til at glemt alt andet du tidligere har set. Det første du nok vil lægge mærke til er, at du rent faktisk kan se helt ned til den anden ende - ja endda længere. Og selvom den egentlig bane kun er nogenlunde lige ned, så er de også så store i bredden, at du kan fare vild mellem træerne. Men den store draw distance giver virkelig en god bakke fornemmelse, og når det så for alvor går stejlt nedaf, så får du da ellers kilder i maven!

Hver eneste bane er spækket med træer. I nogle baner er der skov over det hele, i andre er der kun træer ved mål. Men det er flotte, sneklædte træer vi taler om her. Ikke bare noget 2D tegninger klasket op af hinanden. Det viser sandelig Xboxens grafiske kræfter. Samtidig er banerne fyldt med udstyr, der kan giver dig mulighed for at lave de mest syrede tricks. Og her ser vi så stor variation. Nogle baner har næsten kun naturformede bakker, mens andre er næsten 100% menneske lavet. På naturskabte bakker kan du bruge væltede træer til at raile på, mens du i de andre f.eks. bruger rør el.lign. Dette gør hver eneste bane ny og endnu mere flot og se på. Samtidig er der også f.eks. natureffekter. Der kan være meget tåget (dårlig sigtbarhed) eller så sner det måske lidt. Det eneste billede, jeg måske kan give dig om grafikken er, at du skal forestille dig at stå oppe på toppen af et flere kilometer højt bjerg og så kigge ned på kæmpe skove, store bakker, masser af menneskeskabte pointskabere og pro snowboaders, der suser ned af bakken i lynets hastighed mens sneen langsomt daler fra himlen! Så kan du måske forestille dig, hvad jeg taler om!

Det eneste ærgeligt ved de ellers så imponerende levels er de til tider kedelig textures. Selvom det er realistisk nok i forhold til virkeligheden, så kan grå-hvide baner til tider forekomme ensformige. Men samtidig ville det se lidt mærkeligt ud, hvis sneen lige pludselig var lyserød!

Lige som du vil ha’ det!

Med Xboxens harddisk var det også meningen, at man kunne lægge musik ned på den. Dette gav udviklere mulighed for at lade spilleren bruge deres egne soundtracks. Den mulighed giver Amped dig - og det er vi utrolig glade for. Der er ikke noget bedre end at høre musik som Limp Bizkit, Metallica eller Red Hot Chili Peppers mens du fræser ned af de kolonorme bakker. Mulgiheden elskes simpelthen så meget, at man kan finde på at spille Amped bare for musikken. Men til dem, der ikke lægger musik ned på harddisken: don’t worry! Amped har over 150 sange fordelt i 6 forskellige kategorier: electronic, emo, hip hop/rap, punk, rock og ska/reggae/surf rock. Med 150 sange vil der selvfølgelig være
nogle, du ikke kan lide, men både i menuerne og i spillet kan du let trykke på den hvide knap, hvorefter den skifter nummer. Samtidig kan du vælge hvilke genre du vil høre! F.eks. vil du måske kun høre hip hop/rap, rock og Limp Bizkit (fra harddisk). Det er så let som ingenting. Du får musikken lige som du vil have det!

Men den dejlige auditive side i Amped strækker sig længere end det. Tro det eller ej, men lyden i spillet er ikke mindre end fabelagtig. Den dejlige lyd af et snowboard, der skærer gennem sneen for derefter at raile på en metalgenstand med en hvinende metallisk klang, giver et euforisk sus gennem hele kroppen. Lyd effekterne er lavet lige så lækre og realistiske som grafikken. Mens det ikke skærer helt gennem musikken, så ligger den godt i baggrunden uden at irritere overhovedet.

Samtidig i banen er der også forskellige folk på bakkerne. Nogle er andre snowboadere, nogle er mediefolk. Disse mediefolk står og fotografere dig, hvis du kommer forbi - samtidig med at de kommenterer dine tricks. Og de kan godt nok gøre dig gal i skrællen, hvis du har lavet et fænomenabelt hop med 27 rotationer og hele møget, hvorefter du lander skævt og slår dig af h til. Så står de mediefolk bare og griner af dig! De fyrer bemærkninger af som ”Wow, what a great jump... NOT!” eller bare det klassiske ”LOSER!”. Dette er jo klart irriterende - men på en god måde! Især hvis det er 2-player, for så er der intet bedre end, at en kameramand nedgør og ydmyger din kammerat totalt.

