NHL '98

EA har snart hele sin '98 line-up parat, her er deres pc indlæg til Ishockey genren.

De fleste EA sportsspil er af rimelig kvalitet. Især deres Fifa fodboldspil har været meget populære, og jeg må da indrømme at jeg bedre kan relatere til fodbold end ishockey. Det har dog ikke afholdt mig fra at kigge nærmere på deres nyeste ishockeyspil, NHL Hockey '98.

Lad mig med det samme sige, at jeg ikke er særlig meget inde i ishockey. Jeg kan til nød reglerne (spillede NHL Hockey på Super Nintendo og Face Off på C64 i tidernes morgen) og ikke meget mere. Men det er heller ikke nødvendigt. NHL '98 kan være meget ligetil.

For dem som IKKE ved hvad ishockey er, kan jeg kort fortælle at det er nogenlunde det samme som fodbold. Bolden er bare skiftet ud med en flad, rund "puck", som det kaldes, målene er mindre, der skydes med stave og ikke med fødder, og det hele foregår på…. IS. Det kunne man forestille sig gav anledning til mange fald, da det er ret svært at løbe rundt på is, men heldigvis er spillerne (og dommeren) så smarte at de tager skøjter på. Med fem mand på hvert hold suser de så fra banehalvdel til banehalvdel og prøver at slå puck'en i mål. Simpelt.

Nu ved alle nogenlunde hvad ishockey er, så lad os se på spillet.

Som alle andre EA spil er præsentationen og menuerne generelt flotte i NHL '98. Pæne, letoverskuelige menuer guider dig igennem dine valg. Spillet har de sædvanlige muligheder for at spille turneringer, "engangskampe" (som jeg kalder dem), øve straffe, og andet. Der er tonsvis af hold, og de har alle sikkert fantastisk korrekte statistika. Ærlig talt, så aner jeg det ikke, men det ser sådan ud. Og - uha, det er sikkert noget der tænder fans - de respektive spillere skulle efter sigende have deres "ægte" personlighed textureret (hedder det det på dansk?) på deres polygoner. Alt sammen vældig fint, hvis det altså sagde mig en pind. Det gør det ikke!
Men spillet, derimod, er noget helt andet. Du kan ikke undgå at synes at grafikken er pæn. Selv uden et 3D grafikkort kører det pænt. Med et 3DFX kort, er det bare guf! Det ser for blæret ud. Heldigvis er lyden næsten ligeså god, fine lydeffekter fra slag, støn, publikumsjubel, kommentator, etc. Det kan sågar blæses ud i Dolby Surround, hvilket giver en ganske overbevisende effekt hvis man har et Surround anlæg! For resten kan de grafiske effekter slåes til/fra efter behov, hvilket giver folk med mindre kraftige maskiner en chance for at følge med.

Gameplayet er ligetil, og selv om jeg vil anbefale et joypad, kan det sagtens spilles med tastaturet og stadig være skægt. Det hele er enkelt. Der er en knap til at spille puck'en videre, en til at skyde, og en til at løbe. Du kan også skubbe til modstanderen eller lange ud efter puck'en. Dine bevægelsesmuligheder kommer an på om man har pucken eller ej.

Dine spillere bevæger sig realistisk, og kan endda finde på at blive sure når noget går dem imod. F.eks. når en spiller sendes i straffeboksen, eller når der er scoret. Så jubles der naturligvis.

EA har virkelig gjort sig lidt umage med dette spil. Jeg havde frygtet at en 3D-ficering (udtales tre-d-ficering) af spille ville give problemer i form af irriterende kameravinkler og for megen grafik og ingen gameplay, men min frygt var heldigvis ubegrundet.

NHL '98 er en godt spil, selv for folk der ikke er vilde med ishockey. Hvis man ER ishockey-fan, så SKAL man bare eje spillet.

NHL '98
8/10