Tribes 2

Tribes revolutionerede i sin tid multiplayer genren, med sine store baner og vægt lagt på holdspil. Spillet blev et meget stort hit, særlig i USA, i Danmark slog spillet ikke rigtigt igennem. Det skyldes nok, at Internettet dengang var langsomt og dyrt i Danmark. Men mange anmeldere havde fået øjnene op for potentialet i spillet, og derfor var vi mange der så frem til Tribes 2. Nu er det landet, og jeg kan kun sige én ting, jeg er ikke skuffet!

En frihed uden lige

Multiplayer-spil er der mange af. Men det der gør Tribes spillene så specielle er, at kampene foregår på kæmpe arenaer. I Tribes 2 kan man spille helt op til 64 mand på en bane! Det gør, at man virkelig føler man er del af noget stort. Når banerne er så store, så har du selvfølgelig også en stor frihed til at gøre hvad du vil. Udover dine fødder, er du også udstyret med en jet-pack, så kampene får en ekstra dimension. Du skal dog ikke begive dig ud på et solotogt, det dør du af! Hvis du vil have en chance for at overleve på Internettets servere, så gør du klogt i at blive sammen med dine holdkammerater.

Er det ikke bare Counter-Strike?

Counter-Strike er kendt for at være et holdspil, men det er intet i forhold til Tribes 2. Udover de større baner og flere spillere, så er missionerne og våbnene også meget forskellige fra Counter-Strike. Spillet foregår jo ude i fremtiden, og det bæger våbnene også præg af. Du kan få alt lige fra små håndvåben, til store raketter, hvor du skal samarbejde med en om at affyre dem. Netop dette våben er et godt eksempel på, hvorfor man skal samarbejde. En sigter med en laser på målet, og en anden affyrer så en raket der bruger laseren som sigte! En anden væsentlig forskel fra Counter-Strike er, at man som tidligere nævnt kan flyve. Det medfører, at hvis en Counter-Strike spiller skal til at lære Tribes 2, så er det næsten som at lære at gå igen. Så anderledes er det!

Grafisk orgie
Ikke nok med at Tribes 2 har et revolutionerende gameplay, grafikken er også en oplevelse ud over det sædvanlige, særlig hvis din PC er udstyret med noget af det nyere isenkram, for Tribes 2 stiller store krav til computeren. På boksen står der PII 300 Mhz, men det ville jeg nødig spille det på. Men hvis du har en processor 500-600Mhz, så vil du kunne nyde Tribes 2. Det du vil få at se er, effekter der får alle andre 3D skydespil til at blegne. Forestil dig de fede effekter fra Quake III, ført ud i en kæmpe åben bane, hvor der kommer skud og missiler fra alle retninger, så har du et lille billede af hvordan Tribes 2 tager sig ud. Lyden er også på fuld højde med grafikken. Effekterne er en sand nydelse, og du får ofte nærmest et chok, når et missil slår ned nær din position, simpelthen af det brag der kommer, dette kræver naturligvis du har nogle gode højtalere tilsluttet din PC. Men har du det, så er Tribes 2 en kæmpe oplevelse.

Internettet

Selvom Tribes 2 indeholder nogle singleplayer missioner, der dog mest er til træning, så er spillet skabt til Internettet! Allerede nu er der en dansk server oppe, det er vores kollegaer på Games & Computer der hoster den, du finder den på følgende adresse: http://serverspil.opasia.dk target=”_blank”>Serverspil.Opasia.dk. Serveren er meget stabil, og det er relativt nem at opnå en god forbindelse til den. Lækkert at IQ Media har sikret sig en server i Danmark, den fungerer allerede nu som et mødested for Tribes spillere i Danmark.

Sierra har virkelig fået skabt et godt multiplayer interface i spillet. Det er nemt at finde servere, og spillet opdaterer desuden sig selv, så du slipper for at skulle støvsuge nettet for de nyeste updates.

Suverænt!

Tribes 2 er allerede nu et meget populært multiplayer-spil, men vi har kun set toppen af isbjerget. Dette er et must for alle med hang til gode multiplayer-spil. Jeg vil dog råde folk til at få en flatrate forbindelse til nettet, for ellers kan Tribes 2 godt blive et meget dyrt bekendtskab. Om spillet vil overgå Counter-Strike, det vil kun tiden vise. For Tribes 2 har potentialet, nu må vi bare vente og se, om nok gamere begynder at spille Tribes 2 online.

Tribes 2
9/10