Thunderstrike: Operation Phoenix

Et sted i Østeuropa... Klokken er præcis 0400, og en Thunderhawk suser hen over jorden, på vej på en særdeles farlig og topsecret mission. Armeret til tænderne er man parat til at møde en helt ny generation af terrorisme - Lyder det spændende? Så læs med når vi tager kampen op!

Surt at være terrorist!

Gør dig klar til at styre verdens mest avancerede og farligste kamphelikopter, for nu skal der deles øretæver ud til alverdens terrorister. Armeret til tænderne bliver du indsat som problemløser i de værst tænkelige situationer, som taget ud af de hårdeste film eller den barske virkelighed, fælles er at alle problemer skal løses på en nærmest perfektionistisk måde.

Missionerne i Operation Phoenix er meget varierede og foregår i vidt forskellige områder på kloden. Alle områder er proppet med terrorister, og nu er det på tide at få ryddet op i krogene. Missionerne er inddelt i 4 områder nemlig Østeuropa, Alaska, Mellemøsten eller Afrika. Her bliver man sat på en række svære missioner, som spænder over et meget forskelligt handlingsområde. En mission kan tage sit udgangspunkt i et tog med en atombombe, som er på vej mod en storby. For at gennemføre missionen skal en række delmål opnås. Først skal gidslerne redes, derefter skal man eskortere toget og til sidst beskytte en allieret indsatsstyrke, som tager sig af desarmeringen.
En anden mission kan straks være mere simpelt, med bare et enkelt mål, at destruere en militærbase, det er dog heller ikke helt simpelt, da områderne altid er pakket med diverse fjendtlige samsites, tanks, helikoptere osv. Man er som sædvanlig ikke helt forsvarsløs, tvært imod har man adgang til et våbenlager, hvor både Bin Laden og Bush ville blive grønne i hovederne af misundelse. Man kan selv fylde på vingerne, hvad man nu synes der passer bedst til opgaven, kun fantasien sætter grænser.
En god ting i Operation Phoenix er at man altid har 4 missioner at vælge mellem, da man gennemfører de 4 områder sammentidig, så når men er ved mission 5 i Østeuropa kan man sammentidig være ved mission 2 i Afrika. Det er positivt for når man kører fast i et område springer man bare til et andet, og man slipper dermed for at sidde og kæmpe med den samme mission i flere timer.
Operation Phoenix er helt klart et rent action / arcade spil, det er meget let at gå til, og alt hvad der har med realisme at gøre finder man altså ikke i dette spil, så det er et spørgsmål om smag og behag. En ting er sikkert spillet kører i et højt tempo, og der er altid en fjende rundt om hjørnet.
Missionerne i spillet har overhovedet ingen sammenhæng, og man skal ikke forvente nogen god historier her, der er kun ren rå action at komme efter. Det er også helt fint, da Gameplayet i spillet er på et særdeles højt og fængende niveau.

Grafisk set er Operation Phoenix på et pænt niveau, alt er som det skal være, men man bliver dog ikke imponeret ud over det sædvanlige. Det hele kører i en god stabil framerate, og alt flyder af sted lige meget, hvor mange eksplosioner der er på skærmen, og eksplosioner er der med garanti nok af. Spillet foregår på gigantiske slagmarker, og hvis man tager sig tid, så er der masser af ting som kan udforskes, det er dog sjældent man har tid, da man altid bliver beskudt både fra højre og venstre.
Man flyver også på forskellige tidspunkter af dagen i flere forskellige slags vejrtilstande. Og her er virkelig stor forskel på, om man flyver midt om natten i et vildt tordenvejr, om dagen i solskin eller en aften med regnen silende ned. Det giver en god stemning og er med til at variere grafikken.
Der er 3 forskellige synsvinkler, man kan se helikopteren udefra i 3. persons view, indefra med eller uden instrumenter. Derudover kan man hurtigt se helikopteren forfra, og spotte eventuelle trusler, som er efter en. Jeg foretrækker personligt 3. persons view, men til tider bliver man nødt til at se indefra, hvis man vil bruge nightvision eller bombeview, hvor man ser ud af helikopterens bombeudkastningsklap - en sjov mulighed, hvor man ser bomberne falde lige ned i hovedet på fjenden.

Lyden i Operation Phoenix passer godt til grafikken, den revolutionerer ikke, men der er alligevel, hvad der hører sig til i et sådant spil. Man kan høre regnen sile ned, lynene der brager omkring en og selvfølgelig de mange brag fra missiler og andet legetøj. Derudover bliver man løbende opdateret over radioen. Der er også en meget nyttig funktionen, en advarende bippen, hver gang et missil er på vej mod en, biplyden bliver mere og mere intens jo nærmere missilet kommer, og så gælder det jo bare om at tilpasse sin afledningsmanøvre.
I baggrunden kører en tilpas actionfyldt musik, som passer godt ind i spillets helhed.

Operation Phoenix er et spil man hurtigt kommer i gang med, det er let og brugervenligt, men har stadig en række omfattende missioner, så alle vil kunne finde udfordring her. Der er en pæn grafik og en god lyd, og som helhed byder spillet på god underholdning, så hvis du er til genren vil du garanteret også falde for Operation Phoenix. Spillet er stærkt vanedannede, og man skal altid lige prøve en sidste mission inden, der bliver slukket for vidunderet.

Thunderstrike: Operation Phoenix (EU)
82%

Thunderstrike: Operation Phoenix   © Eidos 2001   (PS2)    1/5 Thunderstrike: Operation Phoenix   © Eidos 2001   (PS2)    2/5 Thunderstrike: Operation Phoenix   © Eidos 2001   (PS2)    3/5