X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Battlezone II: Combat Commander


Så kom den længe ventede efterfølger til det fabelagtige og nyskabende spil Battelzone.

Efterfølgeren går til stor forvirring under navnet Battelzone 2. Gamepage har taget et kig på toeren:

Er den værdig??:

Battlezone 1 udspillede sig i 60´erne hvor rumkapløbet mellem USA og Sovjet fandt sted.

USA og Sovjet var i besiddelse af en teknologi der ikke før var set på moder jord. Målet var at invadere miner, der befandt sig i de andre verdener, og udvinde værdifulde metaller. Problemet var så bare, at der ikke var plads til dem begge...

I Battlezone 2 er historien en ganske anden. USA og Sovjet står nu overfor en ny trussel: Rumvæsener kaldet Scion. Derfor indgår USA og Sovjet en alliance som kalder sig for ISDF, som skal tage sig af problemet. Det er her man kommer ind i billedet. Man træder ind i Battlezone 2, som løjtnant for ISDF.

En base på Pluto er blevet angrebet af uidentificerede fartøjer. Da du ankommer med redningsfartøjer til basen, er den øde for liv. Alt og alle er udryddet!

Allerede fra de første missioner bliver man grebet af den gode historie som udspiller sig fint i sammenhæng med spillets forløb.

Men den gode historien er også det der er med til at redde Battlezone 2 fra at blive trivielt. Missionerne kan til tider virke lidt kedelige og forvirrende i opsætning. Du følger din kommandør fra din gruppe, eller får uddelt ordrer fra basen. Det forvirrende ved spillet er bla., at Kommandørens ordrer ikke står som tekst på dit HUD, men som tale. Ideen er god, men kan være besværligt at forstå, især hvis kampene bliver intense.

Senere i spillet bliver man dog mere uafhængig. Det går nu ud på at arbejde selvstændigt og udføre sine ordrer når man har tid til dem. Dvs. at hvis man er blevet beordret at skal løse en opgave og pludselig opdager et problem, fx hvis dine gruppemedlemmer er
i problemer, kan du hjælpe dem og hoppe tilbage til det første objektiv på et senere tidspunkt. Battlezone 2 har ligesom forgængeren et strategisk element, hvor man kommandere rundt med sine enheder. Det er nu, i toeren, blevet meget nemmere at kommandere med disse vha. et meget mere overskueligt interface. Et af de store problemerne i det Battlezone 1, var at man ikke kunne kommandere med enheder men ikke kunne se på skærmen. Man skulle da tro at dette gør én mere effektiv i at kommandere en større mængde enheder end før, men ofte er det sådan, at man bliver ramt af sine egne enheder, i stedet for fjendtlig ild. Hvis du står i vejen, skyder de på alt hvad der rør sig og når man tilkalder sine enheder tager de den korteste vej. Dette er selvom det betyder, at de skal igennem en hidsigt bevogtet fjendtlig base!

Et af Battlezone 2’s største problemer er uden tvivl den til tider komplet dumme AI...

Battlezone 2 indeholder at par nye våben, udover de gode gamle lasere og miner.

Et af de nye våben er en Sniper-rifle, den er fed, men er ekstrem svær at bruge, da spinkle rumvæsener fiser rundt på banen. Til gengæld er minerne ganske nyttige her, idet rumvæsnerne har en tendens til at vandrende ind i dem.

Grafisk i Battlezone 2 noget for sig. Kampene mellem kæmpekalkelakker og meget andet kravl og dine enheder er bare suverænt godt lavet og til tider så svedige, at jeg ikke kan forstå mit gamle TNT grafikkort kan følge med. Battlezone 2 er fyldt med spektakulære lyseffekter og eksplosioner og farverige miljøer. Lyden er også god, men uden at imponere.

Battlezone 2 har en lang række nye spændende elementer, men alligevel er det ikke helt nok til at holde i længden. Man mangler ligesom et eller andet fuldstændigt nyt. Man må så komme til den konklusion at Battlezone II er er typisk 2´er, Men tag´ endelig ikke fejl! Battlezone II er et fedt spil.

Battlezone II: Combat Commander (US)
Anmelders vurdering
8/10