NHL 2002

Man kan ikke beskylde Electronic Arts for at hvile på de berømte laurbær. De er godt i gang med at udsende deres årlige opdateringer til de mange fans og denne gang er turen kommet til NHL-serien. Vi har nu fået den ventede 2002-udgave i hænderne og kigger her nærmere på hvad der måtte være af forbedringer i forhold til sidste år.

At påstå at der er hård konkurrence om at lave det bedste ishockey-spil er nok en del overdrevet. Men selvom EA stort set sidder helt alene på denne genre, formår de alligevel år efter år at forbedre deres spil. Selvom Konami og Sony prøver at følge med, er de nærmest faldet igennem isen i forhold til EA’s spil, som har alt hvad en ishockeyfan kan drømme om. Spillet er, som titlen angiver, hovedsageligt baseret på den nordamerikanske hockeyliga NHL, men der er også blevet plads til en del landshold så man kan spille sit eget lille verdensmesterskab. Spillet indeholder naturligvis samtlige spillere fra NHL, der alle er præsenteret via fotos og diverse statistikker.

Festaften med vennerne

Inde på den let overskuelige hovedmenu kan man vælge mellem Season, Playoffs, Tournament og Shootout. I Playoffs hopper man selve liga-delen over og går direkte til slutspillet, og i Tournament kan man lave sin egen lille turnering med hold fra både NHL og diverse landshold. Shootout er en regulær straffeslags-konkurrence, hvor man skyder bedst af 5, ligesom i fodbold. Season er spillets hoveddel. Her kan man spille op til 10 sæsoner i træk gennem Regular season og evt. Playoffs, samt styre spillerhandler og drafts. Det er en rigtig god fornyelse. Man kan forsøge at bytte sig til forskellige spillere alt efter hvad man søger og i pausen mellem sæsoner er der det berømte draft, hvor man vælger college-spillere og spillere fra udenlandske ligaer. Hvem og hvornår du får lov at vælge afhænger af dit holds præstation i den foregående sæson, dvs. at blev du det dårligste hold vælger du først, blev du det bedste vælger du sidst osv. EA har også levnet masser af plads til fest-aftener med vennerne, da alle modes kan spilles af flere spillere. Man kan ved hjælp af 2 multitaps være hele 8 spillere på en gang og det skulle nok skabe underholdning i mange timer. Ydermere kan man også designe sine egne spillere, så hvis der er en lille hockeystjerne gemt i dig, så er det bare at hoppe ind i Edit Player-mode og skabe dit eget lille vidunder. Der er også blevet plads til Player Cards som bl.a. er kendt fra Madden-serien. Man kan i løbet af kampene optjene nogle points ved at udføre specielle ting, det kan være at score et hattrick eller holde målet rent, og så bruge disse point til at købe spillerkort, der så igen kan bruges i kampene til at forbedre en bestemt spiller.

Både nemt og svært

Spillet er ganske nemt at komme i gang med, men indeholder også en masse avancerede indstillings-muligheder for de mere øvede. Spillet har 4 sværhedsgrader og desuden kan man stort set sætte spillet op som man har lyst. Man kan justere hastigheden, hvor tit der kommer udvisninger, spillernes skudstyrke og en masse andet. Disse ting er
dog på forhånd indstillet efter hvilken sværhedsgrad man vælger, men kan stadig justeres hvis man ikke er tilfreds. For de mere øvede anbefales det dog at starte på en af de højere sværhedsgrader, da spillet ellers er alt for nemt, men det er så positivt for dem, der ikke har den store erfaring i denne slags spil. Selve spillet på isen er som vi kender det, hurtigt og brutalt. Det er nonstop action fra start til slut, så man keder sig absolut aldrig. Styringen virker perfekt og der er de sædvanlige muligheder for at aflevere, skyde, tackle og lave diverse finter.