SSX Tricky

Et af sidste års absolut største hit på PS2 var uden tvivl SSX fra EA Big. Med lynhurtigt fængende gameplay og en grafik, der imponerede alle, specielt taget i betragtning af, at PS2'en på det tidspunkt var hel ny, og dermed havde udviklerne ikke haft så lang tid til at lære maskinen at kende. SSX tog alle med storm, og er stadig manges yndlingsspil på den lille sorte konsol.
Først var det meningen at SSX Tricky blot skulle være en slags opdatering af SSX, men det blev til mere...

Welcome to SSX Tricky - this is going to be fun.

Sådan starter spillet, og jeg skal ellers lige love for, at de har ret.
Som du sikkert allerede ved, så er SSX et snowboard spil. Der er ikke lagt vægt på realismen, men derimod fart og action - og derfor kan man med rette kalde spillet for et arcade-snowboard spil. Sidste år henrykkede SSX spillere over hele kloden med et råt spil med masser af fart, action og en lang holdbarhed. Nu er spørgsmålet selvfølgelig, om efterfølgeren lever op til de tårnhøje forventninger, der er. Der er ikke tale om en egentlig 2'er, men det er rigtig tæt på. Nu er det bare sådan, at en "opdatering" sjældent er værd at bruge 500 kr på, men efter min mening, er SSX Tricky en undtagelse.

Som noget forholdsvist nyt er der begyndt at komme ekstra materiale på spil, ligesom vi kender det fra DVD film. SSX Tricky byder på tonsvis af ekstra materiale. Du kan få udviklerne til at fortælle om, hvordan de har lavet de forskellige baner, og du kan få dem til at fortælle om trick-systemet, der er anvendt. Derudover har EA Big investeret nogle penge i berømtheder som så lægger stemmer til de forskellige characters i spillet. Hver eneste "celebrity" har også sin egen lille video-frekvens hvor man følger dem under optagelserne til SSX Tricky. Meget underholdene, og gid det måtte være standard fremover.

Af spilmuligheder har du følgende : Practice, Single Event og World Circuit.
Practice og Single Event giver sig selv, det er henholdsvis træning og et enkelt løb. World Circuit foregår på den måde, at hver bane er delt op i kvartfinale, semifinale og finale. Du starter selvfølgelig i kvartfinalen og kravet er en tredjeplads for at kvalificere sig til semifinalen. Det samme gør sig gældene i semifinalen - kommer du i top 3 er finale pladsen sikret. I finalen giver en første plads guld, andenpladsen sølv, og ja tredjespladsen giver selvfølgelig bronze. Forskellen på de 3 ædelmetaller er de ting du "unlocker" ved at vinde dem. En guld medalje kan f.eks. give dig en ny bane, et nyt board og en ny character, mens en bronze medalje oftest nøjes med at "unlocke" næste bane. Når du vinder en medalje bliver du også tildelt nogle point, som du kan forbedre din character med.
Desuden er der 2 forskellige former for løb - race og showoff. Race er det gode gamle "hvem kommer først", hvor det i showoff gælder om at lave så mange - og helst så sindssyge - tricks som muligt.
Der er lagt meget mere vægt på tricks is SSX Tricky - deraf navnet. Som noget helt nyt er der kommet mulighed for at lave "Über Tricks". "Über Tricks" kan du kun lave, når dit
"trick-o-meter" er fyldt helt op (det fyldes ved at lave tricks). Laver du et "Über Trick" får du første bogstav i T-R-I-C-K-Y, og når du så har fået alle bogstaverne har du "speedboost" resten af løbet. I starten virker "Über Tricks" nærmest umulige at lave, men efter lidt tid bliver det faktisk forholdsvist let. Det tilføjer ihverfald en ekstra dimension i spillet - at du nu skal kunne lave tricks samtidig med at du drøner ned af en bjergside med 120 km/t, samtidig med, at det også forlænger spillets holdbarhed en del.

Alle banerne fra SSX er også med i SSX Tricky. De er dog alle lavet om, og der er især kommet mange flere shortcuts. 2 helt nye baner er det også blevet til.
Derudover er 5 af de gamle personer i spillet blevet bevaret, og der er kommet 7 helt nye personer til. Alle personer har forskellige egenskaber og ikke mindst personlighed.

Multiplayerdelen er uden sammenligning den sjoveste del. Jeg har allerede nedlagt flere weekender i selskab med SSX Tricky, nogle øl og en kammerat. Hvor er det dog herligt at have ligget nr. 2 hele vejen ned, for så til sidst at drøne forbi modstanderen på det sidste hop. Weeeeeehaaaaa!

SSX var et af de første spil, der udkom til PS2, og netop derfor var spillere dybt betaget af den fantastisk flotte grafik. Spillet led af lidt "slow-down", men det så folk let igennem fingre med. Det ville folk ikke gøre idag, og derfor har EA Big også forbedret grafikken på nogle punkter - bl.a. er "slow-down" næsten ikke noget, der forekommer.
Der er massevis af special-effects og alle animationer ser virkelig godt ud. Banerne er fantasifuldt designet og alt i alt er SSX Tricky en grafisk nydelse.
Dog er det ikke muligt at justere skærmbilledet, så der forekommer en sort bjælke i højre side af min skærm. Det er dog helt klart til at se igennem fingre med, når alt andet er noget nær perfekt.

Som sagt har EA Big fået kendte skuespillere og sangere til at lægge stemmer til de forskellige characters. Alene det er næsten afgørende for, at spillet for en top-karakter, når det kommer til lyden. Under løbene kommer spillerne med tilråb til hinanden, hvis der f.eks. bliver kørt for hensynsløst. Der er også masser af effekter, og lyden af snowboardet mod sneen er rigtig god - du kan f.eks. høre forskel på om du kører på sne eller på is.

Musikken er en blandet omgang hip/hop og techno. Ikke lige min smag, men de har fået prominente navne som Run DMC til at lægge musik til, så man må sige, at de har også har gjort meget ud af lyddelen.

SSX Tricky er et af de mest adrenalin pumpende spil, der er på markedet pt. Alt det gode fra SSX er bevaret, og der er blevet tilsat en masse nyt, bl.a. det nye trick-system, som fungerer upåklageligt.
Har du ikke i forvejen SSX, så er der ingen undskyldning for ikke at gå ned og investere i det med det samme, og selvom du allerede er ejer af SSX, er jeg næsten sikker på, at du vil mene, at pengene er godt givet ud. Ellers skal du ihvertfald gøre dig selv den tjeneste aldrig at prøve SSX Tricky, for har du først prøvet det, vil du aldrig spille SSX mere.

SSX Tricky (EU)
96%

SSX Tricky   © EA 2001   (XBX)    1/5 SSX Tricky   © EA 2001   (XBX)    2/5 SSX Tricky   © EA 2001   (XBX)    3/5