Smash Court Tennis Pro Tournament

Namco har leveret flere arkade hits end de fleste andre. Ligeledes har de igennem længere tid også udsendt spil til konsollerne som er spækket med gameplay, der kan holde dig fanget foran skærmen, indtil dine venner begynder at kalde dig melormen. Smash Court Tennis bliver meget korrekt udgivet samtidigt med Wimbeldon turneringen. Spillet giver da også mulighed for at spille de fire største turneringer, man kan opleve som tennis spiller. Disse turneringer består af følgende: Wimbeldon, US Open, Australian Open og French Open. Man kan altså spille på fire forskellige underlag. Der er otte spillere til rådighed, fire kvinder og fire mænd, imellem dem er navne som Pete Sampres og Andrea Aggasi samt den dejlige Anna Kournikova. Alle sammen er realistisk gengivet med deres unikke spillestil, specielle udseende, styrker og svagheder. Dette kommer særligt til udtryk når man spiller multiplayer.

Arkade, men der er mere!

Selve kampen og omgivelserne er meget realistisk gengivet. Bolden reagere perfekt, på de forskellige underlag, og man har lidt fornemmelsen af at se en kamp. I modsætning til Virtua Tennis har man i Smash Court Tennis mulighed for at spille en hel kamp, og ikke kun et sæt. Og det bliver bestemt ikke kedeligt af den grund, som sagt er der en høj realisme i spillet, der er tre forskellige hovedslag: Normal, skru og lop. Når du først mestrer disse slag bliver spillet en sand fornøjelse.

Men der er – vanen tro når man snakker om Namco – også en del arkade i spillet. Når du spiller spillets hoveddel, der ligger over de 4 turneringer, vælger du først hvilken turnering du vil spille, hver turnering bygger på fem runder. I første runde spiller man to partier, anden runde spiller man så 3, og et helt set i finalen som afslutning. Modstanden blive sværere og sværere, og det er bestemt ingen leg at vinde for eksempel Wimbeldon turneringen. Under kampen er der forskellige challenges, de kan bestå af ting som at returnere fire smash-skud eller få kommentaren ”nice” til 60% af dine skud. Hver gang du vinder en kamp får du et bestemt antal points, plus ekstra points alt efter hvor mange challenges du har bestået. Disse points kan bruges til at købe nye trøjer, få låst nye ting op osv. Det giver gameplayet lidt mere dybde i form af en anden slags udfordring.
At tælle græsstrå

Både animationerne og omgivelserne er meget flotte og realistiske. Banen er flot gengivet med realistiske tilskuere, det er ikke et festfyrværkeri, men faktisk lige på grænsen til at imponere. Spillet er proppet med små detaljer, men det er også dem der gør forskellen. Hvis du spiller på grus, vil der komme aftryk efter fødderne eller når bolden bliver slået i jorden. Som sagt er der også en stor forskel på boldens fysik, alt efter hvilket underlag du spiller på. På hårdt underlag bliver spillet automatisk hurtigere, og modsat hvis underlaget er blødt. Under kampen bliver man fyldt med statistikker, som hvor mange gange der er blevet brudt en serv, eller antallet af smash returneringer. Der kan gå sport i at forbedre sit gennemsnit alene.

Smash Court Tennis’ styrke kommer tydeligt til syne når man starter et multiplayerspil. Man kan både spille double og single og op til 4 spillere på en gang. Man kan spille sammen imod computeren, eller tæve hinanden, det sidste er klart det sjoveste. Selv om AI’en er ret god, er det stadigt noget andet når man spiller imod et andet menneske. Specielt på grund af boldens og spillernes bevægelser og fysik, dette gør at man kan få en rigtigt god kamp. Kontrollen er meget nem at have med at gøre, dette gør gameplayet meget mere flydende.

Game, Set, Match!

Tennis har hos mig været yderst underholdende, siden jeg oplevede Virtua Tennis på min elskede, men nu afdøde Dreamcast. Selv om Smash Court Tennis ikke når op på samme højde, som førnævnte klassiker, er det stadigt et rigtigt godt spil. Der ligger ikke så mange timer i det når man spiller alene, men når man sidder to, er det et rigtigt godt spil at pille frem fra samlingen.

Det er et realistisk spil, som er nemt at gå til, og på grund af sin arkadeinspiration er det også holdbart, og dermed sine penge værd. Der er blevet kælet for detaljerne selvom grafikken som helhed ikke er direkte smuk. Lyden af bolden der rammer ketsjeren, sammen med spillerens skrig, når han ligger alle kræfter i hans slag, alt dette skaber ramme om det bedste tennis spil jeg har spillet siden min Dreamcast gav op og under mystiske omstændigheder forsvandt på Bornholmer færgen. Derfor skal dommen også være en klar besked: Game, Set and Match: Smash Court Tennis!

Smash Court Tennis Pro Tournament (EU)
8/10

Smash Court Tennis Pro Tournament   © Namco 2002   (PS2)    1/5 Smash Court Tennis Pro Tournament   © Namco 2002   (PS2)    2/5 Smash Court Tennis Pro Tournament   © Namco 2002   (PS2)    3/5