Almost Famous

Man skulle umiddelbart ikke tro at Amped’s gameplay skiller sig ud fra andre i genren - og det gør det i bund og grund heller ikke. Det Bluetorch i stedet har gjort er at forbedre det klassiske gameplay. Det har de først og fremmest gjort med en rigtig god singleplayer del: Career mode. Det hele starter med du er en lokal snowboarder, der har et lille udvalg tøj og udstyr. Derudover får du i starten 5 skill points, som du kan fordele på spin, balance, jump, speed og switch. I starten har du også kun adgang til et enkelt bjerg og to startpunkter på den bakke! Normalt er der 1 eller 3 high scores, der kan blive slået på hvert bjerg. Efter du har slået en high score, får du et skill point! Men i banerne er der også media scores (1 eller 3). Du får media scores ved at lave et trick, hvor der står en kameramand (kan ses ved en rund cirkel med et kamera i). Efter du så har slået en media score, så får en sponsor øje på dig - og ham skal du så blære dig overfor. Hver sponsor har forskellig smag. Nogle kan lide rails, andre spins. Det betyder, at du selvfølgelig kan lave alle de hundekunstner du vil, men hvis du lave det han kan lide, behøver du ikke at få ligeså mange point for at tilfredsstille ham. Når han bliver glad for det du laver, stiger Amped-meteret. Amped-meteret viser hvad han synes om dig. For at få en sponsorkontrakt i hus, skal det være oppe på Amped, når du når enden af bjerget. Det kan godt være svært pga. 3 ting:

1. hvis du falder, så falder Amped-meteret også.

2. Hvis du laver noget han ikke kan lide, så falder Amped-meteret.

3. Den tid du ikke laver noget, er hans spildtid. Det betyder Amped-meteret daler langsomt!

Dette gør det i senere baner meget svært at få en sponsoraftale, men gør det udfordrende og betyder, at du skal lægge taktik i ruten. Altså først tager du den bakke og laver det trick, så tager du den bakke osv. Vi har prøvet at være over 3 timer om at få en sponsor aftale! De sponsoraftaler giver så enten nyt tøj eller udstyr. Nogle giver såvel en ny bane.

En helt anden udfordring er Pro Riders. Her skal du simpelthen bare følge i en computerstyret snowboaders fodspor. Du skal nødvendigvis ikke lave samme tricks som ham, men du skal få mindst ligeså mange point! Det bliver hurtigt lige så svært som sponsoraftalerne. Når du har slået en Pro Rider lærer du et nyt trick eller får skill points! Den sidste udfordring i en bane er Explore. Her skal du finde nogle snemand i en bane for at udløse en bonus. Vi kan desværre ikke oplyse, hvad det er for en bonus, da vi endnu ikke har fundet alle snemændene i en bane.

Men hver gang du har klaret en udfordring stiger du i World Ranking. Så hvor du startede på en 127’ende plads, slutter du måske som verdens bedste!

Singleplayer delen i Amped er god, men desværre er multiplayer ret kedelig. Det eneste du kan gøre er, at spiller op til 4-spillere, hvorefter i på tur skiftes til at køre en bane tynd. Der er muligheder nok, at konkurrere om, men det at man køre på skift er ikke så sjovt!

I am the king of the world!!!

Amped er alt i alt et rigtig godt spil. Det har god grafik, lyd og gameplay. Derudover har det også humor. F.eks. er manualen konstrueret som en manual til en ny snowboader. Hver gang du klarer Media Score, får du et billede til din scrapbook, hvor du måske kom i et blad. Billederne (små animationer) er lavet i bedste Monthy Python stil, og det er jo sjovt ik’!?

Så selvom Amped måske ikke er det bedste i multiplayer, så skal career mode nok holde dig i gang i lang tid. Og den endegyldige søgen efter at blive verdens bedste, king of the world, betyder næsten uendelig holdbarhed. Samtidig er banerne så store og varierede, at du hele tiden kan finde nye måder at klare dem på! You must own the mountain!

Amped: Freestyle Snowboarding (EU)
7/10

Amped: Freestyle Snowboarding   © Microsoft Game Studios 2001   (XBX)    1/3 Amped: Freestyle Snowboarding   © Microsoft Game Studios 2001   (XBX)    2/3 Amped: Freestyle Snowboarding   © Microsoft Game Studios 2001   (XBX)    3/3