Spider-Man: The Movie

Vi har tidligere set Spider-Man til GBA, men spillet var dog ikke specielt overbevisende og var ikke just en klassiker. Men med den nye film, og rettighederne i baglommen, har Activision i samarbejde med Digital Eclipse endnu engang kreeret et Spider-Man spil, og denne gang er det gået langt bedre.

Som vi kender ham

I det tilfælde du ikke ved hvem Spider-Man er (hvor har du dog været) kan jeg kort opridse hvordan hele historien startede: Peter Parker er den studerende fotograf, der ved et uheld bliver bidt af en kemisk edderkop. Efter denne episode fik Peter Parker overnaturlige kræfter som en menneskelig edderkop. Derefter besluttede Peter Parker sig for at bekæmpe alt kriminalitet, og det er dén historie Marvel-fans har været tryllebundet af i flere årtier.

I Spider-Man: The Movie Game til GBA skal Spider-Man endnu engang redde New York fra ondartede bøller. Og det giver store problemer, da banditterne ikke lige frem overgiver sig så nemt. Det er dog ikke det eneste problem vores helt får, da ærkefjender såsom Scorpion, Shocker og Green Goblin er vendt tilbage. Kort sagt, man kan ikke klage over for lidt fjender i Spider-Man: The Movie Game.

Mangfoldigt eller ej?

Hvad fremstår som et hovedelement er Spider-Man’s evner til at kunne ”transportere” sig. Med et dobbelt tryk på A knappen svinger du dig med edderkopspind, og kan dermed tage en nem genvej forbi skurkene. B knappen bruges til at sparke og slå fjenderne, og når det sker dukker der små tegneserie bokse op i form af ”BAM”, ”POW”, ”KRESH” og en del andre udtryk. Så kan det jo tages op til diskussion om spillet ligner filmen eller tegneserierne mest. Skulderknapperne bruges til at skyde et spindehverv på modstanderne og til at beskytte sig. Så alt i alt ligger styringen godt i hånden, og man vil hurtig vende sig til den.
Undervejs i banerne kan du samle Power-ups og Web-ups. Power-ups giver dig fuld energi, mens Web-ups består af en række forskellige items, såsom våben og ekstra spindehverv. Engang imellem dukker der et ikon af et kamera op, hvilket betyder at du ved et tryk på Select tager et billede, som du så kan se ude i menuen.

Grafiks forskelligheder

Grafikken er god, men ikke imponerende. Spillets intro er et lille sammensat klip fra filmen, og det ser meget ekstravagant ud taget i betragtning af det er en GameBoy, og ikke en 128-bit superkonsol. Et stort problem er, at man til tider ikke kan se nogle forskel på baggrundene og forgrundene. Det resultere i, at man tror der står en mur, men i virkeligheden er det bare en baggrund. Det er mildest talt et stort irritationsmoment, og det koster en del liv de første par gange. Ellers er spillet generelt flot, med mange detaljer og flotte farver. Lydsiden er nu ikke særlig tilfredsstillende, med kedelige lyde og musik som hurtigt bliver ensformigt.

Bedste hidtil

Spider-Man er actionfyldt og underholdene, men efter de første par timer begynder det at blive ensformigt. Men lige meget hvad, så lever spillet op til sit fulde navn, og er du fan af Spider-Man, så er der ingen tvivl om at spillet burde sidde i din GameBoy Advance.

Spider-Man: The Movie (EU)
7/10