Soul Reaver 2

Soul Reaver 2 er absolut ikke en let sag at have med at gøre som anmelder. Grunden er alene den, at forhistorien er så indviklet, at jeg ikke aner, hvor jeg skal starte henne. Men en forhistorie er nu engang ret vigtig, og jeg vil prøve at gøre mit ypperste for at få forklaret den for dig. Lad os prøve:

Der var engang...

...en meget ond vampyr ved navn Kain, som var træt af, at han ikke kunne bestemme alt i det såkaldte "Nosgoth" univers. Derfor tog han tilbage i tiden og slog Kong William (Nemesis) ihjel. Det medførte, at alle vampyrer blev dræbt, pånær Kain selv selvfølgelig. Kain var klar over, at han skulle bruge nogle hjælpere, og fik derfor fat på intet mindre end seks stk. Én af disse var Raziel, som dog senere blev forrådt og slået ihjel. Desværre for Kain genopstod Raziel, som selvfølgelig ville hævne sig på Kain. Derfor flygtede Kain igennem en tidsportal, men Raziel fulgte efter.
Det er nogenlunde hér 2'eren starter.
Alt dette bliver fortalt gennem en hamrende flot intro, som dog er meget lang, og som sætter dine engelsk-kundskaber på prøve. Er de ikke i top, vil du få svært ved at få noget som helst ud af den - især fordi talen i spillet ikke er tekstet. Jeg synes selv at mine engelsk-kundskaber ligger i den gode ende af tabellen, men jeg blev alligevel nødt til at tage hele introen 2 gange før jeg helt forstod, hvad det gik ud på.

Hvis du ikke allerede har gættet det, så indtager du rollen som den hævntørstige Raziel, og din opgave er først og fremmest at få bugt med den grumme Kain.
Ham styrer du, set fra et 3.persons-view - akkurat som man kender det fra bl.a. Tomb Raider.
Raziel kan nogle ting os dødelige ikke mestrer. Først og fremmest er han udstyret med sin Soul Reaver. Soul Reaver'en er et magisk sværd, som lever af at suge sjæle. Dette sværd er forbundet til Raziel for altid, og du har dermed altid et våben ved din side.
Udover Soul Revear'en er Raziel udstyret med et par vinger, som han kan bruge til at svæve rundt med.
Sidst, men absolut ikke mindst, besidder Raziel en evne, der gør, at han kan gøre sig spektral. Spektral vil sige, at Raziel begiver sig ind i en anden verden - eller man skulle måske kalde det tid, for selve stedet, hvor Raziel befinder sig, ændres ikke. Tiden derimod står stille, så når du vender tilbage til normal tilstand er tid og omgivelser nøjagtig det samme som før du gik i spektral. Det absolut mest interessante ved spektral-tilstand, er at man har muligheden for at klemme sig ind gennem låste gitter-døre osv. Problemet ved at være i spektral-tilstand er, at du mister alle dine ting såsom våben - kun din Soul Reaver er du i stand til at have på dig. Dermed tvinges du til at tænke på 2 måder når du spiller Soul Reaver 2 - spektralt og ikke spektralt. Det er altså ret genialt fundet på.
Spillet er en god blanding af action og adventure - der skal dræbes fjender, og opgaver skal løses. Kamp-delen er uden tvivl noget er det mest geniale, jeg nogensinde har set. Du låser dig fast til en modstander ved at holde R1 inde, og kan så bevæge dig rundt omkring ham med venstre analog controller. Det er svært at forklare hvorfor det er så fedt, det skal simpelthen prøves.
Du bruger lang tid på bare at gå rundt og lede efter nye steder - faktisk for meget efter min mening. Derudover er der tonsvis af film-sekvenser i gennem spillet, og ærlig talt virker det lidt trættende på mig. Jeg synes, det er helt iorden med film-sekvenser, og i de fleste tilfælde er det kun med til at bygge en fed stemning op omkring spillet, men i dette tilfælde er der simpelthen for meget af det gode, og det afspejles desværre tydeligt i "gameplay" karakteren.

Hvis vi starter med intro'en, så kan det ikke gøres meget flottere. Hele Noshoth universet er også utrolig flot, og stemningen er fantastisk. Det er en meget dyster og mørk stemning, der præger Soul Reaver 2, og du føler virkelig, at du er en del af "vampyr-universet".
Grafikken kører flydende og alt fra baggrunde til de forskellige personer i spillet er rigtig flot lavet.
Noget andet er, at når du går i spektral tilstand, så ændres alle vinkler på bygninger osv. - virkeligt flot. Jeg må ærligt indrømme at jeg er imponeret over grafikken.

Lyden er en nogenlunde, uden at være prangende. Der er lagt forholdsvist mange kræfter i at få lyd-delen af spillet til at forstærke, den i forvejen, dystre stemningen - og det virker ganske godt.
Men som sagt, at det ikke prangende på nogen måder, og det er tydeligt at folkene bag, har lagt mere vægt på en god grafik frem for god lyd.

Soul Reaver 2 er et rigtig godt spil, og selvom det langt fra er perfekt, har jeg dog mange rosende ord om dette spil. For det første er kamp-delen noget nær perfekt og ihvertfald noget at det bedste jeg har prøvet.
Derudover er grafikken et kapitel for sig selv. Som sagt, er alt fra baggrunde til personer rigtig flot lavet. Konklusionen må være, at der findes bedre spil af denne genre på markedet, men savner du noget nyt er Soul Reaver bestemt et kig værd.

Soul Reaver 2 (EU)
89%

Soul Reaver 2   © Eidos 2001   (PS2)    1/4 Soul Reaver 2   © Eidos 2001   (PS2)    2/4 Soul Reaver 2   © Eidos 2001   (PS2)    3/4