Rally Cross

Rally Cross er SCEA's (Sony Computer Entertainment America) bud på et bilspil i Rally-genren. Som et af de få understøtter det Sony's eget Dual Analog Pad (se mere herom på hardwaresiden her på PlayStation Online DK). Spillet er udviklet af SCEA selv og de står naturligvis også for udgivningen.

For dem der har V-Rally i deres samling kan jeg med det samme slå fast, at selvom de begge hedder noget med rally er der stort set ingen sammenligning. V-Rally er udviklet med henblik på at gøre det så realistisk som muligt, hvorimod Rally Cross er udviklet til spillekonsoller - i dette tilfælde PlayStation. Med det mener jeg, at det har alle de ingredienser som de spil vi kender fra spillehallerne.

Det første man lægger mærke til er den flotte grafik. Jeg mindes ikke før at have set så levende tilskuere som både hujer, klapper og tager billeder af én når man drøner forbi (de gør det endda selvom man ofte kommer til at sprøjte mudder op på dem ;) Også omgivelserne er utroligt flotte og spænder lige fra oaser over junglekørsel til polaromgivelser - alt i alt er der 6 baner som også inkluderer et stadium. Som man ellers ofte oplever det, er der i dette spil ingen "teaxture tearing / polygon overlap" (se anmeldelsen af Formula 1 her på PlayStaion Online DK for forklaring). I stedet har SCEA gjort noget andet smart som jeg tror hjælper mod det føromtalte fænomen, nemlig at bygge banen op foran én dvs. at skygger og div. først bliver lagt på 100 meter før man kører over det pågældende stykke (og de bliver sikkert også fjernet når man hár kørt over). Små nævneværdige detaljer er f.eks. snefnug der langsomt daler ned fra himlen på alpin-banen, efterårsbladene der fyr ud til siden og mudder/vand der sprøjter op når man kører over det. Alt sammen smådetaljer, men de ér der og giver lige spillet det ekstra der skal til. Som sagt er der 6 baner, men de skal både køres bagfra og forfra og desuden er der indlagt små smutveje som man kan gøre brug af. Man starter på rookie (begynder)-niveau og kommer senere på veteran og pro-niveau og får derved adgang til flere baner og biler.
De i alt 16 biler + 3 trucks er også små genistykker. De har hver deres fordele og "mindre fordele". Det skal dog siges, at der reelt kun er 4 FORSKELLIGE biler (excl. trucks'ne), men med forskelligt design og køreegenskaber. F.eks. er Ford's nyeste skud på mini-bilstammen KA'en repræsenteret i 4 forskellige versioner. Man kan mene hvad man vil om KA'en, men i dette spil er den yderst velegnet og spiller lige op med den andre (bl.a. en buggy). Som sagt har de forskellige biler hver deres fordele, men én ting kan man sige om dem alle: De er meget følsomme i styringen og det sker ikke så sjældent, at man har hovedet nedad og her er Rally Cross meget anderledes end andre bilspil. Man bliver nemlig ikke automatisk hevet op på alle 4 dæk igen eller kastet ned fra himlen, nej man skal SELV sørge for at få bilen på rette køl igen ved at rokke den fra side til side. Utroligt frustrerende de første par gange man spiller, men er egentlig en god feature som også gør, at man holder lidt mere igen i svingene. Der er 4 kameravinkler: (1) Inde i bilen (kan ikke anbefales da det er MEGET svært at navigere og orientere sig), (2) Umiddelbart bag bilen, (3) Lidt længere bag bilen og (4) Langt bag bilen. Alle vinkler ligger i en lige linie bag bilen og ikke skråt oppefra ligesom man f.eks. kan vælge i Formula 1 og Rage Racer og det gør, at man ikke kan se ret langt fremad på banen. Ligeledes kan det spærre udsigten hvis en modkørende ligger umiddelbart bag én.

Plussiderne i dette spil er som nævnt i teksten mange, men der er dog også et par minuser. F.eks. er grafikken lidt langsom (ikke dårligere) når man spiller 2 og helt slemt står det til når man er 4. Det at man kan være 4 er dog også et plus da man godt kan lære at leve med hakken i grafikken - det kan dog anbefales at have et større fjernsyn hvis man kaster sig ud i kun at have 1/4 del af skærmen. Desuden kan det godt i starten irritere, at bilen let vælter, men læg det endelig ikke væk af den grund - det tager bare lidt tid, så er den der.

Spillet understøtter Sony's Dual Analog Pad (incl. feedback) og det er en fryd at spille med, så hvis du ikke allerede har et sådant kan jeg kraftigt anbefale det til dette spil.

Rally Cross (EU)
5/6