TOCA Race Driver

Racerspil med historie?

Codemasters er den slags udvikler huse der altid kommer med blandede fornøjelser, man kan spille et spil som Mike Tyson Heavyweight Boxing, og sidde og tænke over hvad udviklerne har tænkt på! Og en måned efter kan man modtage et spil fra samme firma, der ligger i den helt anden ende. Men okay Codemasters har jo også tidligere vist at bilspil er deres force, med serierne Colin McRae Rally der nu snart kommer i en version 4 og TOCA serien. Dette spil er et nyt kapitel i den sidst nævnte serie (som titlen også svagt antyder).

Dit Navn er Ryan McKane, du er søn af en legendarisk racer kører, og bror til en der er ved at blive en legende. Men nu står du heldigvis heller ikke helt uden talent, selv om du indtil nu har brugt al din tid som testkører. Din bror skaffer dig ind hos et mindre hold, og efter en kort og meget nem prøve, skriver du kontrakt med dem, din første opgave er at få en acceptabel placering i det amerikanske TOCA Racing Championship. Dette er dog ikke helt så nemt som man kunne håbe. Igennem hele spillet vil du alt efter hvor godt du klare dig få tilbudt nye kontrakter/jobs. Der er massere af løb der skal vindes. Imens følger man Ryan McKane, som er en noget rapkæftet og utaknemmelig ung herre. De utrolig mange mellem sekvenser gør at spillet bruger meget tid på at loade, men det er til at leve med, mest fordi at disse mellem sekvenser er med til at skabe en ok historie.

Realisme er ikke en mangel!

Nu er det jo ude på asfalten at det hele skal udfolde sig, og dette er noget Codemasters godt kan finde ud af, den realistiske og gode fornemmelse fra Colin McRae serien går igen i TOCA Race Driver. Den eneste forskel er blot af mudderet er skiftet ud med solidt asfalt, og Rally er blevet skrottet til fordel for en langt hurtigere racer! Når du kommer ud på banen vil du hurtigt ligge mærke til at AI er temmelig grusom, dette er ikke ment som en kritik men tværtimod som en ros, for modstanderne vil gøre hvad som helst for at komme først over stregen og her taler vi om hævnakter, og livsfarlig kørsel, hvis du nu skulle ”komme til” at køre en modstander af banen. (HINT: Dette gøres nemmest ved at ramme den modkørende bils bagende, så hårdt som muligt).

Bilens fysik er godt gengivet fra hvad man ser i virkeligheden, og der er en lang række biler at vælge imellem, alt efter hvilket hold du kører for, mange af de største bil mærker er repræsenteret. Der er som nævnt før et væld af turneringer, og der til kommer der også et væld af baner, hver turnering løber typisk over 5-6 løb. Selv om nogle af
turneringerne indeholder de samme baner, er der stadig massere, og de er alle udmærket designet. Der er tilstrækkeligt med udfordring i hver bane, til at der går et godt stykke tid før at nogle af dem blive kedelige. Desværre minder banerne meget om hinanden, der er nemlig ikke blevet lagt de store kræfter i omgivelserne, lidt ærgerligt men bestemt til at leve med. Man skal passe på hvor vildt man kører, for bilen får – i modsætning til Gran Turismo – skader, disse er godt og realistisk gengivet fra virkelighedens skader. For mange sammenstød, kan gøre at bilen langtfra kører optimalt, heldigvis er det muligt at kører i pit, og der er gode muligheder for at indstille hvilke ting mekanikerne skal kigge på. Ligeså er der også en god prerace menu, hvor man kan lege med bremse indstillinger og lignende.

Grafik og lyd

Grafiks ligger TOCA Race Driver et stykke over gennemsnittet, uden at udmærke sig egentligt på nogen punkter, bortset fra de skader man kan påføre bilen. Grafikken i mellem sekvenserne bærer tydeligt præg af den manglende AT. Grafikken er her lidt kantet, og det får de forskellige mennesker vi møder, til at ligne barbie dukker. Når man sider i bilen er der mulighed for at vælge imellem de obligatoriske kamera vinkler. Fart fornemmelsen er god, selv om der er lidt ”pop-ups” (dvs. at banen langsomt kommer frem under løbet). Menuerne er meget nemme at finde rundt i, og lavet på en lidt sjov måde, menuen er nemlig lavet som dit kontor, du bruger din computer til at modtage tilbud og udfordringer osv.

Lyden svinger også lidt, stemme skuespillet er ok, men heller ikke mere. Bilens motor lyder af hestekræfter, og lyden af dæk der skrider ud er troværdig, det sammen gælder lyden af glas der knuses og jern der bøjes. Hvilket gør sammenstødene endnu mere overbevisende. Menu tonerne går dig dog hurtigt på nerverne.

Skal vi ikke opsummere?

Er TOCA Race Driver vinter sæsonens bedste racer spil, ja indtil videre. Ikke nok med det, efter Gran Tursimo A-Spec er TOCA Race driver muligvis det bedste racer spil til PS2. Ideen med at spillet har en sideløbende historie er god, til dels også meget velfungerende, og der hvor TOCA overhæler en del af konkurrenterne indenom. Når man har vænnet sig til kontrollen ligger der utrolig mange timer foran på den lille disc. Også i multiplayer vinder TOCA noget territorium, mest fordi man kan total skade hinandens biler, hvilket jo altid er sjovt. TOCA Race Driver er meget tæt på et 9 tal, men kommer desværre ikke helt derop, mest på grund af grafikken, og så den lange loade tid, der tager en smule af oplevelsen.

TOCA Race Driver (EU)
8/10

TOCA Race Driver   © Codemasters 2002   (XBX)    1/3 TOCA Race Driver   © Codemasters 2002   (XBX)    2/3 TOCA Race Driver   © Codemasters 2002   (XBX)    3/3