Cycling Manager 2

Ak ja, hver fjerde titel der ser dagens lys til PC’en er en fortsættelse, dette er faktum. Det er klart at man vælger at lave en 2’er eller 3’er, af en tidligere succes, dette er dog ikke altid det der sker. Ofte ser vi at dårlige titler får en 2’er, hvor ingen af fejlene fra forgængeren er blevet rettet. Det er dog ikke helt tilfældet med Cycling Manager 2. Etteren blev kritiseret for dårlig programmering og et meget rodet menusystem. Dette er bestemt ikke blevet forbedret i toeren. Ifølge rygter (som jo har det med at være ondsindede) skulle Cyranide i sidste øjeblik have valgt, at Cycling Manager 2 skulle være på 2 cd’er. Dette har medført nogle problemer under installationen, løsningen kommer hurtigt her: Sæt cd 1 i og installer kun ”GAME DATA” altså ikke stages, start så installationen igen og installer kun ”Stages 1 & 2” og nu skulle du være klar til at spille. (dette virkede på XP Pro.) At spillet bliver udgivet med sådan en fejl, er et ærgerligt minus, der dog ikke har den store betydning når man endelig kommer i gang.

Svedige sadler

Cycling Manager 2 giver lige som etteren mulighed for at styre et cykelhold. Man kan vælge imellem en enkelt etape, eller også kan man tage en sæson eller flere med alle de store etape og enkeltdags løb. Men i modsætning til etteren kan man ikke frit vælge imellem de forskellige løb! Man skal lige som i den virkelige verden inviteres og man bliver kun inviteret hvis man har udmærket sig i de mindre løb. På denne måde er udfordringen blevet væsentligt forbedret. Økonomisk er der også sket underværker, Cycling Manager 1 havde praktisk talt ingen økonomisk management, men i 2’eren skal der sørges for sponsere, der skal ansættes personale og ryttere skal købes og sælges, samt forhandlinger med kontrakterne.

Man kan vælge imellem tre forskellige divisioner: Top Hold, G1 og G2, eller man kan få computeren til at vælge et tilfældigt hold. Der er blevet råd til en del flere licenser denne gang, så de fleste ryttere er med deres rigtige navne, (altså ingen Lance Armstring!) det er rart, for det giver spillet et ekstra pust af realisme.

Rod!
Menu systemet virker til at starte med ret gennemtænkt. Men hurtigt vil du opdage hvor rodet det egentligt er, og det kan visse steder være svært at finde det du leder efter. Man kan også støde på enkelte fejl, disse ligger i navne der er for lange til skærmen, så man ikke får det hele med. Men dette er dog til at leve med, og det får ikke den store betydning for selve spillet, men stadigt væk er det endnu et tegn på dårlig programmering.

Nu er det jo løbene der er det sjove! Disse foregår i fuld 3D, med 7 forskellige kameravinkler og muligheder for at zoome ind og ud, som man nu skulle have lyst til. Inden hvert løb har man mulighed inddele sin rytter i grupper, og sætte individuel taktik for hver af dem. Du har selvfølgelig også mulighed for at bede dem om at stikke af under selve løbet, der er mulighed for at ligge pres, sætte en gruppe til at stikke af eller du kan bede en enkelt rytter om at følge en bestemt rytter på et rivaliserende hold. Der er kommet endnu flere muligheder, og hvis man udnytter dem rigtigt, så har man er godt og meget realistisk spil.

Den gule trøje

Lyden er der ikke så meget af sige om, Cycling Manager 2 kommer med en lille mp3 afspiller, så du selv kan bestemme hvad du vil høre på, men ellers er denne side af spillet blevet forsømt en smule. Grafikken går fra det lidt forvirrende og grynede menu system, til rent og pænt under løbene, de mange ryttere er godt animeret, og kan godt ligne noget fra TV, hvis du ellers zoomer en del ud. Går du helt tæt på, er det ikke særligt kønt, men så kan man jo bare lade være med det!

Cycling Manager 2 har mange nye tiltag, og kommer med det samme fængende gameplay, der er for mange mangler til at det bliver en stortitel, men til gengæld scorer den højt på manglen af bedre. Cyranide har fået en god ide og nu rider de bølgen hjem, og jeg er ikke i tvivl om at spillet vil blive en succes her i sommermånederne. Der kunne uden tvivl været gjort noget mere ud af menuerne og lyden, grafikken kunne der godt været blevet puslet lidt mere om. Men hvis du var glad for 1’eren vil 2’eren sikkert også falde i god jord hos dig.

http://www.realgames.dk/frame.asp?VisSide=item.asp&productnumber=10682 TARGET="_BLANK">Køb spillet hos:

Cycling Manager 2
7/10