Etherlords

Lad os starte med konklusionen: Etherlords er HMM tilsat bedre grafik, mindre detaljer og mere action, det virker det i hvert fald til efter de første timer med spillet.. Når vi så er kommet over de 2-3 timer begynder man at forstå hvor godt HMM egentlig er, HMM har en stor holdbarhed og det har Etherlords mildt sagt ikke…

Dejlig begyndelse

Etherlords er bygget op på samme måde som HMM: med en kampagne, single mission og multiplayer som højdepunkter.

Du vælger en race og spillet kan begynde. Du har et slot, eller borg om man vil, som fungerer som hele din races hjerte. Det er her du skal producere helte, nye spells og andet godt. Hvor HMM bød på en stor by menu, er Etherlords bygget noget mere enkelt op. Du kan i store træk kun lave helte og fremkalde spells, så det er ikke meget man skal holde styr på. Selve gameplayet er turbaseret strategi, hvor du kan flytter dine helte rundt på kortet og opsamler ressourcer. Faktisk er det præcist det samme som HMM, bare halvt så detaljeret.

Flotte kampe

Kampagnen er en stærk side ved Etherlords. Det er opbygget på samme måde som kortspillet ”Magic the Gathering”, det vil sige man trækker f.eks. 4 kort fra sin bunke og kan så bruge/kaste et af dem. Det kan være monstre, spells og forbandelser. Det gør kampene yderst taktiske og det er ikke altid den stærkeste der vinder. Man har f.eks. 20 kort i sin bunke, hvoraf de 2 er stærke monstre, mens resten er spells som forøger dine monstres styrke. Hvis man nu er så uheldig at ikke trække sine monstre vil man have kort som ikke kan bruges, og dermed vil man nemt kunne tabe til en modstander med svage kort, men med en god taktisk fordeling af flere typer kort. Det nytter ikke at stille med 20 super monstre hvis din modstander kaster en forbandelse der gør den type monstre ukampdygtige, så kan man pludselig blive nakket af små orme eller rotter, selvom man står med 20 sorte riddere. Det er ting som disse der gør spillet fascinerende og sjovt.

Problemet med kampene er dog at de går utrolig langsomme, en stor kamp kan sagtens vare op imod 20 minutter, så Etherlords er et spil som kræver stor tålmodighed og koncentration.
Desværre for singleplayer delen, finder man hurtig en ”recept” der kan udrydde de computerstyrede modstandere, og man opdager hurtig at A.I’en er mindre god, idet den ofte bruger den samme fremgangsmåde og taktik.

Medaljens bagside

Desværre er det kun kampene i Etherlords som er meget positivt. Spillet bliver alt for hurtigt ensformigt og man føler det hele er en lang gentagelse. Etherlords burde have været et spil der kunne holde mig oppe natten lang, men desværre er det ikke tilfældet. Det bliver meget hurtigt trivielt og uinteressant og efter en times spil har man ofte fået nok. Spillet er på sin vis ganske okay, men det er ingen klassiker.

Okay grafik

På selve kortet er grafikken en anelse kedelig og gnidret, den ligner noget fra et gammelt strategi spil, som har fået en lille saltvandsindsprøjtning. Grafikken under kampene er en helt anden sag. Der er ikke så mange lokaliteter, men dem der er må siges at være ganske flotte og stemningsfulde. Kameraet skifter vinkel flere gange under kampene og effekterne får dig til at juble. Der er desuden et stort antal forskellige monstre, som alle har fået et flot, originalt og detaljeret design.

Zxhinka nikx!

Musikken er faktisk også ganske god, den giver en fin eventyr/krigs stemning. På en god dag kan det faktisk godt virke lidt som musikken fra ”Lord of the Rings”.

Under kampene er lyden også i top. Når din helt fyrer sine formler af, vil du sidde med stolthed og forsøge at gentage dem sådan lidt for dig selv. Når helten smadre sin stav i jorden for at fremkalde et monstre giver det også lige et sus i kroppen. Det må siges at være helt i top.

Et godt spil

Etherlords har mange positive sider og de formår i sidste ende at overskygge de negative. Spillet appellere især til folk der kan lide at spille kortspil i stil med ”Magic the Gathering”, men også fans af HMM vil føle sig godt tilpas her. Etherlords er den type spil som du skal købe hvis du har fået penge tilbage i skat, eller hvis du lige har fået en økonomisk gave fra din bedstemor, det er ikke et spil du skal gå og spare op til i månedsvis, her findes der bedre titler på markedet.

Etherlords (EU)
6/10