Crimson Skies

Lad mig slå en ting fast fra starten, Crimson Skies er ikke en flysimulator, det er et action spil der benytter sig af fly! Du indtager rollen som piraten, adrenalin- og kvindejageren Nathan Zachary Han er øverstbefalende på luftskibet ”Pandora”, hvilket er hjemsted for hans piratgruppe. Du skal nu flyve på farlige togter, hvor det eneste det gælder om er at kapre så meget som muligt. Hele spillet er utrolig gennemført, og stemningen er så tyk at det er en oplevelse at spille. Det samspil der er imellem de forskellige pirater/piloter ved briefinger og missioner skal simpelthen opleves!

Tyngdekraft?

Da jeg gik i gang med at spille Crimson Skies, havde jeg lige anmeldt Combat Flight Simulator 2, så jeg blev utrolig overrasket over styringen. Du kan kaste dit fly ud i de vildeste manøvre uden at skulle tænke på ”stall” eller ”G-Blackout”. Det gør, at spillet er meget let tilgængeligt for folk der aldrig har spillet flyspil før, og det er vel også godt. Crimson Skies (Blodrød himmel) er et rigtig godt navn til spillet, for du slagter simpelthen modstandere på stribe! Missionerne er meget varieret, og de er bundet sammen af en utrolig god historie der understøttes af det fremragende samspil der er imellem de forskellige stemmer i spillet. Man sidder til tider og skraldgriner, når f.eks. en amerikansk pirat gør grin af en engelsk Royal Airforce pilot.

Tilbage i tiden

Grafikken og lyden gør, at du lynhurtigt føler dig tilbage til en tid før den vi kender i dag. Hvis man skulle forsøge at sætte et årstal på, at må det blive et sted imellem 1930 og
1940. Men det er ikke vigtigt, det vigtige er, at Crimson Skies er et af de mest gennemførte spil jeg længe har set. Grafikken i spillet er rigtig god og detaljeret, og flyene er meget originale. Den bliver dog overgået af den fabelagtige lyd spillet har. Ikke bare de samtaler imellem piloterne er af superkvalitet, også de lydeffekter man støder på under de heftige kampe er af super kvalitet.

Multiplayer!

Det sjoveste man kan lave i Crimson Skies er dog multiplayer! Du kan selvfølgelig både spille over internettet og over LAN. For hvor mange fandt Combat Flight Simulator spillene for svære, så kan alle være med i Crimson Skies. Hvis man sidder flere spillere sammen, så vil der hurtigt udvikles en rigtig god stemning med masser af skrig og bandeord.

Skal jeg købe det?

Crimson Skies er et rigtig godt spil, det er, efter min mening, dog ikke Guds gave til spilfolket. Jeg er selv flyfreak, og har brugt uendeligt mange weekender med at flyve transatlantiske flyvninger i Flight Simulator 2000. Og det sidste stykke tid har Combat Flight Simulator 2 været mit foretrukne spil. Derfor mener jeg, at Crimson Skies er for arkadeagtigt, og vil hellere spille simulatorer. Men hvis du aldrig har spillet flyspil før, så er Crimson Skies er rigtig godt køb, for du lærer trods alt mange af de grundlæggende elementer i dogfights. For det er et rigtig underholdene produkt, men efter min mening bliver det blot overgået af Combat Flight Simulator 2. Jeg vil kraftigt anbefale, at man spiller Crimsom Skies med et joystick, alt andet fjerner den sidste følelse af at flyve.

Crimson Skies
8/10